Redaksjonen. Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Den selvkjørende feiemaskinen støter på ett stort problem: El-sparkesykler Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Har troen på finnene, de et praktiske. Traktorene deres er godt likt, og passer godt til det nordiske jord og skogbruket da de er "født" med bukbeskyttelse og andre praktiske løsninger. Feiemaskinen trenger kanskje en arm som kan legge sparkesyklene på "taket", så måtte syklene hentes etterpå, på kommunen...(?) Ellers er det mulig den hadde hjulpet feiemaskinene også,...bukbeskyttelsen....?😋 Endret 13. mai 2021 av KjeRogJør 4 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Er det denne de bruker til å feie skogene for å unngå skogbrann? 2 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Sparkesykler kan vel sikkert løftes opp og settes ned igjen når man har passert. Spørsmålet er vel bare hvor mange den må kunne håndtere per meter den feier, som vel kommer litt an på om den kan plukke opp og sette direkte bak seg, eller om den må holde hver sykkel i et visst antall sekunder (basert på egen størrelse), og så sette sykkelen ned på samme sted (men helst oppreist). Alternativt må den enten feie de til siden eller kjøre rundt de. Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Er vel bare å dimensjonere opp så den tygger sparkesyklene i stykker og inn i feiebeholderen. 5 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Biler får forbud mot parkering. Sykler fjernes for eiers regning om de står i veien; rekorden er å sage karbonrammen i to, siden låsen så vanskelig ut. Bysykler hentes og plasseres i dedikerte stativ. Når noen da får ideen om å bruke kommunal grunn (inkl fortau og gang/sykkelveier) til utleie av elsparkesykler, som står oppreist omtrent til den som har parkert snur ryggen til, må fotgjengere med handicap, syklister, biler og feiebiler bare heie på dem, tilpasse seg, og smile hele veien til sykehus/verksted. For å begrense dem til hentepunkter, som for bysykler, se det går ikke an. 2 Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Lynxman skrev (2 timer siden): Er det denne de bruker til å feie skogene for å unngå skogbrann? Det stemmer ikke at finnene raker(eller feier) skogbunnen for å unngå skogbrann. De bedriver derimot kontrollert nedbrenning. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Beklager, men 2 av de 3 siste siste innleggene består av radikale forslag som ikke er egnet for et demokrati (handlingene, ikke meningene, om man skulle lure). Selvsagt kan man ikke bestemme seg for å vrake eller ødelegge andres eiendom, bare fordi man ikke liker de. Det skulle tatt seg ut. Det skremmer meg at (tilsynelatende) voksne mennesker sitter med så radikale holdninger, og tror det skulle være akseptable løsninger. Jeg prøver ikke å feie under teppet at det er endel utfordringer, delvis pga folk som ikke klarer å ferdes hensynsfullt, og tror det er greit å bare slenge kjøretøyet fra seg, men jammen og av idioter som lar seg irritere så mye at de er villig til å utføre hærverk på andres eiendom. Man kan selvsagt lage regler for tilbyderne slik at man ikke lengre bare kan sette de fra seg hvor som helst, men må levere de fra seg på bestemte steder, som en liten automat eller stativ. Men dette som er en av problemene, er også endel av det som er kjekt med sparkesyklene, nemlig at man kan bruke de på den reisen man ønsker, og slipper å sjekke om det er en leveringsstasjon der man skal. Og selskapene burde selvsagt hatt en gyrosensor på syklene, og straffet brukere som slenger syklene i bakken når de avslutter turen. Men jeg mistenker at mange, om ikke de fleste, av de er henslengt pga idioter som kommer til etterpå, og slenger på syklene fordi de ikke liker de. Politiet får dessuten nye "verktøy" i form av regler for å kunne bøtelegge de som kjører hensynsløst i mellom folk. Og spesielt dersom kjøringen medfører en ulykke. Endret 13. mai 2021 av Snowleopard Snek seg inn et innlegg i mellom, som ble postet samtidig som mitt ble postet 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Tenk at noen trodde jeg var alvorlig. Lenke til kommentar
Benny Flaggstang Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) On 5/13/2021 at 7:17 PM, Lynxman said: Tenk at noen trodde jeg var alvorlig. Det var nok ikke det at noen trodde du var alvorlig, men heller en poengtering av at det var en av de få rare uttalelsene til Trump som faktisk ga mening dersom man gikk den litt nærmere etter i sømmene. Ok, Trump klarte i ubrukelighetens navn ikke å ta til seg eller forstå informasjonen han fikk i sin helhet, så da han skulle gjengi den selv ble det bare den klassiske usammenhengende rallingen hans. Grunntanken var imidlertid egentlig ikke så dum. Finland driver med aktiv skogdrift og kontrollert nedbrenning, blant annet for å forebygge skogbrann. Det var noe som var vanlig i USA før også, men av en eller annen grunn ble det forbudt der. Det sier forskerne er en stor årsak til veksten av skogbranner, så de ønsker å gjenoppta den praksisen igjen. Det var det Trump egentlig siktet til, men udugelig som han er ble det til å "rake skogen". Endret 15. mai 2021 av Benny Flaggstang 1 Lenke til kommentar
bharald Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 @Snowleopard: Jeg tar ikke til orde for destruksjon av sparkesykler, jeg bare beskriver at vanlige, analoge, sykler har blitt destruert da eier av utested syntes den var fastlåst på feil plass. Poenget er kontrasten til elsparkesykler, der utplassering og parkering i veibane, bussholdeplasser, fortau og gang/sykkelfelt "der folk skal" gjør at universell utforming av bussholdeplasser (til noen mill per holdeplass) ikke lenger virker; trange gang/sykkelveier blir flaskehalser fordi det står (også oppreist) et par elsparkesykler parkert på hver sin side; utkjørsler blir ikke lenger gjennomførbare fordi elsparkesykler står på motsatt side eller i blindsonen bak en hekk; gamle/blinde/bevegelseshemmede kommer ikke lenger frem pga en enkelt elsparkesykkel; og det blir farlige situasjoner fordi det plutselig står en eller mange elsparkesykler parkert i svinger på smal bilvei eller gang/sykkelvei. Og det blir ikke bedre når disse ligger strødd, uansett årsak (har personlig ikke rørt en elsparkesykkel, og har heller ikke sett noen slenge dem rundt, men det blåser godt hvor jeg bor, og jeg har sett dem velte uten hjelp, så det er ikke sikkert at det er den som har parkert som har skyld). Jo, regler trengs. En av dem er at utleieelsparkesykler må plasseres i stativ tilhørende respektive firma. Både medtrafikanter og de som vedlikeholder veiene trenger det. 3 1 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 Ja. Mannen er et unikum. Akkurat som da han sa F-35 er usynlig for fienden "selv om de flyr rett ved siden", eller foreslo å injisere diverse ting. Barnehagenivå i tankemåten. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Hvorfor? Det er etter min mening litt av en prestasjon å bruke så mye penger og resurser på sparkesykkler, men ikke greie å administrere dem bedre. Ser bare to mulige forklaringer på at det er slik. Man tenkte faktisk ikke på dette, som er underlig, men ikke umulig. Eller, at dette ble regnet som en ren utgift, en gave til samfunnet "dere gjør som dere vil med gaven, den er ikke vårt ansvar". Noe som er temmelig spesielt, da slike donasjoner ikke er vanlige. En underlig form for gavmildhet er det, om man ikke tenker i et lengre perspektiv,... at man ønsker å alminneliggjøre noe som man senere har tenkt å selge til de "avhengige". Men irritasjonen rotet skaper gjør metoden mindre effektivt. Så, enten er det dumt, eller så er noen uoversiktlig smarte... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå