Gå til innhold

Flere lures til å overføre penger til «sjefen»

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig synd å se at de som faktisk burde hatt kurs og utdanning nettopp i dette (de som sitter med tilgang til penger i bedrifter) er så lettlurte og akterutseilt mtp. digitalisering. Med nivået disse svindelaktørene holder er det relativt enkle grep som skal til for å sikre mot de aller fleste forsøkene.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

Det er jo nesten så man savner dem epostene fra en rik prins i Nigeria. De var jo så fulle av feil og galskaper.

Utrolig hvor mange som faktisk fant på å overføre masse penger via Western Union til ‘Bank of Africa’.

Sjøl fikk man jo bare vondt i kjeven av å sitte og grine av latter.

Det største tapet jeg har hørt om var en klump i Danmark som ville unngå skatt på salget av en båt. Han fikk et kjempegodt råd av en ‘British Airways’-pilot, og, trommevirvel, overførte 1.5 millioner DKK til en sånn konto.

Han ville jeg skulle hjelpe ham med å spore pengene. Riiiight. Datasupport fungerer ikke heeelt på den måten. 🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Flere lures til å overføre penger til «sjefen»"

Etter å ha lest denne artikkelen så sitter jeg igjen med flere spørsmål enn svar.

Jeg kan ikke huske å ha ikke hørt om begrepet direktørsvindel før, og ved å lese en artikkel ved tittel "DIREKTØRSVINDEL" hadde jeg håpet på at dette skulle bli forklart i nevnte artikkel.

-Er det snakk om at arbeidstakere blir bedt om at de skal overføre penger fra sin private konto til ledelsen? I så fall hvordan og hvorfor? Tilbakebetaling, donasjon, veldedighet? Hvorfor trekker ikke bare "sjefen" beløpet på neste lønning hvis man har fått for mye utbetalt el.l.?

-Eller betyr det at arbeidstakere blir bedt om at de skal overføre penger fra firmaets konto til sjefen sin konto? Dette høres ut som en ting som enkelt burde blitt fanget opp og ettergått av skattefuten.

-Eller betyr det at noen i økonomiavdelingen får en fiktiv regning el.l.? Blir denne sendt fra hackere som har tilgang til sjefen sin e-post, eller fra en hjemmelaget e-post som likner på en ekte?

Det eneste som står i artikkelen som omhandler direktørsvindel er noen få setninger som ikke forklarer så mye:

"Direktørsvindel innebærer at svindlere utgir seg for å være ledelsen i bedriften og ber ansatte overføre penger." "Direktørsvindel er den desidert mest lukrative bedrageriformen i verden." "I e-posten ble den ansatte bedt om å gjennomføre en bankoverføring til utlandet."

Uten kjennskap til begrepet direktørsvindel fra før virker begrepet misvisende da det høres ut som en type svindel rettet mot å svindle direktører.

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Tictakk said:

Etter å ha lest denne artikkelen så sitter jeg igjen med flere spørsmål enn svar.

Jeg kan ikke huske å ha ikke hørt om begrepet direktørsvindel før, og ved å lese en artikkel ved tittel "DIREKTØRSVINDEL" hadde jeg håpet på at dette skulle bli forklart i nevnte artikkel.

-Er det snakk om at arbeidstakere blir bedt om at de skal overføre penger fra sin private konto til ledelsen? I så fall hvordan og hvorfor? Tilbakebetaling, donasjon, veldedighet? Hvorfor trekker ikke bare "sjefen" beløpet på neste lønning hvis man har fått for mye utbetalt el.l.?

-Eller betyr det at arbeidstakere blir bedt om at de skal overføre penger fra firmaets konto til sjefen sin konto? Dette høres ut som en ting som enkelt burde blitt fanget opp og ettergått av skattefuten.

-Eller betyr det at noen i økonomiavdelingen får en fiktiv regning el.l.? Blir denne sendt fra hackere som har tilgang til sjefen sin e-post, eller fra en hjemmelaget e-post som likner på en ekte?

Det eneste som står i artikkelen som omhandler direktørsvindel er noen få setninger som ikke forklarer så mye:

"Direktørsvindel innebærer at svindlere utgir seg for å være ledelsen i bedriften og ber ansatte overføre penger." "Direktørsvindel er den desidert mest lukrative bedrageriformen i verden." "I e-posten ble den ansatte bedt om å gjennomføre en bankoverføring til utlandet."

Uten kjennskap til begrepet direktørsvindel fra før virker begrepet misvisende da det høres ut som en type svindel rettet mot å svindle direktører.

Svindelen er typisk at noen i økonomiavdelingen får en epost som tilsynelatende er fra sjefen (epostadressen stemmer gjerne, og eposten kan være skrevet veldig bra), der man får forklart at de holder på med et hemmelig prosjekt mot en kunde, og bedriften kan potensielt få en enorm kontrakt bare de får betalt et eller annet relatert til kontrakten. Tanken er å få den ansatte i økonomiavdelingen til å overføre en stor sum fra bedriften til en eller annen konto, uten å følge vanlige prosedyrer for godkjenning.

Det trenger heller ikke være bare en epost. Det kan være en dialog som går over flere uker. Og den ansatte får så klart beskjed om å ikke fortelle noen andre, ettersom hele prosjektet er hemmelig.

Lenke til kommentar

Har også hørt om ett tilfelle der "sjefen" sendte en epost til økonomiansvarlig om en ubetalt regning til en faktisk leverandør i utlandet som straks gikk til inkasso som måtte betales med en gang. Ingenting veldig uvanlig/usannsynlig, alle eposter riktig, tror til og med de hadde kopiert epost-signaturen.

De tilpasser svindelen til hver enkelt bedrift, det er derfor vanskelig å merke..

Lenke til kommentar

Det trenger ikke bare være via epost. Har hørt om saker der de ringer opp medarbeider i et større firma, der den ansatte mest sannsynligvis aldri har snakka eller sett direktøren personlig, som blir bedt om å overføre penger pga oppstått krise. Det følges opp med eposter og annet for å overbevise om at dette er faktiske saker, og ja, det er helt utenfor prosedyrene. 

En stresset og til tider irritert sjef, gjerne med trusler om vedkommendes fortsatte ansettelse i en tynn tråd, sammen med diverse smiskende  og overbevisende prat i samme samtale, lurer nok mang en arbeidstaker til å tenke at "ordner ikke jeg dette, går det fdårlig med meg og firmaet", og så går de rett på limpinnen. I visse tilfeller har også nærmeste leder eller kollega også snakket med "leder/direktør" i samme samtale, og man overbeviser seg selv med at dette må stemme.

Kvitteringer, kontrakter og annet papir skal jo komme etter, så da er det jo ikke underslag fra sjefen, eller skattejuks, så det er nok ikke noe man tenker på. Men så tenker man mindre på å si at man må sjekke og ringe opp igjen, og så forsøke å finne direktørens tlf-nummer selv (ikke det svindlerne oppgir), og se om det faktisk er ekte sjef som ber om dette.

Lenke til kommentar
Tictakk skrev (6 timer siden):

Jeg sitter med økonomiansvar i en organisasjon og har fått flere mailer "fra ledere" hvor de ber om at regninger betales. Problemet hos oss er at dette på ingen måte er unormalt. Mailene er og skrevet på en slik måte at jeg ikke engang tenkte tanken første gang på at dette var noe muffens. Første gang dette skjedde svarte jeg til og med på mailen for å avklare hva slags utgifter det var snakk om (jeg betaler selvsagt ingen regninger uten å vite hva det er snakk om og hvordan jeg skal bokføre dem) og så ikke før jeg sendte svar at dette var bare tull. 

De vet hvem som sitter med penger, hvem som ber om penger til vanlig og tilsynelatende hvordan mailer skrives av vedkommende. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...