Gå til innhold

Departementet vurderer å anmelde truende høringssvar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men ikke rart det blir frustrasjon om kun vaksinerte eller Corona friske får reise til utlandet eller på konsert Over 20 stk samt kino og mye annet de andre må i issalasjon 1 år til. Husk bare 1.5 millioner av 5.5 i Norge er vaksinert på første vaksine. Så blir vel ikke før august. Russen kommer før de under 40 tåpelig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 timer siden):

Men ikke rart det blir frustrasjon om kun vaksinerte eller Corona friske får reise til utlandet eller på konsert Over 20 stk samt kino og mye annet de andre må i issalasjon 1 år til. Husk bare 1.5 millioner av 5.5 i Norge er vaksinert på første vaksine. Så blir vel ikke før august. Russen kommer før de under 40 tåpelig.

Tar ikke ett år før alle er vaksinert nå. Tipper de aller fleste er vaksinert tidlig på høsten. Jeg tror derfor dette sertifikatet vil ha kort virksomhetstid, om ikke myndighetene står på at det fortsatt er et krav.

Jeg blir dog skeptisk til hvilke andre bruksområder de vil bake inn i dette. Logging av bevegelsesmønster f.eks. bør være ulovlig, selv om det selvsagt er mulig å finne ut av på andre måter.

På den annen side, det etterlengtede identifikasjonsbeviset som skal komme, burde veldig enkelt kunne brukes til de mer avanserte bruksområdene dersom det er lovlig og ansees som nødvendig, og det samtidig kreves at de som ber om å få helseopplysninger som vaksinasjonsstatus, eller annen info de har lov å se, kun får dette om de:

1. er godkjent mottaker av slik info
2. brukeren aksepterer dette, gjerne ved å godkjenne med biometriske data (fingeravtrykk, iris-scanning etc.) eller f.eks. BankID-verifisering
3. Det ikke er mulig (uten hacking og annen juks) å se mer enn akkurat det de har fått tillatelse til å se.

Dvs, flyselskap, restauranter og andre aktører som godkjennes for å se kun Covid-19-relatert info, får lov å sjekke, men kan ikke se andre ting 

Helsepersonell, Tollmyndigheter og Politi kan få frem Covid-19-relatert info, og ved ekstra forespørsel info om blodtype, allergier og f.eks om personen har epilepsi, diabetes eller andre sykdommer som det kan være prekære behov for å vite om, men da kun om en nødsituasjon oppstår, eller ved samtykke. Infoen vil vises som symboler på skjerm, som kun dukker opp om vedkommende har en av disse tilstandene.

Ved uthenting av slike data, så må det automatisk logges, og rapport kreves, som så og skal forelegges den involverte for godkjenning i ettertid. Dersom det oppstår tvist om samtykke er gitt, eller om det virkelig var nødsituasjon og kritisk at slik info ble etterspurt, så kan det føre til en granskning, der bevisbyrden i all hovedsak ligger hos de som ba om infoen, for å hindre snoking og ulovlig innsyn i helsedata.

• Liker 1
Lenke til kommentar

«Papieren, Bitte!»

Sarkasme til side. Jeg kan se et perspektiv hvor koronapass er en nødvendighet, f.eks. Yrkes-transportsjåfører, piloter og ymse andre som krysser en landegrense hver andre, tredje og fjerde dag.

Men i pøblens, uhm, almuens dagligdag er det sjeldent eller aldri et egentlig behov. Skal man på død og liv til en frisør, avtal tid, bruk maske, og som et absolutt minimum, gå i dusjen og skrubbe seg litt først. 

Det som bekymrer meg, er måten Staten kan finne på å ‘finpusse’ passet over tid. Det enten være seg å tilføye nye fancy ID-funksjoner, nye påtvugne bruksområder også videre.

Ja, min kommentar er litt ‘sølvpapirshatt’, men gang på gang viser det seg at politikernes lyse ideer utvikler seg til noe man godt kan klare seg uten.

Sjøl er jeg en av dem som står sist i vaksinekøen.

Stoler jeg mer på noen med et ‘ekte’ vaksinepass, enn noen som testes to ganger i uka? -Absolutt ikke. -Gudene vet hvor en person med vaksinepass har vært de siste 14 dagene. De kan fremdeles være være ekte passive smittebomber.

Lenke til kommentar

Synes det er fornuftig med eit koronapass om det ikkje blir ein veldig stor forskjell på dei som får lov og dei som ikkje får lov til å være med på ulike arrangement og liknande.

Formålet med koronapass må være å lette oppfølgingsarbeidet, ikkje være eit frikort til at vaksinerte skal få gjere alt som er gøy medan dei uvaksinerte må sitte heime. Eg meiner dette fyrst og fremst fordi det kan være mange ulike grunnar til at folk ikkje er vaksinerte, både av helsemessige årsakar og av meir praktisk art ved at ein ikkje har fått tilbod om å ta vaksine.
Hadde det vært fri tilgang på vaksine så hadde eg støtta at ein lemper på krava for vaksinerte og dei som har "gyldig" grunn for å ikkje vaksinere seg medan ein fortsatt har restriksjonar på dei som av andre grunnar ikkje vaksinerer seg.

Bruksområdet eg ser for meg er at ved innreise så vil dei med koronapass kunne losast gjennom ei anna kø ettersom det ikkje er nødvendig å snakke med dei om karantenereglar og karantenehotell.
Eller ved at eit arrangemang som har koronarestriksjonar på 200 deltakarar så vil denne restriksjonen kunne gjelde 200 uvaksinerte, altså at vaksinerte kan delta på arrangementet etter ordinær publikumskapasitet. Då vil det være ein fordel for dei som har koronapass å vise dette for å bli "sikra" billett medan dei som ikkje har koronapass eller ikkje ønsker å oppgi dette må være tidleg i køa for å sikre seg ein av dei billettane som er avgrensa etter smittevernreglane.

Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/JJz0AR/studentene-faar-dra-hjem-likevel

Synd på studentene som må betale 10 000 kr for å dra tidlig hjem fra england alternativet blir betale 20 000 i bot for en fattig student kan bli vanskelig å få tak i jobb på en stund. Selv om man er vaksinert eller ikke i utlandet hjelper lite, er snakk om folk kan slippe karantene hotell men blir ikke alternativ at staten tar regningen. Så synd for de som må reise utlands og vaksine hjelper lite.

Tror ikke vaksine er 100% effektiv mot indiske verianten, muligens mot engelske og afrikanse men hjelper lite tror vi får 1 år vertfall halv år til med restriskusjoner og slik men svaret får vi i sommer. For sist i fjord kunne man reise delevis til danmark og sverige men er ikke sikkert blir samme i år. Selv om politikerne tror det blir over i august har jeg lite tro på det.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (19 timer siden):

Synes det er fornuftig med eit koronapass om det ikkje blir ein veldig stor forskjell på dei som får lov og dei som ikkje får lov til å være med på ulike arrangement og liknande.

Formålet med koronapass må være å lette oppfølgingsarbeidet, ikkje være eit frikort til at vaksinerte skal få gjere alt som er gøy medan dei uvaksinerte må sitte heime. Eg meiner dette fyrst og fremst fordi det kan være mange ulike grunnar til at folk ikkje er vaksinerte, både av helsemessige årsakar og av meir praktisk art ved at ein ikkje har fått tilbod om å ta vaksine.
Hadde det vært fri tilgang på vaksine så hadde eg støtta at ein lemper på krava for vaksinerte og dei som har "gyldig" grunn for å ikkje vaksinere seg medan ein fortsatt har restriksjonar på dei som av andre grunnar ikkje vaksinerer seg.

Bruksområdet eg ser for meg er at ved innreise så vil dei med koronapass kunne losast gjennom ei anna kø ettersom det ikkje er nødvendig å snakke med dei om karantenereglar og karantenehotell.
Eller ved at eit arrangemang som har koronarestriksjonar på 200 deltakarar så vil denne restriksjonen kunne gjelde 200 uvaksinerte, altså at vaksinerte kan delta på arrangementet etter ordinær publikumskapasitet. Då vil det være ein fordel for dei som har koronapass å vise dette for å bli "sikra" billett medan dei som ikkje har koronapass eller ikkje ønsker å oppgi dette må være tidleg i køa for å sikre seg ein av dei billettane som er avgrensa etter smittevernreglane.

Selvsagt er hovedpoenget med et slikt vaksinasjonsbevis å kunne gi lettelser til de som ansees som lav eller ingen risiko ved, sammenlignet med folk med middels eller høy risiko.

Er man fullvaksinert, så er man immun mot de variantene som vaksinen dekker, men man er samtidig langt bedre rustet til å bekjempe nye varianter, slik at man selv ikke blir kjempesyk, og risikoen for å spre videre er langt mindre når "angrepet" blir motangrepet fra første stund av "trente krigere".

Delvis vaksinerte har mer eller mindre de samme pro, dog kun for en periode fremover. Dog godt innenfor tidsrammen for når man skal ha dose 2. Det samme med de som har hatt sykdommen innen en viss tid før DD. (dags dato).

De som ikke har fått vaksine, er derimot potensielle smittebærere, og en viss risiko for å havne på intensivbehandling om de blir syke nok. Men har du testet deg jevnlig over en viss periode, og siste gang er temmelig nylig, så er man en mindre trussel enn de man ikke kjenner status til, de jeg definerer som "wildcards".

Med "wildcards "mener jeg altså personer man ikke vet om har vært syk (kan ha hatt lette symptomer, men ikke blitt alvorlig syk), er smittet men ikke lengre enn at man foreløpig bare er smittebærer, er supersmitter, eller rett og slett er sykdomsfri.

Jeg har selv vært et "Wildcard" inntil jeg fikk første dose, men har ikke sett poenget med å teste meg, siden jeg har hjemmekontor og har i tillegg levd som om jeg er i karantene, med visse unntak, i godt over ett år nå.

Jeg har bare noen svært få jeg har hatt "fysisk" kontakt med (oppholder meg i samme rom som) flere ganger i løpet av perioden, resten av kontakten er nødvendige turer i butikken, eller folk jeg holder elektronisk kontakt med.

Klart, hadde vi hatt slike "vaksinekort", så hadde jeg nok testet meg jevnlig, bare for å ha tilgang til de privilegier dette ville gitt meg. Uten dette, har jeg som sagt ikke følt behovet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...