Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Oppkast-luktende Jotun maling -er det vanlig?

Anbefalte innlegg

Trist å høre at flere har hatt samme problem.
Ja, tror det er biocider som er problemet ut fra hva folk her sier samt forhørt meg her og der.
Vi har luftet massevis, og det har litt om litt hjulpet. Vi har også vasket veggene flere ganger med en svak blanding av klorin (1 del klorin til 10 deler vann) i håp om å drepe de resterende bakteriene, og etter en stund tørket over med en fuktig klut (vann) for å ta det som evt. er igjen av klorin (jeg har blitt fortalt at det ikke alltid fordamper helt og kan sitte igjen en "film" av klorin som malingen ikke fester seg så godt på, eller kan gi kjemiske reaksjoner). Tror vi har gjort dette 4-5 ganger så langt.

Men det som virkelig hjalp var å bruke en boks med luktabsorberer fra Air Sponge. Vi kjøpte den hos Tingstad (bedriftsbutikk, men de selger også til privatpersoner). Mener den kostet litt over hundrelappen.
Den skal visstnok trekke til seg lukt istedenfor å bare dekke den over med godlukt (vi er mest opptatt av å bli kvitt problemet -ikke kun få lukten bort). Vi lukket dør og vindu på rommet og lot den virke i overkant av en uke, og oppkastlukten er borte, men av en eller annen grunn er det faktisk en parfymeaktig lukt der nå. Produsenten sier at det kun skal lukte litt etanol når man åpner den, så dette forstår jeg ikke helt. Men vi har luftet massevis videre, og nå er det mye, mye bedre.
Så dette virker lovende 😀

Endret av minimax
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi kontaktet Jotun og de var utrolig behjelpelige. De anbefalte 2 lag kvist og sperregrunning. Og sens oppå dette. Det tok lukta! Siden vi akkurat hadde kjøpt malingen og det var en feil med «batch»-en, dekket de både materialer og arbeid for å male på ny. Nå er alt i orden! Må virkelig skryte av servicen deres! 

Lenke til kommentar
4 hours ago, a.m said:

Vi kontaktet Jotun og de var utrolig behjelpelige. De anbefalte 2 lag kvist og sperregrunning. Og sens oppå dette. Det tok lukta! Siden vi akkurat hadde kjøpt malingen og det var en feil med «batch»-en, dekket de både materialer og arbeid for å male på ny. Nå er alt i orden! Må virkelig skryte av servicen deres! 

Kan de opplyse om hvilken batch dette er så ikke flere går i fella? Er evt. alt tilbakekalt?

On 7/28/2021 at 1:48 PM, minimax said:

Men det som virkelig hjalp var å bruke en boks med luktabsorberer fra Air Sponge. Vi kjøpte den hos Tingstad (bedriftsbutikk, men de selger også til privatpersoner). Mener den kostet litt over hundrelappen.
Den skal visstnok trekke til seg lukt istedenfor å bare dekke den over med godlukt (vi er mest opptatt av å bli kvitt problemet -ikke kun få lukten bort). Vi lukket dør og vindu på rommet og lot den virke i overkant av en uke, og oppkastlukten er borte, men av en eller annen grunn er det faktisk en parfymeaktig lukt der nå. Produsenten sier at det kun skal lukte litt etanol når man åpner den, så dette forstår jeg ikke helt. Men vi har luftet massevis videre, og nå er det mye, mye bedre.
Så dette virker lovende 😀

Forsøkte dere også eddik i en kopp?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Just now, minimax said:

Ja, det var det første vi prøvde. Eddik pleier å ta lukt, men i dette tilfellet var problemet så ille at det ikke hadde noen effekt.

Ja tenkte nok at det var prøvd. Men interessant at produktet du nevner klarte det, da skal jeg notere meg det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...