Jovia Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 Jeg har tre leieboere på småbruket. En student, en i jobb og en på uføretrygd. Og det er sistnevnte som jeg vil tilby jobb ( hun har vist interesse), og det blir å klippe gress, vanne og passe på vekster i drivhuset pluss holde området ryddig og pent. Som å rake litt, både grus og plen, og etterhvert vanning av bed og luking. Ingen tung jobb da hun ikke makter det, men en viktig jobb da jeg gjerne vil prioritere annen jobb. Så er spørsmålet hvor mye jeg bør betale? Vi har regnet ut at det blir et par timer og dag. Er det greit å tilby 180 kr timen? Vil dette medføre at hun får mindre trygd? Jeg er ikke helt ajour ned dette. Noen råd og forslag her? Lenke til kommentar
OlavEH Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 180 kr i timen er jo ikke akkurat en fet lønn, men det ser jo ut til å være over minstelønnssatser i jordbruket: https://www.nhomd.no/contentassets/ede3cf575acc41a1b3d26b52e779aacc/dokument1-005.pdf Så jeg ville sagt at det er helt greit betalt for den jobben du skisserer. Så lenge du sørger for å ha ditt på det rene ved å ha papirarbeidet i ården, er det vel hun selv som må ta ansvar for dette med trygden. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 Man kan tjene opptil ca. 41,000,- før NAV trekker noe.(0,4G) Skatt må man betale for hele beløpet. 180,- høres greit ut for den jobben du har å tilby hvis vedkommende har noe redusert arbeidsevne. 1 Lenke til kommentar
Jovia Skrevet 14. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2021 Ok. Takk for svar. Jeg vil ikke akkurat underbetale noen, og ikke vil jeg at hun skal bli trukket i trygd. Alt skal foregå på helt lovlig vis! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå