Odd R. Valmot Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Med to undervanns-vinger får de båten til å fly Lenke til kommentar
UBWB96K9 Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Sett den før ? http://fjellstrand.no/index.php/products/passenger-vessels/passenger/54-foilcat Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Er vel i startfasen den "råeste" motorkraften må til, og tilsvarende strømforbruk. Men det blir jo snart like avansert som et fly dette, om foiler må styres av algoritmer hele tiden. Her blir det enda flere ting å pusle med, og passe på. Og kostnader ved berøringer eller sammenstøt.....puh. Vel, alt dette ligger l tiden. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Foilene kan nok i dag reguleres med en enkel PID-kontroll. Det er likevel enklere slik som det var tidligere, da foilene planet i vannflaten. Når de kom høyere i vannskorpa mistet de løft, slik at det hele stabiliserte seg seg av seg selv. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Jone Bjørheim skrev (4 timer siden): Foilene kan nok i dag reguleres med en enkel PID-kontroll. Det er likevel enklere slik som det var tidligere, da foilene planet i vannflaten. Når de kom høyere i vannskorpa mistet de løft, slik at det hele stabiliserte seg seg av seg selv. Pid kontrollen er ikke enkel. På flatt hav går det bra men i grov sjø blir det komplisert. Spesielt fordi vannet i bølger har hastighet som øker/minsker løft hele tiden. Som flere har påpekt er dette ikke veldig enkelt å få til i praksis. Boeng jetfoil var vel en av dem som var vellykket. Men den var dyr i drift å dyr å bygge. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 (endret) Det burde jo absolutt vert et passivt systen som dermed ville unngå masse feilkilder. Det er noe med denne sårbarheten både for objekter i sjøen, og systemet i seg selv. Om det skal ha tekniske kontrollsystemer blir det krevende og ekstra dyrt, det er helt sikkert. Dette er en trend. Det er jo snart bare årer som ikke trenger spesialisert servicepersonell. Flott og vite når du ligger der ute på havet og vet at du er avhengig av andre til det meste, ikke sant? Om det er mye plunder med noe, går jo dette til fratrekk fra den fantastiske effektiviteten det har når det virker. På sjøen i all slags vær er det heller ikke bare å "kjøre til siden å ringe etter redning", du er alene og i naturens vold en god stund, før noe som helst er avgjort. Det blir verre en å ha en bil som er fantastisk god å kjøre,......til og fra verkstedet... Det er selgeren, og verkstedet som vinner. Make it simple, make it work. Endret 13. mai 2021 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 Jone Bjørheim skrev (På 13.5.2021 den 8.52): Foilene kan nok i dag reguleres med en enkel PID-kontroll. Det er likevel enklere slik som det var tidligere, da foilene planet i vannflaten. Når de kom høyere i vannskorpa mistet de løft, slik at det hele stabiliserte seg seg av seg selv. Vinger som krysser vannflata gir en hel del mer vannmotstand, for samme løft. En hybrid-løsning kunne vært å ha flere sett med vinger over hverandre, slik at når de øverste løftes ut av vannet så forsvinner løftet fra de. Det blir også selvregulerende så man slipper elektronikk. Men lavest vannmotstand får man nok ved helt neddykkede vinger som reguleres elektronisk, så det vil være naturlig i premium-segmentet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå