Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvordan er denne bryteren koblet?

Anbefalte innlegg

Jeg har en eldgammel bryter på veggen i kjelleren som slår på tre led lysrør i taket i kjelleren. Jeg kunne tenkt meg å bytte ut denne bryteren med en større bryter. 

Det går tre kabler inn i denne lille bryteren. Den helt til høyre og helt til venstre går til led lysrørene i taket så den er grei. 

Men "problemet" mitt er at den midterste kabelen er koblet til en eldgammel varmeovn i et annet rom i kjelleren. En slik varmeovn som er skrudd fast i veggen som ligner på en typisk infrarød utevarmer. Kabelen som er i midten av kontakten nevnt over går inn i kontakten til denne varmeovnen som er i et annet rom. Det går også en kabel direkte fra varmeovnen og inn i den samme kontakten. 

Her er bilde av kontakten som jeg vil bytte:

E896CB5F-E2B5-4E66-B2F0-86A02D0CD590.thumb.jpeg.ada0ffa483971082a5d05732b29ade7b.jpeg

Det jeg lurer på er hvorfor den midterste kabelen som går inn i kontakten på bildet er koblet til den andre ovnen nevnt over når det allerede går en kabel fra ovnen og rett inn i kontakten til ovnen som befinner seg i samme rom som ovnen?

På bildet så er bryteren påslått og lysene i taket er på. 

Det skal nevnes at dette er et veldig gammelt annlegg og ovnen som er koblet til den midterste kabelen på bildet er ikke i bruk og kommer aldri til å brukes. Bryteren på bildet er byttet en gang tidligere men resten er nok fra da huset var nytt i 1967. Inkludert ovnen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok meg friheten og flyttet denne til riktig kategori. ;)

Uansett blir dette en jobb som en elektriker skal ta, men om lasten er kobla på de kablene på hver side så må nødvendigvis den i midten være tilføreselen til bryteren. Ikke så lett å skjønne hvordan opplegget til dette er ellers men ser ut som en gammel to-pol bryter der ringen på vippelokket er slitt vekk. Da kommer strømmen "inn" i klemmene i bunn og "ut" i klemmene på toppen.

Lenke til kommentar
Larzen_91 skrev (5 timer siden):

Tok meg friheten og flyttet denne til riktig kategori. ;)

Uansett blir dette en jobb som en elektriker skal ta, men om lasten er kobla på de kablene på hver side så må nødvendigvis den i midten være tilføreselen til bryteren. Ikke så lett å skjønne hvordan opplegget til dette er ellers men ser ut som en gammel to-pol bryter der ringen på vippelokket er slitt vekk. Da kommer strømmen "inn" i klemmene i bunn og "ut" i klemmene på toppen.

Ahh... selvsagt. Det burde jeg jo åpenbart skjønt. Strøm kommer inn til bryteren via den midterste kabelen og ut til lampene i taket. Jeg tenkte omvendt. Altså at denne bryteren hadde noe med denne ovnen å gjøre. 

Da er alt i skjønneste orden :)

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (37 minutter siden):

Dette er et lurebilde. Torx-skruer var nok ikke oppfunnet på den tiden slike brytere ble montert i de tusen hjem.

Da tror jeg det er på høy tid at du leser innlegget en gang til. Spesielt de siste to linjene :)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ny bryter på Biltema i dag.

Slik ser koblingene ut inne i bryteren:

bryter.thumb.JPG.7d15ee7b574876022c3893aba1189605.JPG

Det er tre skruterminaler nede og en oppe. Når Bryteren står den ene posisjonen så er det kontakt mellom den øverste terminalen på bryteren og den helt til høyre nede og mellom den midterne terminalen nede og den til venstre. 

Når bryteren er i posisjon to, så er det ikke kontakt mellom noen av terminalene. 

Viser til tidligere innlagt bilde av nåværende kontakt og lurer derfor på hvordan denne skal kobles?

Jeg har en kabel inn med to ledere (live og neutral) og to kabler som går ut til hver sin lampe også med to ledere. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...