Gå til innhold

Er det greit at Israel dreper sivile (barn) i Gaza?

Anbefalte innlegg

hekomo skrev (1 minutt siden):

Rase? Jeg har ikke sagt noe som helst om rase. Du er meget forvirret. Og forkaster fakta med vilje.

Det er normalt å benytte "rasistisk" om fordomsfulle og grove påstand om andre folkegrupper, spesielt på norsk hvor språket har færre nyanser enn engelsk Men hvis du foretrekker "bigoted", sjåvinistisk og diskriminerende så gjerne for meg. Det underlige er jo hva som har fått en ellers rimelig person som deg til å tro eventyr om en nasjon av glade martyrkandidater. Tung propaganda er nok et stikkord her.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vaniman skrev (17 timer siden):

Aiven. Takk for svaret. Men det besvarer ikke spørsmålet jeg stilte. "Hvorfor støtter høyresiden Israel, og venstresiden Palestina?"

Kan det være fordi venstresiden typisk sympatiserer med fattige og undertrykte grupper, som i dette tilfellet er palestinerne? Eller har det kanskje noe med venstresidens negative syn på vestlig imperialisme å gjøre? Høyresiden har jo ikke dette negative synet, og oppfatter Vesten som en positiv kraft i verden. 

Israel-Palestina debatten virker følelsesladet og verdibasert.  

Jeg er sentrum/venstre, men støtter Israels rett til å eksistere og til å forsvare seg. Jeg avskyr den ufyselige høyreekstemisten Netanyahu, men på den annen side så kan jeg ikke være så hyklersk at jeg skal sitte her i mitt trygge hjem og kreve at han lar sine egne sivile bli angrepet uten å gjøre alt han kan for å beskytte dem.

Hva hadde Norge gjort hvis noen hadde skutt tusenvis av raketter mot oss? Vi hadde naturligvis ikke bare nikket og smilt og godtatt det. Vi hadde forsvart oss. Å kreve at Israel ikke forsvarer seg er dobbeltmoral av verste sort.

Så kan man diskutere historikk og årsaker til man blir blå i trynet.

Videre, det er jødene som er den svake og utsatte gruppen her. De er omringet av fiender som ønsker å utslette dem. Det er veldig få  av dem sammenlignet med f.eks. araberne. At Israel er et moderne demokrati og heldigvis har teknologi og militær slagkraft er "flaks" fordi det er det som gjør at de ikke blir utslettet. Hadde ikke Israel vært en militær "stormakt" så hadde de vært utslettet for lengst.

Jeg reagerer også på hvordan Hamas' krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten, osv. hele tiden ignoreres eller begraves. Under Hamas henrettes politiske motstandere. Under Hamas henrettes homofile. Og så videre.

Generelt - jeg reagerer på alle løgnene mot Israel. Løgner som at Gaza er under okkupasjon. Løgner som at Israel er en apartheidstat. Løgn på løgn på løgn. Alt minner om at jødehatet lever i beste velgående, også i vestlige land.

Endret av hekomo
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (6 timer siden):

Hvem som eide det landet? Ikkje kontrollerte (koloni), men eide det?

Noe var eid av jøder, annet av arabere, og andre steder var vel eid av kolonimakten (britene, osmanerne, osv.).

Sitat

Det finst ALLTID andre løysninger. USA kunne gi California til å være "det nye statt Israel"? De har 50 stater å velge mellom. Kanskje dele Frankrike i 2? Vest-Tyskland kunne blitt om til Israel? Nei? For det passer ikkje USA.

Jødene hadde ikke historiske, kulturelle og genetiske røtter i California, i motsetning til i Palestina.

Sitat

Poengent med å danne Israel var ikkje for å gi jøder landet eller Palestina. Det var for å destabilisere regionen og ha sine militære baser (USA) der. Atter ein gong "demokratiens mor" står for tusenvis drepte.

Eh, hæ?

Sitat

De siste dagene har det blitt drept 150 palestinere, 50 av dem er unger. Kvar 3 drept er eit barn. Korleis i all verden er det "å gå etter terrorister"? Er det noen som er så dillusjonell at de trur Israel virkelig prøver å ungå at sivile blir drept? Hamas - terrositer - dreper færre barn enn det Israel gjør. La det synke inn.

Det er helt uten poeng å bare bruke slagord om at "unger er drept". Det er bare et forsøk fra deg på å spille på folks følelser.

Selvsagt er det grusomt at barn blir drept, men man må se på årsakene til at de ble drept. Hvis jeg stiller meg bak mitt eget barn og bruker det som skjold mens jeg prøver å drepe ditt barn, vil du la meg drepe barnet ditt, eller vil du gjøre alt du kan for å forsvare ditt eget barn og stoppe meg, selv om det kan bety at mitt barn blir drept?

Dette er dilemmaet Israel stilles overfor. Enten må de la sine egne barn bli angrepet og drept, eller så må de gjøre alt de kan for å stoppe angrepene, og dessverre samtidig risikere at motpartens barn blir drept.

Israel prøver aktivt å beskytte sine egne barn. Hamas prøver aktivt å få sine egne barn drept og bruker dem som levende skjold.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 timer siden):
  • Respons og krav fra Hamas
    • Israelsk politi og styrker må trekke seg ut fra moske området før kl. 18:00 10. mai.
    • Noen minutter etter fristen har utgått sender Hamas 150 raketter inn i Israel.
      • Dette er en "Act of war".

Hvem i helvete er Hamas som tror de har noen autoritet i Jerusalem? Patetisk.

Lenke til kommentar
Aiven skrev (3 timer siden):

Spørsmålet mitt står fortsatt. Hvem er det som jobber i disse bygningene? I tillegg til sannsynligvis noen vestlige journalister, er det sannsynligvis mange palestinere. Og vi vet hva det betyr.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (13 minutter siden):

Videre, det er jødene som er den svake og utsatte gruppen her. De er omringet av fiender som ønsker å utslette dem.

I realiteten er de alliert og samarbeider med alle sunni-landene og dette er langt oppe i dagen. På tide å oppdatere 1967-retorikken sin. Dessuten er de de jo alliert med USA, som har gruset to naboland og forsøker seg på et tredje. Hvis noen som helst trussel skulle oppstå mot Israel, rykker USA inn og det vet alle.

Israel er en stormakt i Midt-Østen siden de har total ryggdekning fra onkel Sam - og de oppfører seg som en. Israel er den sterke part, Palestina er bombet, sultet, sanksjonert og kolonisert til en skygge av det det var, selv om de aldri utgjorde noen trussel mot Israel.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 minutter siden):

Spørsmålet mitt står fortsatt. Hvem er det som jobber i disse bygningene? I tillegg til sannsynligvis noen vestlige journalister, er det sannsynligvis mange palestinere. Og vi vet hva det betyr.

Det er ikke spesielt vanskelig å finne ut, men vi vet jo fra før av at du er for lat til å sette deg skikkelig inn i ting. Ta Edward Snowden som et eksempel, få om noen er vel bedre på det.

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (1 time siden):

Flere her har nok sett denne Prinsen av Hamas stå opp for Israel i FN, men kun i dag fant jeg denne enkle analysen, og la merke til at kamera viser Palestinas reaksjon, som taler mye for seg selv.
Faren hans har avvist sønnen og leder Hamas fortsatt.
Noen som vet hvilke land de 2 foran han representerer?

Helt poengløs video. Vedkommende påstår å analysere kroppspråk. Bare tull.

Lenke til kommentar
aomt skrev (52 minutter siden):

Det er noe som heter krigslov og krigsforbrytelse. Uansett, hver 3 drept av Israel er barn. 50% drepte er barn og/eller kvinner. 50% er menn, fleire av de er sivile. Det er FAKTA. Å påstå at israel driver "kamp mot terror" er så BS som det går an å få. israel driver med etnisk rensing. Rart, da de burde vite/forstå det bedre enn noen andre kor "feil" det er. 

