Datata Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Jeg trenger et lydkort som muliggjør å koble kassettspiller til PC slik at jeg kan legge mine gamle kassettopptak på CD. Hva skal jeg kjøpe? Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 (endret) Sjekket at ikke pcen din har Line-In fra før av? Se bakpå. Med mindre du har laptop da. Endret 16. mai 2021 av Complexity Lenke til kommentar
Datata Skrevet 17. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2021 Jo, de tre nederste der (rosa, turkis og lyseblå) finnes også bak på min PC. Er det bare å benytte seg av den lyseblå inngangen altså? Må kjøpe en kabel som passer da, minijack til phono? Finnes det allerede programvare på PCen også kanskje (Windows 10)? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Audacity er gratis hvis du trenger program. Søker du på jack-RCA får du litt fler treff hvis du leter etter kabel. Avhengig av hva slags plugger du har på kasettspilleren. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Audacity (www.audacityteam.org) har jeg inntrykk av er det beste. Ellers finnes Windows Voice Recorder for nedlastning fra Windows store. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 (endret) Kabel er vel en slik 3.5 mm: 3,5 mm - 2 x RCA - Biltema.no Det finnes også kabler med 3.5 plugg i begge ender. Endret 17. mai 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Datata Skrevet 17. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 17. mai 2021 Ok, jeg er litt klokere. 🙂 Men det som finnes på kassettbåndene kommer opp som én fil, skjønner jeg. Hvordan kan jeg få til å lage spor 1 og spor 2 osv på den ferdig brente CDen? Også en jobb for Audacity? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 17. mai 2021 Del Skrevet 17. mai 2021 Ja du kan bruke "export selected audio" for å kopiere en del av opptaket til en ny fil. Du må selvfølgelig finne hvor hver sang starter og slutter først og velge området. https://manual.audacityteam.org/man/exporting_audio.html Lenke til kommentar
007CD Skrevet 1. juli 2021 Del Skrevet 1. juli 2021 Det er nok ingen automatisk jobb du har tatt for deg her. Du må nok starte opptak i Audacity fra Line In, starte kasettspilleren, ta opp hele side 1 av kasetten til en stor fil. Deretter må du klippe ut Spor 1, lagre som en fil. Klippe ut spor 2, lagre som en fil. Deretter kan du sette hele greia sammen som en Lyd CD i ditt favoritt brenneprogram hva enn det måtte være. Lenke til kommentar
Datata Skrevet 1. juli 2021 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2021 Nei, nei, det er ikke ferdiginnspilte kassetter jeg skal legge på CD, da hadde jeg heller kjøpt de på CD i stedet. Det er snakk om privatopptak som er gjort i forbindelse med oppsetting av teaterstykker og slikt; gamle kulturskatter. Men at det blir noe klipping og liming, det blir det nok når dette skal finpusses, er forberedt på det. Men hva skal mørke høstkvelder ellers brukes til? ;o) Takk for svaret du ga! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå