Gå til innhold

Dette er miljøproblemet elbileierne ikke snakker om


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gummipartikkelutslipp fra fotballbaner antas å være ca 6000 ton og fra bildekk 8000 ton  - og hvor får man gummien til fotballbaner fra mon tro?

Skulle ikke forundre meg at daglig leder Per Kristian Nauste i Dekkimportørenes Forening ved dette veldig bra siden de eier mye av Norsk Dekkretur, som har ansvar for gjenvinning av dekk.

Hvem leverer granulat til fotballbanene? Laget av et utslitt dekk som er noen kilo lettere enn et nytt dekk, men som sikkert fortsatt har det meste av gummien igjen.

Edit - burde kanskje har skrevet det slik: jeg er sikker på at utslipp av gummipartikler har økt dramatisk etter at dekkresirkuleringsbransjen har begynt å levere også restene av utslitte dekk til finfordeling på fotballbanene.

-------------------------------------------------------------

Fant en kilde som rettet mine tall:

Quote

...40 prosent av dette igjen, vel 8000 tonn, antas å komme fra slitasje av bildekk. Gummigranulat fra kunstgressbaner bidrar med 6000 tonn,..

 

Endret av trikola
Tilføyet kilden og rettet innlegg (kursiv)
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kajac skrev (6 minutter siden):

Skulle akkurat til å skrive dette selv. Av og til lurer jeg på om TU går inn for å skape skepsis og motstand mot elbiler.

Dette problemet kan myndighetene løse ved å pålegge fabrikantene å legge inn max m/s² begrensing i alle biler og forby å skru av antispinn. Noe som også vil gjøre trafikken triveligere for omgivelsene.

Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (16 minutter siden):

Så hovedproblemet er overmotoriserte biler og uvettige sjåfører. Altså ikke noe som oppsto med elbiler.

Kombinasjonen vekt over 2 tonn og 0-100 på under 5 sek. har vel først blitt vanlig med elbiler. Det er på høy tid at momsfritaket fjernes på dyre elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland skrev (20 minutter siden):

Så hovedproblemet er overmotoriserte biler og uvettige sjåfører. Altså ikke noe som oppsto med elbiler.

Eg er einig i at det ikkje er elbilen i seg sjølv som er problemet, men eg synes det er heilt på sin plass å ta opp at det å køyre elbil ikkje er eit frikort for uvettig køyring. Ein skulke tru at elbilbilistar var beviste på både miljø og drivstofforbruk, men fristelsen til å køyre ekstra hardt når ein får seg sprek bil med nesten gratis drivstoff blir tydelegvis for stor. 

Eg er litt bekymra for at miljøløysinga blir å innføre avgift på hestekrefter igjen slik at vi ender opp med slappe biliar igjen. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Kajac said:

Av og til lurer jeg på om TU går inn for å skape skepsis og motstand mot elbiler.

Det gjelder ikke bare elbiler. Man kan jo kalle det trolling av forfatterne - det er en forskjell mellom å tilrettelegge for debatt og å provosere.

Endret av trikola
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (58 minutter siden):

Det gjelder ikke bare elbiler. Man kan jo kalle det trolling av forfatterne - det er en forskjell mellom å tilrettelegge for debatt og å provosere.

Kjørestil innvirker nok mye på slitasjen. Selv om bilen klarer 0-100 på 3 sekunder må man ikke utnytte det ut fra hvert eneste lyskryss. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Ancistrus said:

Kjørestil innvirker nok mye på slitasjen. Selv om bilen klarer 0-100 på 3 sekunder må man ikke utnytte det ut fra hvert eneste lyskryss. 

Vet ikke hvorfor du siterte meg, men når jeg først skriver igjen:

Ganske kjekt med "chill-mode" i Tesla M3 - har ikke brukt noe annet siden høst 2019

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er jeg på tredje sett med sommerdekk på min Model X, etter 143k km. Michelin Latitude Sport varte omkring 60k km og Nokian Hakka Black varte ca 40k km. Da er man i området 3-4 kr/mil i dekk, så jeg kan ikke si jeg har vært direkte imponert med levetiden. Men det vil jo alltids være slik at tyngre og mer kraftigere biler spiser dekk, så man må jo bare tolerere det.

Antar dekkprodusentene fortløpende jobber med å finne gummiblandinger med bedre levetid, samtidig som man ikke ofrer ytelse.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (53 minutter siden):

Nå er vel samtidig dekkene bredere dess kjappere de er, så det veier vel litt opp i forhold til økt dekkslitasje. Det er vel helst når dekkene spinner, at man forbruker dekk mest. 

Men, ja. blir litt irritert innerst inne når man bygger opp til trolling fra artikkelforfatter, selv om det er bra de rettet seg selv ved å ta med svaret fra Brynhild Snilsberg som er senioringeniør hos Statens Vegvesen.  Men det at de velger å la påstanden stå likevel, er ihvertfall ikke med på å oppfatte TU-journalisten som reflektert. Her brukes forlengst dementerte påstander for alt det er verdt, og så kommer korrigeringen som en liten parentes midt i. Den får ikke engang sin egen heading, men gjemmes så godt det lar seg gjøre.

Nei, dette var direkte flaut av Paal Kvamme, journalist i TU, og TU sin redaksjonssjef  Ole Petter Pedersen (ev. og Digitalredaktør TU Media, Svein-Erik Hole) som tydeligvis har tillatt og godkjent dette. Dere får diskutere internt hvem sopm fortjente denne virtuelle klappen over fingrene. 😒

Snilsberg snakker om piggdekk og slitasje på asfalt. I resten av artikkelen er det snakk om økt slitasje av dekk fordi elbilene som selges er tyngre og kraftigere. Begge deler er vel riktig, og dette virker som en godt underbygd artikkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...