Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Forskjell på DPS og privatpraktiserende psykolog?

Gjest d0672...38d

Anbefalte innlegg

Gjest d0672...38d

Hei!

Jeg har gått til behandling i BUP og DPS de siste totalt 6 årene. Av ulike årsaker ønsker jeg kun å forholde meg til DPS, men blir fortalt av andre at det kan lønne seg med privatpraktiserende psykolog - dette av manglende, nevneverdig behandling hos DPS.

Spørsmålet mitt er derfor hva forskjellen på DPS og privatpraktiserende psykolog er? DPS behandling kan da være langvarig i den grad jeg har mottatt behandling her? DPS er således ikke synonymt med kortvarig behandling?

Problemet - og årsaken - til at jeg har hatt manglende hjelp i DPS systemet, er, etter det jeg tror, en kombinasjon av manglende kompetanse på EMDR og PTSD, samt nye og uerfarne psykologer, og ikke minst et stort omfang av vikarer. Jeg hadde én god psykolog som kun hadde et vikarengasjement, men som allikevel hadde lang erfaring og var psykologspesialist. Hun så fort hvor det hadde gått galt, og anbefalte ganske raskt en behandlingsform som kunne gjennomføres hos ny behandler, etter at hun sluttet. Sånn sett er jo ikke DPS et problem, men kun hvem som ansettes og hvem som tilsettes ulike pasienter.

Takk :)

Anonymous poster hash: d0672...38d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d0672...38d skrev (4 timer siden):

hva forskjellen på DPS og privatpraktiserende psykolog er?

Svar:

Gjest d0672...38d skrev (4 timer siden):

en kombinasjon av manglende kompetanse [...], samt nye og uerfarne psykologer, og ikke minst et stort omfang av vikarer.

Privat psykolog representerer ofte bedre kontinuitet, forutsigbarhet og struktur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du har kun én å forholde deg til over lengre tid. Vet ikke hvorfor noen blir henvist til DPS og noen til privatpraktiserende med refusjonsavtale? Har to venninner som ble henvist til DPS, hu ene fikk avslag fordi hu ikke var syk nok. Skremmende, for hu var veldig langt nede.

Lenke til kommentar

Forutsetningen for at man har én å forholde seg til, uavhengig offentlig eller privat, er at vedkommende har den kompetansen til å behandle det som trengs å behandles, ikke alle har EMDR-kompetanse. 

DPS er vel strengt tatt er tenkt som kortsiktig tilbud og tenkt at fastlegen tar over videre oppfølging. Man må nok dessverre avvise enkelte henvisninger fordi man ikke tror at behandlingen vil hjelpe. Det er nok forklaringen på hvorfor enkelte blir avvist av DPS. 

Jeg har forresten fått diagnosen PTSD selv og skal i gang med EMDR-behandling snart på DPS. Venter på ledig EMDR-terapeut nå (forhåpentligvis ledig kapasitet fra og med neste måned) så har hatt traumefokusert kognitiv terapi i mellomtiden. Har én psykolog som følger meg opp på dette, som også skal være med på EMDR behandling når den starter opp. Denne psykologen skal følge meg opp videre etter ferdig EMDR. 

TS, har du startet opp med EMDR eller venter du på denne behandlingen? 

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (10 minutter siden):

Forutsetningen for at man har én å forholde seg til, uavhengig offentlig eller privat, er at vedkommende har den kompetansen til å behandle det som trengs å behandles, ikke alle har EMDR-kompetanse. 

Hva er EMDR?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Privat er jo også mye dyrere. Selv de privatpraktiserende som har refusjonsavtale, så er det normen at det fortsatt er er del som skal betales utenom. Mens DPS blir kostnadsfritt etter man opparbeider seg frikort. Det gjør at for økonomisk vanskeligstilte er det vanskelig å få hjelp fra noen andre enn DPS. 

Lenke til kommentar
Kron skrev (33 minutter siden):

Privat er jo også mye dyrere. Selv de privatpraktiserende som har refusjonsavtale, så er det normen at det fortsatt er er del som skal betales utenom. Mens DPS blir kostnadsfritt etter man opparbeider seg frikort. Det gjør at for økonomisk vanskeligstilte er det vanskelig å få hjelp fra noen andre enn DPS. 

Det finnes psykologspesialister som har 100% drifttilskudd fra helseforetak og derfor mottar refusjon fra Helfo. Her betaler pasienten bare vanlig egenandel opptil frikortbeløpet. Deretter er det gratis. Derfor blir det heller ikke dyrere hos privatpraktiserende psykologer (med mindre du oppsøker dem på egen hånd uten henvisning).
Det finnes også psykologspesialister som har lavere drifttilskudd enn 100%. Noen av disse yter da også "fullprivat" helsehjelp for å virksomheten å gå rundt, men disse pasientene blandes ikke sammen med de pasientene som kommer med henvisning fra f.eks fastlegen. Så hvor du har det fra at det er en norm? Slikt godkjennes ikke fra Helfo fordi det er et regelbrudd å kreve mer enn egenandel når du påtatt deg en refusjonspasient. Det er heller ikke lov for en psykolog å si: "Du har behov for mer hjelp enn Helfo betaler, så du kan komme til meg imorgen på privattime".

Endret av Skandinav
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Skandinav skrev (20 minutter siden):

Det finnes psykologspesialister som har 100% drifttilskudd fra helseforetak og derfor mottar refusjon fra Helfo. Her betaler pasienten bare vanlig egenandel opptil frikortbeløpet. Deretter er det gratis. Derfor blir det heller ikke dyrere hos privatpraktiserende psykologer (med mindre du oppsøker dem på egen hånd uten henvisning).
Det finnes også psykologspesialister som har lavere drifttilskudd enn 100%. Noen av disse yter da også "fullprivat" helsehjelp for å virksomheten å gå rundt, men disse pasientene blandes ikke sammen med de pasientene som kommer med henvisning fra f.eks fastlegen. Så hvor du har det fra at det er en norm? Slikt godkjennes ikke fra Helfo fordi det er et regelbrudd å kreve mer enn egenandel når du påtatt deg en refusjonspasient. Det er heller ikke lov for en psykolog å si: "Du har behov for mer hjelp enn Helfo betaler, så du kan komme til meg imorgen på privattime".

Fordi jeg selv har gått til privatpraktiserende psykologspesialist med refusjonsavtale fra helfo. Og dette ble jeg forklart var helt vanlig.

Henvist fra fastlege. Betalte først ett høyere beløp for hver time. Etter jeg hadde frikort betalte jeg ett lavere beløp per time(minus egenandel).

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Tilsvarende effekten av EMDR kan man faktisk gjøre selv ved hjelp av tankefelt-terapi. Setter man seg inn i hvordan dette gjøres så trenger man ikke å gå til en terapeut for behandling. Dette kan greit kombineres med vanlig oppfølging fra helsevesenet.

Lenke til kommentar

Tankefeltterapi kan på ingen måte sidestilles med EMDR. Førstnevnte er alternativ-medisin, mens EMDR, og traumefokusert kognitiv terapi er derimot evidensbasert behandlingsmetoder av PTSD.

Vil absolutt fraråde å la være å gå til terapeut/psykolog eller annen profesjonell hjelp hvis man har PTSD. PTSD er en alvorlig lidelse, mange sliter med suicidalitet og har et stort funksjonstap pga invalidiserende symptomer som følger med PTSD, men riktig behandling gjør det mulig å bli bedre. I tillegg er det ofte slik at det å møte opp fysisk til psykolog-timer er behandling (eksponering) i seg selv, og mange trenger å øve på å lære seg å være nær andre. Så da er det veldig dårlig idé å skulle behandle seg selv med noe som ikke engang fungerer utover placebo. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...