Gå til innhold

Bytte jobb fra drift til utvikling

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er "lett" å bytte jobb/tittel fra å jobbe med it-drift over til utvikling/programmering. Eksempelvis om man som sin første jobb etter studiene begynner å jobbe innen drift og så etter et par år ønsker å skifte over til utvikling. Blir dette vanskeligere når man først har arbeidet mer rettet mot drift eller har det liten betydning om man har kunnskapene som kreves for programmering osv fra skole/studier/egenlært? Vil arbeidsgivere heller foretrekke de som kommer rett fra skole og de som har relevant utviklererfaring eksempelvis? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min erfaring er det få driftsjobber som gir relevant programmeringserfaring. Å jobbe innenfor slike driftsjobber vil dermed medføre at du ikke får utviklet primærferdighetene som kreves for utviklingsstillinger og erfaringen innen drift blir da fort ikke særlig relevant. Studier og egenlærte erfaringer kan sjelden måle seg med å jobbe 40 timer i uka med relle problemstillinger. Og selv om erfaringen din er god nok, så kan det være vanskelig å overbevise arbeidsgiver eller kunder om det. Jeg tror derfor det kan være vanskelig å skifte fra drift til utvikling når det har gått noen år. Om du jobber ett år med drift har det neppe noen betydning, men har du gjort det i 10 år så blir det antagelig vanskelig.

Hva en arbeidsgiver vil foretrekke så kommer det an på hvilke forventninger du har når du bytter jobb. Er du villig til å starte fra scratch mtp lønn? Eller forventer du å få full uttelling for erfaringen innen drift? Antagelig kan du forvente en mellomting.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (På 13.5.2021 den 19.46):

I min erfaring er det få driftsjobber som gir relevant programmeringserfaring. Å jobbe innenfor slike driftsjobber vil dermed medføre at du ikke får utviklet primærferdighetene som kreves for utviklingsstillinger og erfaringen innen drift blir da fort ikke særlig relevant. Studier og egenlærte erfaringer kan sjelden måle seg med å jobbe 40 timer i uka med relle problemstillinger. Og selv om erfaringen din er god nok, så kan det være vanskelig å overbevise arbeidsgiver eller kunder om det. Jeg tror derfor det kan være vanskelig å skifte fra drift til utvikling når det har gått noen år. Om du jobber ett år med drift har det neppe noen betydning, men har du gjort det i 10 år så blir det antagelig vanskelig.

Hva en arbeidsgiver vil foretrekke så kommer det an på hvilke forventninger du har når du bytter jobb. Er du villig til å starte fra scratch mtp lønn? Eller forventer du å få full uttelling for erfaringen innen drift? Antagelig kan du forvente en mellomting.

Høres rimelig ut, litt som jeg tenkte. Takk for svar :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...