Redaksjonen. Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 – Syntetisk drivstoff er ikke er så «grønt» som aktørene i bransjen hevder Lenke til kommentar
Dovreekspressen Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Jeg ville begynt med karbonfangst på Herøya. Bedre å lage e-fuel enn å bare slippe CO2 rett ut. Lett tilgang til hydrogen der også. Trenger bare litt strøm i tillegg. Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Eivind Berstad, seniorrådgiver i Bellona snubler allerede på hoppkanten når han hevder at e-fuel skal lages på grunnlag av fossile karbonkilder. Så da må en anta at resten av artikkelen er det samme mølet. På Herøya skal en basere seg på CO2 fra eksisterende prosess der CO2 er avfall, og/eller CO2 fra sementproduksjonen i Brevik og på sikt trekke CO2 ut av luften. Jeg kan ikke se noe galt i noen av løsningene. Et spørsmål er økonomien i slike løsninger, men når det kommer til å bli enorme mengder billig strøm tilgjengelig, vil nok også det gå bra. Personlig ville jeg heller satset på hydrogenfly og elfly til marginale flyruter. Men utvikling av hydrogenfly og elfly vil ta noen år og fly har lang levetid (typisk 25 år) og kan ikke bygges om til ny teknologi, slik at e-fuel kan være bra i en overgangsfase. Eivind Berstad har nok satt ned den gale foten da han stod opp, og jeg lurer på hva som motiverer han til å komme med så mye feilinformasjon? 3 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 (endret) Er det ikke en molbohistorie som heter Hullet, mon tro? Man "fanger" altså CO2 utslipp for å lage drivstoff, som igjen avgir de samme utslippene i siste omgang. Skal man få noen "gevinst" ved e-fuel, så må man nok bruke av den CO2- gassen som finnes i atmosfæren i utgangspunktet. Da kan det i beste fall ende nær null, om energien til produksjonen er uten utslipp. Skal karbofangst ha noe for seg, så må man fange karbon fra luft samtidig som man fjerner fossile utslippskilder. Endret 14. mai 2021 av NERVI 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. mai 2021 Del Skrevet 14. mai 2021 Ketill Jacobsen skrev (På 12.5.2021 den 16.03): Eivind Berstad, seniorrådgiver i Bellona snubler allerede på hoppkanten når han hevder at e-fuel skal lages på grunnlag av fossile karbonkilder. I artikkelens andre avsnitt finner vi følgende: "Teknisk Ukeblad og NRK har brakt på det rene at Norsk e-Fuel og Nordic Electrofuel skal produsere syntetisk drivstoff basert på fossile karbonkilder. Metanolprosjektene ved Finnfjord og Mo Industripark er også basert på fossil CO2 som innsatsfaktor." Mulig disse prosjektene ser for seg at de på sikt skal bruke atmosfærisk CO2 men per i dag og lang tid fremover virker det som Berstad har sine ord i behold. Det beste disse prosjektene kan oppnå frem til de går over til atmosfærisk CO2 er å bruke CO2-en 2 ganger.. 1 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 15. mai 2021 Del Skrevet 15. mai 2021 Kahuna skrev (5 timer siden): Mulig disse prosjektene ser for seg at de på sikt skal bruke atmosfærisk CO2 men per i dag og lang tid fremover virker det som Berstad har sine ord i behold. Det beste disse prosjektene kan oppnå frem til de går over til atmosfærisk CO2 er å bruke CO2-en 2 ganger.. E-fuels er ikke noen ideell løsning verken om en bruker CO2 som allikevel blir produsert (inn til videre) eller en tar karbonet ut av lufta. For luftfarten er det en brukbar løsning i en overgangsfase. En må dessverre holde seg til realitetene i sine vurderinger. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå