Paal Kvamme Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Dette er miljøproblemet elbileierne ikke snakker om Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Får bare styre unna elbilene til de får dobbel kapasitet og hurtigladining under 5 minutter til full batteri. Og veier halvparten. Nå er vel model X verre en model 3. Tesla er vel verre en andre biler? 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg esfets Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 Betale mer for dekkslitasje eller kjøre roligere. Valget er ditt, sjåfør. 10 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Wisd0m Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) Dette har lite med om det er elbil eller ei, og mer å gjøre med kjøremønster og pådrag. Klart nå har vi endelig fått tilgang til biler med skikkelig motor her på berget, så da går det mer dekk enn når alle kjørte biler med 120-140 HK Endret 17. mai 2021 av Wisd0m 17 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Egil Hjelmeland Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 Så hovedproblemet er overmotoriserte biler og uvettige sjåfører. Altså ikke noe som oppsto med elbiler. 22 Lenke til kommentar
Populært innlegg Kajac Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 Egil Hjelmeland skrev (12 minutter siden): Så hovedproblemet er overmotoriserte biler og uvettige sjåfører. Altså ikke noe som oppsto med elbiler. Skulle akkurat til å skrive dette selv. Av og til lurer jeg på om TU går inn for å skape skepsis og motstand mot elbiler. 15 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) Gummipartikkelutslipp fra fotballbaner antas å være ca 6000 ton og fra bildekk 8000 ton - og hvor får man gummien til fotballbaner fra mon tro? Skulle ikke forundre meg at daglig leder Per Kristian Nauste i Dekkimportørenes Forening ved dette veldig bra siden de eier mye av Norsk Dekkretur, som har ansvar for gjenvinning av dekk. Hvem leverer granulat til fotballbanene? Laget av et utslitt dekk som er noen kilo lettere enn et nytt dekk, men som sikkert fortsatt har det meste av gummien igjen. Edit - burde kanskje har skrevet det slik: jeg er sikker på at utslipp av gummipartikler har økt dramatisk etter at dekkresirkuleringsbransjen har begynt å levere også restene av utslitte dekk til finfordeling på fotballbanene. ------------------------------------------------------------- Fant en kilde som rettet mine tall: Quote ...40 prosent av dette igjen, vel 8000 tonn, antas å komme fra slitasje av bildekk. Gummigranulat fra kunstgressbaner bidrar med 6000 tonn,.. Endret 18. mai 2021 av trikola Tilføyet kilden og rettet innlegg (kursiv) 8 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Kajac skrev (6 minutter siden): Skulle akkurat til å skrive dette selv. Av og til lurer jeg på om TU går inn for å skape skepsis og motstand mot elbiler. Dette problemet kan myndighetene løse ved å pålegge fabrikantene å legge inn max m/s² begrensing i alle biler og forby å skru av antispinn. Noe som også vil gjøre trafikken triveligere for omgivelsene. Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Egil Hjelmeland skrev (16 minutter siden): Så hovedproblemet er overmotoriserte biler og uvettige sjåfører. Altså ikke noe som oppsto med elbiler. Kombinasjonen vekt over 2 tonn og 0-100 på under 5 sek. har vel først blitt vanlig med elbiler. Det er på høy tid at momsfritaket fjernes på dyre elbiler. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Egil Hjelmeland skrev (20 minutter siden): Så hovedproblemet er overmotoriserte biler og uvettige sjåfører. Altså ikke noe som oppsto med elbiler. Eg er einig i at det ikkje er elbilen i seg sjølv som er problemet, men eg synes det er heilt på sin plass å ta opp at det å køyre elbil ikkje er eit frikort for uvettig køyring. Ein skulke tru at elbilbilistar var beviste på både miljø og drivstofforbruk, men fristelsen til å køyre ekstra hardt når ein får seg sprek bil med nesten gratis drivstoff blir tydelegvis for stor. Eg er litt bekymra for at miljøløysinga blir å innføre avgift på hestekrefter igjen slik at vi ender opp med slappe biliar igjen. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) 14 minutes ago, Kajac said: Av og til lurer jeg på om TU går inn for å skape skepsis og motstand mot elbiler. Det gjelder ikke bare elbiler. Man kan jo kalle det trolling av forfatterne - det er en forskjell mellom å tilrettelegge for debatt og å provosere. Endret 17. mai 2021 av trikola 7 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg hekomo Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 Ok, så er man hard på pedalen så går det ut over dekkene. Da vet vi det. 15 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Har hatt likt forbruk av dekk etter jeg gikk over til elbil. Dog langt mindre slitasje på bakdekk, kom fra BMW.. 8 Lenke til kommentar
Ancistrus Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 esfets skrev (1 time siden): Betale mer for dekkslitasje eller kjøre roligere. Valget er ditt, sjåfør. Det morsomme er når TM3 eiere klager over slitte dekk og lurer på om det kan være garantisak.... Lenke til kommentar
Ancistrus Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 trikola skrev (58 minutter siden): Det gjelder ikke bare elbiler. Man kan jo kalle det trolling av forfatterne - det er en forskjell mellom å tilrettelegge for debatt og å provosere. Kjørestil innvirker nok mye på slitasjen. Selv om bilen klarer 0-100 på 3 sekunder må man ikke utnytte det ut fra hvert eneste lyskryss. 3 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 3 minutes ago, Ancistrus said: Kjørestil innvirker nok mye på slitasjen. Selv om bilen klarer 0-100 på 3 sekunder må man ikke utnytte det ut fra hvert eneste lyskryss. Vet ikke hvorfor du siterte meg, men når jeg først skriver igjen: Ganske kjekt med "chill-mode" i Tesla M3 - har ikke brukt noe annet siden høst 2019 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snowleopard Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) Nå er vel samtidig dekkene bredere dess kjappere de er, så det veier vel litt opp i forhold til økt dekkslitasje. Det er vel helst når dekkene spinner, at man forbruker dekk mest. Men, ja. blir litt irritert innerst inne når man bygger opp til trolling fra artikkelforfatter, selv om det er bra de rettet seg selv ved å ta med svaret fra Brynhild Snilsberg som er senioringeniør hos Statens Vegvesen. Men det at de velger å la påstanden stå likevel, er ihvertfall ikke med på å oppfatte TU-journalisten som reflektert. Her brukes forlengst dementerte påstander for alt det er verdt, og så kommer korrigeringen som en liten parentes midt i. Den får ikke engang sin egen heading, men gjemmes så godt det lar seg gjøre. Nei, dette var direkte flaut av Paal Kvamme, journalist i TU, og TU sin redaksjonssjef Ole Petter Pedersen (ev. og Digitalredaktør TU Media, Svein-Erik Hole) som tydeligvis har tillatt og godkjent dette. Dere får diskutere internt hvem sopm fortjente denne virtuelle klappen over fingrene. 😒 Endret 17. mai 2021 av Snowleopard Glemte ordert "irritert" i 1. setning i avsnitt 2. 12 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg harpix Skrevet 17. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 17. mai 2021 Dette har utelukkende med kjørestil å gjøre. Jeg har dekkene like lenge på min nåværende Tesla model 3 som jeg hadde på min VW golf. 11 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) Nå er jeg på tredje sett med sommerdekk på min Model X, etter 143k km. Michelin Latitude Sport varte omkring 60k km og Nokian Hakka Black varte ca 40k km. Da er man i området 3-4 kr/mil i dekk, så jeg kan ikke si jeg har vært direkte imponert med levetiden. Men det vil jo alltids være slik at tyngre og mer kraftigere biler spiser dekk, så man må jo bare tolerere det. Antar dekkprodusentene fortløpende jobber med å finne gummiblandinger med bedre levetid, samtidig som man ikke ofrer ytelse. Endret 17. mai 2021 av Espen Hugaas Andersen 2 Lenke til kommentar
spiff42 Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Snowleopard skrev (53 minutter siden): Nå er vel samtidig dekkene bredere dess kjappere de er, så det veier vel litt opp i forhold til økt dekkslitasje. Det er vel helst når dekkene spinner, at man forbruker dekk mest. Men, ja. blir litt irritert innerst inne når man bygger opp til trolling fra artikkelforfatter, selv om det er bra de rettet seg selv ved å ta med svaret fra Brynhild Snilsberg som er senioringeniør hos Statens Vegvesen. Men det at de velger å la påstanden stå likevel, er ihvertfall ikke med på å oppfatte TU-journalisten som reflektert. Her brukes forlengst dementerte påstander for alt det er verdt, og så kommer korrigeringen som en liten parentes midt i. Den får ikke engang sin egen heading, men gjemmes så godt det lar seg gjøre. Nei, dette var direkte flaut av Paal Kvamme, journalist i TU, og TU sin redaksjonssjef Ole Petter Pedersen (ev. og Digitalredaktør TU Media, Svein-Erik Hole) som tydeligvis har tillatt og godkjent dette. Dere får diskutere internt hvem sopm fortjente denne virtuelle klappen over fingrene. 😒 Snilsberg snakker om piggdekk og slitasje på asfalt. I resten av artikkelen er det snakk om økt slitasje av dekk fordi elbilene som selges er tyngre og kraftigere. Begge deler er vel riktig, og dette virker som en godt underbygd artikkel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå