Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tele2 ADSL og router

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nettopp fått Tele2 ADSL, og trenger en router for å få delt internett-linjen mellom 2 PC'er.

Ser nå på de Komplett.no har, - hva er forskjellen på denne og denne, prisen på den siste er jo veldig mye høyere?

Er det noen som kan anbefale en bra og billig router? Har ikke behov for printserver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg ADSL fra Tele2 og bruker en DLink 604 router.... Koster ikke mere enn ca 350, og har de funksjonene jeg trenger....

Bla. å stenge internety trafikk på gitte tidspunkt på de pcene jeg velger....

Kjekt når det er barn som skal på skole...

Lenke til kommentar

Har selv ADSL fra Tele2 jeg også. Selv bruker jeg kun en switch for å dele nettforbindelsen mellom mine PC'er.

Så lenge du ikke har noen andre behov enn å faktisk dele internettforbindelsen mellom 2 pc'er så trenger du faktisk ingen router. Det holder med en switch eller en hub.

Av de to alternativene du har tatt med her så ville nok helt klart det første alternativet være mer enn tilstrekkelig. Den siste du har pastet link til har så mange tilleggsfunksjoner du neppe kommer til å få bruk for.

Lenke til kommentar
Har selv ADSL fra Tele2 jeg også. Selv bruker jeg kun en switch for å dele nettforbindelsen mellom mine PC'er.

Så lenge du ikke har noen andre behov enn å faktisk dele internettforbindelsen mellom 2 pc'er så trenger du faktisk ingen router. Det holder med en switch eller en hub.

kan du vennligst forklare dette nærmere for meg? har nettopp bestilt "bredbånd" fra tele2 og har 3 pcer som skal dele nettet. Hvordan gjøres dette? er det wizards eller er det manuelt oppsett?

Lenke til kommentar

Det gjøres faktisk veldig enkelt. På ADSL modemet du får fra Tele2 (mest sannsynlig Thomson eller Ericsson) så har du en utgang som er merket med LAN eller tilsvarende. Den kobler du til "uplink" inngangen på din hub/switch. Videre så har du flere utganger på hub'n/switch'n som er merket fra 1-5 f.eks. Det vil avhenge av hvor mange porter som finnes. Det er her du kobler til PC'ene dine.

Etter at alt er koblet på denne måten, og du har fulgt installasjonsveiledningen som følger med, så skal delingen av internettforbindelsen gå automatisk.

Lenke til kommentar
og hva betyr Auto MDI-X? det har de andre billige switches på komplett, men ikke den 3com jeg linker til

At man ikke behøver og bry seg om kablene, man kan bruke krysset\ukrysset som man vil og switchen vil selv justere seg i forhold til kabel og hva du kobler til den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...