Anterialis Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Hei. Venter på ny bolig, har fått oversendt "elektriske tegninger" (pun intended) fra elektriker og trenger litt hjelp til tolkning av symbolene. Om vi starter i TV-stua/sov øverst til venstre, på nedre vegg (svar gjerne på ett spm. selv om du ikke kan alt, skriv da e.g. "spm. 2a: ": (1) TV-stua: a. Rødt symbol: hæ? datauttak? b. Til høyre for rødt symbol: stikkontakt? Men det står et fem-tall på dette symbolet, stikkontakt med fem jordet schukokontakter?? c. Ved døren: Tror dette er en enpolet lysbryter? Hva med "T"-en ved siden av, termostat til gulvvarme? d. DCL og kryss: dette betyr vel DCL lampepunkt i tak? (2) Bad: a. I tak, runding med kryss: er dette et eget symbol for downlights? b. Bak vask, kryss: symbol for lys i tak, men ikke downlights? c. Utenfor døren: Termostat? To-polet lysbryter? Stikkontakt med fem-tall? (3) Teknisk rom: a. Stor rød rektangel: Sikringsskap? b. Igjen er det symbol for stikkontakter, men i midten av rommet? Er dette i taket? Stikk i taket? c. Det skal være et svakstrømskap i dette rommet mener jeg, hvordan tegnes dette inn? d. "Midt" i veggen nede i rommet er det et kryss og "veggboks", hva betyr dette? Trodde kryss var lampepunkt? (4) Entré / gang, nederst i midten på tegningen: a. Alarm med blå "A". Hva er egentlig merket her? Takhengt kamera mhp. overvåkning? Takker så mye for svar! Endret 13. mai 2021 av Anterialis Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 https://norsk2020.blogspot.com/2020/02/norsk-standard-elektro-symboler.html Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 Takk for tipset, har forsåvidt sette denne, men finner kun svar på spørsmål 2b. Øvrige 11 spm. finner jeg ikke svar på der.. Flere av bildene i teksten i linken kommer opp med "?", altså ikke nedlastet. Muligens noe jeg ikke får opp. Lenke til kommentar
Larzen_91 Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 1 a : Ja, datauttak. b : Stikkontakt med 5 uttak i, ment for TV punkt. Hvorfor de andre er tegnet med 5 uttak vet jeg ikke, sannsynligvis en feil. c : Enpolet bryter ja (ikke dimmer) samt termostat for gulvvarmen. 2 a : Ja, downlights. b : Lysarmatur over speil. c : 2-pol bryter for speilarmatur og baderomsvifte, dimmer for downlights, termostat for gulvvarme. For stikk, se 1a. 3 a og c : Rødt rektangel er nok kombinert sikringsskap og svakstrømsskap. Vanligvis har sikringsskap et "lynsymbol" i seg. (Ved nærmere kikk ser jeg det er et grønt rektangel i garderoben, dette er nok sikringsskap også er rødt rektangel svakstrømsskap. Disse får man kombinert, vet ikke hvorfor de har gjort det sånn.) b : Hvis det er himling er det sannsynligvis stikk til lampe som skal stå i himlingen. d : Har ikke noe godt svar på denne. Til høyre for denne ser det ut til at det er trekkerør for elbillader, ellers kunne det ha vært det. 4 a : Ikke så godt å si, muligens en alarmsentral men ser ut som den er tegna midt i rommet. Håper dette var til noe hjelp, for ordens skyld er jeg elektriker av yrke. Beste hadde jo vært å spurt om flere detaljer med utførende firma. 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 14. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2021 Tusen takk for svært gode svar Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 5 uttak kan være dobbelt schuko og trippel euro. Lenke til kommentar
unik42 Skrevet 17. juni 2021 Del Skrevet 17. juni 2021 d. "Midt" i veggen nede i rommet er det et kryss og "veggboks", hva betyr dette? Trodde kryss var lampepunkt? Mistenker at det er en boks i veggen du kan koble evt. lampe til. Men det er jo ikke akkurat en veldig god løsning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå