Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Motorlampe lyser gult, men bilen føles fin.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når gul motorlampe lyser, er det normalt lagret en feilkode som kan indikere hvor feilen er. Det er vanligvis ikke selve motoren, men avgassrensingen, som er årsak til feilmeldingen. Så lenge lampen lyser fast, kan du bruke bilen. Dersom lampen blinker, bør den ikke kjøres, da det kan være en feil som får følgeskader. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Når gul motorlampe lyser, er det normalt lagret en feilkode som kan indikere hvor feilen er. Det er vanligvis ikke selve motoren, men avgassrensingen, som er årsak til feilmeldingen. Så lenge lampen lyser fast, kan du bruke bilen. Dersom lampen blinker, bør den ikke kjøres, da det kan være en feil som får følgeskader. 

Den lyser fast og oppfører seg fint. Påspanderte bilen "rensediesel" fra Cirkle K, men vet ikke om det har noe med saken å gjøre. Har bare blitt fortalt at den har godt av det av og til. 

Lenke til kommentar

Gule lamper er vanligvis bare et varsel. De skal selvsagt tas alvorlig, men det er ikke umidelbar fare på ferde, og bilen kan brukes normalt. Lyser det derimot rødt, er det alvor og man bør stopp så raskt som mulig.

Ellers står det kanskje i instruksjonsboka hva gul motorlampe betyr? Vanligvis flere årsaker, så avlesing av kode er nok nødvendig for å finne presis årsak.

Lenke til kommentar

En motorlampe lyser aldri rødt, men er det en avgassrelatert feil pleier de ofte å gå i nødmodus, og da blir du frakjørt av en moped, så det er ikke særlig trivelig.

Avlese feilkode er første skritt.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
1 hour ago, Thunderhead said:

Gule lamper er vanligvis bare et varsel. De skal selvsagt tas alvorlig, men det er ikke umidelbar fare på ferde, og bilen kan brukes normalt. Lyser det derimot rødt, er det alvor og man bør stopp så raskt som mulig.

Ellers står det kanskje i instruksjonsboka hva gul motorlampe betyr? Vanligvis flere årsaker, så avlesing av kode er nok nødvendig for å finne presis årsak.

Det er alt fra løst drivstofflokk til avgasser. Får kjøre innom og lese av på tirsdag. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, mobile999 said:

Man sparer fort inn kjøpet av en feilkodeleser i steden for å få et verksted til å sjekke hver gang bilen får gul motorlampe.

Noen skal ha nærmere prisen av en feilkodeleser for én sjekk. Må være verdens mest lettjente penger, og på grensen til svindel. 

Lenke til kommentar

På samme måte som elektrikere og rørleggere så må verkstedene også tjene inn igjen stadig nytt utstyr og etterutdanning av sine mekanikere. 

Er 12 år siden jeg jobbet med bil , men da kostet den mest avanserte diagnosestasjonen 250 tusen i innkjøp og flere titusener i årlig lisens. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Opelduude said:

På samme måte som elektrikere og rørleggere så må verkstedene også tjene inn igjen stadig nytt utstyr og etterutdanning av sine mekanikere. 

Er 12 år siden jeg jobbet med bil , men da kostet den mest avanserte diagnosestasjonen 250 tusen i innkjøp og flere titusener i årlig lisens. 

Men får jeg mer ut av å hente data fra et verksted kontra å kjøpe dette selv? 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Windoge said:

Men får jeg mer ut av å hente data fra et verksted kontra å kjøpe dette selv? 

Du må ha en merkespesifikk kodeleser. De vanlige kodeleserne får kun ut generiske feilkoder.

Edit: Pluss at verkstedet forhåpentligvis har kompetanse til å tolke feilkodene.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
On 5/15/2021 at 6:42 PM, Thunderhead said:

Gule lamper er vanligvis bare et varsel. De skal selvsagt tas alvorlig, men det er ikke umidelbar fare på ferde, og bilen kan brukes normalt. Lyser det derimot rødt, er det alvor og man bør stopp så raskt som mulig.

Har aldri sett motorlampen vise annet enn gult. Enten fast lys, eller blinkende. 

Lenke til kommentar

Den gule motorlampen er definert av samme regler som ODB-II. Den skal lyse hvis det er problemer i motorstyring/overvåking som har betydning for utslipp og sikkerhet, og blinke hvis det er akutte problemer. Det skal være standardisert og likt for alle biler siden 2001 (og mange før).

Hva som finnes av lamper og varsler ellers er vel opp til bilprodusent å bestemme, men man kan vel anta at røde lamper ikke er bra å kjøre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...