Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo og elbil-lading

Gjest cb751...f21

Anbefalte innlegg

Gjest cb751...f21

Hei, 

Vi bor i et sameie bestående av to boenheter. Vi eier første-etasje. Nabo eier 2.etg - vi begge har elbil og jeg har montert min egen lader som går på min kurs. Nabo lader sin elbil ved hjelp av skjøteledning gjennom kjøkkenvinduet fra sin etasje. Kan man kreve at vedkommende lader ihht gjeldene reglement? Ved en eventuell brann vil jo vi også være svært utsatt. Jeg er ikke intressert i å dele min lader. Noen som vet hva jeg kan kreve og ikke-kreve her? 

Anonymous poster hash: cb751...f21

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest cb751...f21 skrev (7 minutter siden):

Hei, 

Vi bor i et sameie bestående av to boenheter. Vi eier første-etasje. Nabo eier 2.etg - vi begge har elbil og jeg har montert min egen lader som går på min kurs. Nabo lader sin elbil ved hjelp av skjøteledning gjennom kjøkkenvinduet fra sin etasje. Kan man kreve at vedkommende lader ihht gjeldene reglement? Ved en eventuell brann vil jo vi også være svært utsatt. Jeg er ikke intressert i å dele min lader. Noen som vet hva jeg kan kreve og ikke-kreve her? 

Dere har vell vedtekter? Legg inn at lading skal foregå etter gjeldende "regler". En kan  gjerne vise til dsb sin lade guide.

Skjøteledning  er ikke "lov" om det ikke er nødstilfelle. 

Lenke til kommentar
Gjest cb751...f21
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Dere har vell vedtekter? Legg inn at lading skal foregå etter gjeldende "regler". En kan  gjerne vise til dsb sin lade guide.

Skjøteledning  er ikke "lov" om det ikke er nødstilfelle. 

Bare standard-vedtekter. Tror ikke det står noe der. Siden vi er et sameie med kun to boenheter og hvorav hans stemme vekter 50%. Om han ikke godtar disse vedtektene - hva da? 

Lenke til kommentar
Gjest cb751...f21 skrev (8 minutter siden):

Bare standard-vedtekter. Tror ikke det står noe der. Siden vi er et sameie med kun to boenheter og hvorav hans stemme vekter 50%. Om han ikke godtar disse vedtektene - hva da? 

Jeg ville lagt dette frem som ett forslag. Om han ikke tar poenget hadde jeg kontaktet det lokale eltilsyn/netteier. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Å lade elbil i vanlig stikkontakt med delt kurs er ulovlig. Tar man med at tosken bruker skjøteledning venter det seg nok en saftig bot.

Vedtektene i sameiet kan ikke trumfe norske lover og forskriftene til disse. Han kan huffe seg opp så mye han vil. Det han driver med er livsfarlig og ulovlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er loven forklart av DSB, som er riktige etat for dette:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Og ja, det er strenge krav til hvordan man kan lade fra vanlig kontakt i et bolighus. Jeg ville snakket med naboen om det, og i verste fall vist han en utskrift av linken over. 

Om han absolutt ikke gir seg, så kan du tipse el-tilsynet. Da har du en sinna nabo, men er ihvertfall litt tryggere mtp brann.

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar
Dragen skrev (16 timer siden):

Å lade elbil i vanlig stikkontakt med delt kurs er ulovlig.

Nei det er ikke ulovlig pr. definisjon. Men det er sterkt frarådet.

Det er imidlertid ganske ufarlig så lenge skjøteledningen er dimensjonert for det og beregnet for utendørs bruk, og stikkontakten som brukes har riktig type jordfeilbryter og er dimensjonert for 16 A.

Det eneste jeg tror du kan gjøre, TS, er å få EL-verket til å komme på en overraskelses-visitt til naboen. De vil nok komme med en sterk anbefaling på å montere egen ladeboks. Så får du håpe at naboen tar hintet.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kajac said:

Nei det er ikke ulovlig pr. definisjon. Men det er sterkt frarådet.

Det er imidlertid ganske ufarlig så lenge skjøteledningen er dimensjonert for det og beregnet for utendørs bruk, og stikkontakten som brukes har riktig type jordfeilbryter og er dimensjonert for 16 A.

Det eneste jeg tror du kan gjøre, TS, er å få EL-verket til å komme på en overraskelses-visitt til naboen. De vil nok komme med en sterk anbefaling på å montere egen ladeboks. Så får du håpe at naboen tar hintet.

Se link over. Såvidt DSB (les: myndighetene?) tolker, så er det ulovlig å lade jevnlig fra en kontakt i et bolighus, med mindre kursen er spesifikt satt opp til det. Skjøteledning er forbudt uansett. Det sagt, jeg har ikke hørt om noen som har fått bot.

Ja, skjøteledninger kan være laget for nok strøm, men de tåler ikke nødvendigvis det etter å ha blitt brukt (bøyd, tøyd & tråkket på). Selve kontaktene er også svake punkt. 

Lenke til kommentar

Det er først og fremst kontakt og stikkontakt som er svake punkt, ev. feil type sikring. Koparledningane til VVB og anna last med høgt forbruk over tid er dei same, men det er no krav om fast tilkopling ved høgare last over tid for å unngå varmgang i stikkontakten.

Lengden på skøytekabelen kan vere eit problem, men først og fremst at du får endå eit ledd som ikkje er berekna for høg belastning over tid.

Dei krever vel ikkje fast tilkobling eller dedikert boks, men dersom ein skal nytte Schuko så skal den ha maks 10A, vere riktig type sikring og kun brukast til lading av elbil. Så naboen er ikkje nødvendigvis i strid med alt her, avhengig av korleis anlegget ser ut.

Lenke til kommentar

Hvor mange er det som kjøper kraftige skjøteledninger ment for utendørs bruk?

Vi har alltid kjøpt normale ledninger som det står for innendørs bruk, og brukt de ute.
Hvor mye de tåler vet jeg ikke, men vi har brukt ~4000 watt med de

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (3 timer siden):

Her er loven forklart av DSB, som er riktige etat for dette:

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Og ja, det er strenge krav til hvordan man kan lade fra vanlig kontakt i et bolighus. Jeg ville snakket med naboen om det, og i verste fall vist han en utskrift av linken over. 

Om han absolutt ikke gir seg, så kan du tipse el-tilsynet. Da har du en sinna nabo, men er ihvertfall litt tryggere mtp brann.

Så vidt jeg ser vises det ikke til noen lov i den lenken, jeg tror ikke den finnes? Å etablere EL-anlegg for lading er regulert og nevnes i tråden men det er jo ikke det vi snakker om her, vi snakker jo om å gjøre det motsatte.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Sampson said:

Så vidt jeg ser vises det ikke til noen lov i den lenken, jeg tror ikke den finnes? Å etablere EL-anlegg for lading er regulert og nevnes i tråden men det er jo ikke det vi snakker om her, vi snakker jo om å gjøre det motsatte.

Linken var til et spesielt avsnitt, det var ikke meningen og er fikset nå.

Spesielt avsnitt 2 er interessant: lading fra eksisterende kontakter.

DSB tolker lovverket, og er vel den beste aktøren i Norge til å gjøre det. Det betyr ikke at alt de sier er satt i sten, men f.eks el-tilsynet vil nok basere seg på DSBs tolkninger. I dette tilfellet bruker de bl.a. "Paragraf 16 i forskrift om elektriske lavspenningsanlegg".

Alt over med forbehold om at jeg er totalt amatør innenfor el-juss.

(DSB) er nasjonal elsikkerhetsmyndighet og forvalter regelverket for sikker utførelse og bruk av elektriske installasjoner og utstyr. 

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Dette har vært diskutert mange ganger i elbil-tråden. Det er ikke eksplisitt forbudt, og derfor ikke ulovlig, så lenge alt ligger til rette for det. 

Hvorvidt det er anbefalt er noe helt annet. Men uansett hva loven sier, har jeg kun hørt om ett tilfelle av brann pga. elbil-lading fra schuko, og det var i sverige. Så faren rundt det er uansett sterkt overdrevet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest cb751...f21

Naboen lader på en 13A kurs som også går på utebod/teknisk rom. Skjøteledning ned fra 2.etg, over plena(langs husveggen) og bort til parkeringen. Vi har robot-klipper og jeg har ved flere anledninger funnet skjøteledningen på plena, i fare for å bli kjørt over av klipperen. Videre er naboen av den litt tafatte-typen, som også er uføre. Viser seg nå at han skal selge - så dette «problemet» løser seg forhåpentligvis ila neste kommende ukene. 

Lenke til kommentar
Gjest cb751...f21
Dragen skrev (54 minutter siden):

Hva har arbeidsførhet noe med saken å gjøre?

I noen tilfeller kan det beskrive/si noe om en persons holdning, arbeidsmoral og økonomiske situasjon. 

Lenke til kommentar
Gjest cb751...f21 skrev (9 timer siden):

I noen tilfeller kan det beskrive/si noe om en persons holdning, arbeidsmoral og økonomiske situasjon. 

I denne diskusjonen har det ingen ting å si, bortsett fra å sette naboen i et dårlig lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...