icer Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Sitter å lurer på å kjøpe nye vifter, men kan alle vifter kjøre på 12-7V? Har sett at noen vifter står det for. eks. spenningsområde 6-12V og på noen bare spenning 12V. Har dette noe å si? Lenke til kommentar
Nitromarsjipan Skrevet 6. januar 2004 Del Skrevet 6. januar 2004 Nei, de fleste vifter klarer 5-12v. og de går ivhertfall ikke i stykker hvis du prøver. Lenke til kommentar
Olle P Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 ... men står det "endast 12V" så bör du utgå ifrån att du får problem vid lägre spänningar. Detta gör inte så mycket eftersom de fläktar det gäller då är högpresterande (= högljudda) och därför inte intressanta för tystare tillämpningar. /Olle Lenke til kommentar
MagE Skrevet 7. januar 2004 Del Skrevet 7. januar 2004 har en 12v papst vifte, bakom står det "12 (8v-15v)" står det noe lignende på din vifte så betyr det at du kan kjøre den på disse spenningen Lenke til kommentar
icer Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Ser på denne viften: http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet597.htm Teknisk Info: Vifte farge: Rød / Blå LED-Farge: Rød / Blå Størrelse: 80 x 80 x 25 mm Spenning: 12 Volt 2000 RPM Luft: 25,4 cfm Støy: 21 dB(A) Så jeg vet ikke hva de kan kjøres på... Tenkte jeg måtte få litt lys inn i kabinettet så jeg måtte ha LED's på viftene Lenke til kommentar
EC Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Tror den viften skal kunne kjøres på 7-12 volt. Hvis ikke er det dårlige spesifikasjoner på den. Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Blir vel dårlig med lys med under 12 volt? Men selve viften sviver nok på 7 volt og enda lengre ned sikkert. Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Så og si alle vifter kan kjøre med spenning mellom 5-12V men vær oppmerksom på at noen vifter trenger litt mere spenning enn 5V for å starte, men disse starter som regel ved 7V. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 er det 3 eller 4 pins molex på den vifta di da? er det 3 er det jo ikke noe problem Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Alle vifter eg har vore borti kjører fint på 7-30V (eit par som ikkje starter på 7V). Men all bruk på over 12V er på eget ansvar. Ei vifte som klarer 12V klarer også 7V. Dersom du har vifter i kabinettet så er det jo kjekt med viftestyring da det kan bli ganske med støy når du får eit par stk. Lenke til kommentar
icer Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Alle vifter eg har vore borti kjører fint på 7-30V (eit par som ikkje starter på 7V). Men all bruk på over 12V er på eget ansvar. Ei vifte som klarer 12V klarer også 7V. Dersom du har vifter i kabinettet så er det jo kjekt med viftestyring da det kan bli ganske med støy når du får eit par stk. Det er dette som var den opprinnelige tankegangen min, men måtte bare vere helt sikker. Viftestyringen er ikke laget skikkelig enda, har bare noen brytere for av-på. holder på å lage en viftestyring som ligger i en CD-ROM, enklere å holde styr på... btw: har elfa noen reostater som med lav nok motstand til å variere viftene? Er ikke sikker på hva slike reostater/potensiometer heter på elfa.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå