Odd R. Valmot Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Etter et langt liv på havet pensjonerte Frank Ole seg – og ble elbåt-gründer Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Bra initiativ. Elbåt er ennå smalt, men vi ser nå at det begynner å skje ting også med elbåter. Silent yachts har elektriske seilbåter og catamaraner med og uten seil opp til 80 fot. Catameraner har jo ekstra god plass til mange solcellepaneler pga bredden. Et selskap i kroatia lager seilbåter (monohull) med elmotor. Der kan en få solceller blant annet på masten. Men det er likevel under fremdrift med seil at det lades mest, da endres vinklene på propellbladene slik at elmotorene kjører regen og lader batteribanken. Også svenskenes x shore er vel nå i serieproduksjon iirc. Vi er nok et stykke unna elbåt til hvermansen ennå, både mtp effektiviteten på dagens batterikjemi, vekt på cellene og ikke minst pris. Det å drive en båt frem i vann, mot strøm, bølger og med ugunstig vind suger effekt fra batteriepakken. Herren i Vestland har en smart tilnærming når han ønsker å løfte skroget opp og ut av vannet. Fullverdig hydrofoil er jo ikke noe nytt, og det har eksistert uttalige varianter. Alt fra "trapper" eller "steps" som smører skroget med luft og minsker friksjon til ymse varianter short ski/steps/wings og noen har kjørt kombinasjoner av alt. Og det virker jo. Selv om vi tradisjonelt har sett dette på høyytelsesbåter med store ICE motorer og og enormt forbruk så ville jo forbruket blitt ennå villere uten disse grepene. Ladeinfrastruktur vil komme på plass etter hvert, men vi trenger å få flere elektriske båter på sjøen slik at flere får opp øynene både for hva som kan gjøres og løses med elmotor idag, og ikke minst hva som kan komme litt frem i tid. I Norge har vi jo lange tradisjoner for å produsere alt fra båter til hobby bruk til kommersiell bruk samt yachter og skip. Mange småskala produsenter har forsvunnet. Vet ikke om det skyldes at CE merkingen kom, om konkurransen ble for stor eller hva som var årsaken. Men kanskje kan vi igjen få litt nytt liv langs vår lange kystlinje, men nye innovative produsenter som designer, tester ut og produserer nisjeprodukter eller på annet vis er med på føre maritim sektor inn på et grønnere spor slik at vi får ned utslippene. Men for de som er usikker, alt idag kan du seile jorden rundt med elektrisk seilbåt eller katamaran. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. mai 2021 Del Skrevet 16. mai 2021 Det er ein del utfordringar å løyse, men reduksjon i støynivået hadde vore fabelaktig. Det er mykje støy frå fritidsbåtar som sjenerer båt- og sjølivet. 3 Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 18. mai 2021 Del Skrevet 18. mai 2021 On 5/16/2021 at 6:27 PM, Zeph said: Det er ein del utfordringar å løyse, men reduksjon i støynivået hadde vore fabelaktig. Det er mykje støy frå fritidsbåtar som sjenerer båt- og sjølivet. Hehe ja du har helt rett. Ofte hører jeg folk klage over bråkete vannscootere og når en spør hvilken båt de selv kjører så er det virkelig ikke dunkingen fra en gammal marna diesel folk hører når de legger til. Det kan være dobbelt innstallasjon av påhenger eller en feit v8 i dørken. Og noen trenger 2 x v8. Og straks de er utenfor 5 knops begrensninga så skal spaken helt i bunn. Da har man vel nesten mistet retten til å klage på bråkete vannscootere vel? Men vi har nå kun denne ende kloden, og de som har ført båter nord om 30+ knop vet at forbruket blir skyhøyt. Så de bidrar jo til utslippstallene de også. En gang så har vi vel kommet dit med både ladeinfrastruktur og batterikjemi at selv hurtigående rib's, skjærårdsjeeper og v bunnsbåter kan benytte batteridrift. Det vil hjelpe både mot støy og utslipp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå