Gå til innhold

Dette er miljøproblemet elbileierne ikke snakker om


Anbefalte innlegg

Det er rart at man kjøper en dyr bil til rundt millionen og så klager på dyre dekk. Det er ikke uvanlig å få nye luksus og sportsbiler med 21" og 22" felgdimensjon i dag, og kanskje ekstra bredde også, og da er det klart at det blir dyrt når man til stadig må inn og kjøpe nye.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut fra at jeg "banner i kirka".

Etter som det ikke er gir på elbiler, kunne en

annen måte å dempe responsen på "gasspedalen" være ekstra innstillinger, for kjøring med dårligere veigrep slik som på vinterføre? En innstilling for mer dempet respons? Lettere å holde igjen...

Slikt en kan bruke gir til, når en må.

Da ville redusert dekkslitasje og forurensing være en bonus, og lettere å kjøre økonomisk.

Å være lett nok på "pedalen" er stor nok utfordring som det er på våt sne og holkeføre.

En "sprekere" bil innbyr forøvrig til en mer ugunstig kjørestil, så...(!?!)

 

Lenke til kommentar
spiff42 skrev (1 minutt siden):

Snilsberg snakker om piggdekk og slitasje på asfalt. I resten av artikkelen er det snakk om økt slitasje av dekk fordi elbilene som selges er tyngre og kraftigere. Begge deler er vel riktig, og dette virker som en godt underbygd artikkel.

Slitasjen på asfalt er tilbakevist, det er tilnærmet null ekstra slitasje pga vekt, fordi vekten totalt sett er for lav. Det er tunge kjøretøy som buss og lastebiler som er tung nok til at det påvirker. Piggdekk sliter også. Begge deler er uavhengig av drivlinjen, dog det finnes foreløpig lite lastebiler og busser som er helelektriske. Skal de da lage en artikkel for å skylde på diesel, siden det først og fremst er det som driver disse fremover?

De snakker mye i starten om drivlinje og ekstra vekt, men til slutt lander de selv på det virkelige problemet, nemlig sjåføren som skal utnytte kreftene. Dette er forsåvidt akkurat det samme eierne av større og kraftigere MB'er (AMG'er spesielt), BNWer og Audier merker. Skal man utnytte kreftene i disse bilene til å kjøre hardt og akse mye, eller gjerne burne eller drifte, så slites dekkene raskt.

Igjen, intet spesielt for drivlinjen, men et veldig godt eksempelt på sjåførdrevet "forbruk". Akkurat det samme med drivstofforbruket. Rekkevidden blir betydelig redusert for alle drivlinjer om man kjører aktivt og "sportslig" med mye gass og brems. Samme bil kan etter sigende kjøres ned mot 0.4-0,5 på langkjøring, men klarer lett å bruke både 1 og 2 liter med aktiv bruk av gass og brems. Igjen, kun sjåfør-relatert.

Så jeg må dessverre si jeg er helt uenig i det du sier, og det de innleder artikkelen med.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, KjeRogJør said:

Går ut fra at jeg "banner i kirka".

Etter som det ikke er gir på elbiler, kunne en

annen måte å dempe responsen på "gasspedalen" være ekstra innstillinger, for kjøring med dårligere veigrep slik som på vinterføre? En innstilling for mer dempet respons? Lettere å holde igjen...

Slikt en kan bruke gir til, når en må.

Da ville redusert dekkslitasje og forurensing være en bonus, og lettere å kjøre økonomisk.

Å være lett nok på "pedalen" er stor nok utfordring som det er på våt sne og holkeføre.

En "sprekere" bil innbyr forøvrig til en mer ugunstig kjørestil, så...(!?!)

Du mener noe ala chill-modus på Tesla? (På min bil reduserer det 0-100 fra ca 5 sekunder til ca 8-9 sekunder.)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 minutt siden):

Går ut fra at jeg "banner i kirka".

Etter som det ikke er gir på elbiler, kunne en

annen måte å dempe responsen på "gasspedalen" være ekstra innstillinger, for kjøring med dårligere veigrep slik som på vinterføre? En innstilling for mer dempet respons? Lettere å holde igjen...

Slikt en kan bruke gir til, når en må.

Da ville redusert dekkslitasje og forurensing være en bonus, og lettere å kjøre økonomisk.

Å være lett nok på "pedalen" er stor nok utfordring som det er på våt sne og holkeføre.

En "sprekere" bil innbyr forøvrig til en mer ugunstig kjørestil, så...(!?!)

 

På Teslaer heter det "chill mode", på Volvo og Polestar kalles det "Care Key" (orange nøkkel), og ellers har alle elbiler ECO-mode som gjør endel av det samme, dog ikke låst toppeffekt som de to førstnevnte.

Usikker på om det er andre som har tilsvarende løsninger for å dempe effekt om man ønsker å låne ut bilen, men ikke vil at den som låner den får utnytte kreftene til det fulle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, spiff42 said:

Snilsberg snakker om piggdekk og slitasje på asfalt. I resten av artikkelen er det snakk om økt slitasje av dekk fordi elbilene som selges er tyngre og kraftigere. Begge deler er vel riktig, og dette virker som en godt underbygd artikkel.

Enig i at det er en sammenblanding fra forfatteren men som også passer inn i trollingsaspektet. Ikke ett ord om dekkslitasje fra Snilsberg

Hva vekten har å si for veislitasjen har vi tygget gjennom flere ganger før: i forhold til tungtrafikken er personbiler - fossil eller el - ignorerbare. Kanskje vi kan anta at det samme gjelder også for gummislitasje. Men igjen: det har ingenting med el eller fossil å gjøre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Snowleopard said:

dog ikke låst toppeffekt som de to førstnevnte.

Usikker på om det er andre som har tilsvarende løsninger for å dempe effekt om man ønsker å låne ut bilen, men ikke vil at den som låner den får utnytte kreftene til det fulle.

Leaf har ECO, mer gradvis overgang, ikke så brå på aksen. Og maks ytelse på ca 80%. Men skulle du have i en situasjon der du trenger 100% så er det bare å bunne pedalen forbi en slags myk sperre som overstyrer ECO.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 timer siden):

Enig i at det er en sammenblanding fra forfatteren men som også passer inn i trollingsaspektet. Ikke ett ord om dekkslitasje fra Snilsberg

Hva vekten har å si for veislitasjen har vi tygget gjennom flere ganger før: i forhold til tungtrafikken er personbiler - fossil eller el - ignorerbare. Kanskje vi kan anta at det samme gjelder også for gummislitasje. Men igjen: det har ingenting med el eller fossil å gjøre

Som jeg har sagt 1000ganger. Stopp på en vei med slitt asfalt og mål avstanden mellom sporene. Da finner du bredden på bilene som sliter veien

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (9 timer siden):

Så, i miljøets navn, bruk en slik funksjon for dempet respons da,...om ikke for å spare penger, så for miljøet...?

Sett det som normalinnstilling. Da går jo dekkslitasjen ned.

Kjedelig? Nei, ikke om man kjøpte elbil av riktig grunn.

 

El biler er tyngre. Det betyr mere krefter må overføres både ved bremsing akselerasjon og i svinger. Det siste tror jeg er viktigst. Har en bil som lett spinner bakhjula. Tror ikke det er problemet.

Spøsmålet er også om elbiler sliter mere på hjuloppheng slik at hjulstilling lett kan bli feil. Det sliter også dekk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.

Fossilbiler sliter dekk inntil 30 prosent raskere enn andre biler.

Funfact: Begge påstandene kan være riktig på samme tid og sted. Merk dere at "andre biler" er en generalisering og ordet "inntil".

Også starter jo artikkelen med en generaliserende løgn om at elbilister ikke prater om dekkslitasje som miljøproblem. Se bare på denne tråden.. Selvsagt snakker elbilister om miljøproblemet dekkslitasje, akkurat som man prater om klimagassutslipp, NOx, partikler, stygge oljeflekker på parkeringsplassene, lukkede parkeringsanlegg med mye eksos i lufta, støyplagen fra biler i tettbygde strøk, særlig på kalde vintermorgener osv. Jeg vil påstå at elbilister er generelt mer opptatt av miljø enn fossilbilister og derfor gjerne prater om det. Artikkelen forsøker å svartmale elbilister som det motsatte. Jeg synes fossilbilistene bør slutte å kaste så mye stein i glasshus.

Endret av Simen1
  • Liker 9
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Trestein said:

Som jeg har sagt 1000ganger. Stopp på en vei med slitt asfalt og mål avstanden mellom sporene. Da finner du bredden på bilene som sliter veien

Jepp. Som også ble skrevet 1000ganger: det er bare personbiler som bruker piggdekk i månedsvis. Tunge biler bruker kanskje kjetting i veldig korte perioder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (24 minutter siden):

Enig i at det er en sammenblanding fra forfatteren men som også passer inn i trollingsaspektet. Ikke ett ord om dekkslitasje fra Snilsberg

Hva vekten har å si for veislitasjen har vi tygget gjennom flere ganger før: i forhold til tungtrafikken er personbiler - fossil eller el - ignorerbare. Kanskje vi kan anta at det samme gjelder også for gummislitasje. Men igjen: det har ingenting med el eller fossil å gjøre

Det kommer klart frem i artikkelen når det er snakk om slitasje av asfalt og når det er snakk om slitasje av dekk. Men åpenbart ikke klart nok for en rekke av de som har kommentert.

Og det er vel ingen grunn til å anta at akkurat det samme gjelder for gummislitasje som for asfaltslitasje når artikkelen viser til to internasjonale rapporter pluss erfaring fra Norge som sier noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 timer siden):

Jepp. Som også ble skrevet 1000ganger: det er bare personbiler som bruker piggdekk i månedsvis. Tunge biler bruker kanskje kjetting i veldig korte perioder.

Allikevel er det det lastebiler som sliter ut veiene? Forklar

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

El biler er tyngre. Det betyr mere krefter må overføres både ved bremsing akselerasjon og i svinger. Det siste tror jeg er viktigst. Har en bil som lett spinner bakhjula. Tror ikke det er problemet.

Spøsmålet er også om elbiler sliter mere på hjuloppheng slik at hjulstilling lett kan bli feil. Det sliter også dekk. 

Det er lov å håpe at hjuloppheng på el-biler er dimensjonert etter bilen, som vi også antar ellers.

Dårligere veistandard har betydning da noen biler simpelt hen ikke har godt av den dårligere delen av norske veier.

Da blir det mye dårlig hjulstilling, med tilhørende dekkslitasje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (28 minutter siden):

Leaf har ECO, mer gradvis overgang, ikke så brå på aksen. Og maks ytelse på ca 80%. Men skulle du have i en situasjon der du trenger 100% så er det bare å bunne pedalen forbi en slags myk sperre som overstyrer ECO.

ECO-mode har jeg allerede nevnt, det har "alle" elbiler. Dessverre så svarer det ikke helt på spørsmålstillingen. Det var derfor unødvendig å spesifisere hvordan dette virker på Leaf eller hvilken som helst annen modell.

"Chill mode" og "Care Key" skiller seg altså fra ECO-mode ved at du kan dempe toppeffekten både når det gjelder aks og toppfart, uten at "lånesjåfør" (som oftest unger med lappen) kan låse dette opp. Altså får du tvunget disse til å kjøre roligere enn bilen ellers er kapabel for. Det svarer direkte til hva som var etterspurt, og er i mange tilfeller kjekt å ha som tilgjengelig funksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Trestein said:

Allikevel er det det lastebiler som sliter ut veiene? Forklar

Biler med piggdekk sliter tydelig på veioverflaten; og svært tunge biler sliter på veiundergrunnen. Meg bekjent er sistnevnte dyrere å fikse.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...