Har du en kilde på disse tallene? Jeg mener jeg så noen tall tilbake i 2014 eller når det var, og der var flertallet av de døde unge menn i stridsdyktig alder.

Men det er klart, når Hamas bruker egne barn som levende skjold så vil flere av dem dø.

• Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (Akkurat nå):

Har du en kilde på disse tallene? Jeg mener jeg så noen tall tilbake i 2014 eller når det var, og der var flertallet av de døde unge menn i stridsdyktig alder.

Men det er klart, når Hamas bruker egne barn som levende skjold så vil flere av dem dø.

Hva med deg, har du noen kilder på påstanden om "levende skjold"? :p

• Liker 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (17 minutter siden):

Det er normalt å benytte "rasistisk" om fordomsfulle og grove påstand om andre folkegrupper, spesielt på norsk hvor språket har færre nyanser enn engelsk Men hvis du foretrekker "bigoted", sjåvinistisk og diskriminerende så gjerne for meg. Det underlige er jo hva som har fått en ellers rimelig person som deg til å tro eventyr om en nasjon av glade martyrkandidater. Tung propaganda er nok et stikkord her.

I dag lærte jeg at Hamas er en folkegruppe.

LOL.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hamas#Themes_of_martyrdom

• Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 time siden):

I dag lærte jeg at Hamas er en folkegruppe.

LOL.

"Motparten" skrev du, så ikke så rart jeg tenkte du mente palestinerne. Denne konflikten er mye eldre enn Hamas. Generelt er å redusere konflikten til å være mellom Israel og Hamas et propagandatriks for å dehumanisere. På samme måte var førte vi ikke krig mot Irak og Libya, vi førte krig mot Saddam og Gaddafi. Det lar oss glemme at millioner døde i disse konfliktene. Tapstallene i Palestina er lave i forhold, siden landområdene er så små, men propagandataktikken er den samme. Men det er klart at psykologisk så er det mye behageligere å tenke at 50 terrorister, 20 terroristkvinner og 30 terroristbarn er drept de siste to dagene. Propaganda er super for å gjøre hverdagen litt lettere, de har eksperter som lager den.

hekomo skrev (1 time siden):

Ikke før du ber om unnskyldning for at du svarte med å angripe meg og kalle meg rasist sist jeg ga deg en kilde:

Jeg tror jeg kalte påstanden din rasistisk, jeg pleier å skille mellom person og handling. Jeg har ingen illusjoner om at du er en vaskekte rasist, det er du for smart til, men propagandaen om at palestinske barn kaster seg foran de israelske bombene for å bli martyrer er israelsk og rasistisk.

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (52 minutter siden):

Jeg er sentrum/venstre, men støtter Israels rett til å eksistere og til å forsvare seg. Jeg avskyr den ufyselige høyreekstemisten Netanyahu, men på den annen side så kan jeg ikke være så hyklersk at jeg skal sitte her i mitt trygge hjem og kreve at han lar sine egne sivile bli angrepet uten å gjøre alt han kan for å beskytte dem.

Hva hadde Norge gjort hvis noen hadde skutt tusenvis av raketter mot oss? Vi hadde naturligvis ikke bare nikket og smilt og godtatt det. Vi hadde forsvart oss. Å kreve at Israel ikke forsvarer seg er dobbeltmoral av verste sort.

Så kan man diskutere historikk og årsaker til man blir blå i trynet.

Videre, det er jødene som er den svake og utsatte gruppen her. De er omringet av fiender som ønsker å utslette dem. Det er veldig få  av dem sammenlignet med f.eks. araberne. At Israel er et moderne demokrati og heldigvis har teknologi og militær slagkraft er "flaks" fordi det er det som gjør at de ikke blir utslettet. Hadde ikke Israel vært en militær "stormakt" så hadde de vært utslettet for lengst.

Jeg reagerer også på hvordan Hamas' krigsforbrytelser, forbrytelser mot menneskeheten, osv. hele tiden ignoreres eller begraves. Under Hamas henrettes politiske motstandere. Under Hamas henrettes homofile. Og så videre.

Generelt - jeg reagerer på alle løgnene mot Israel. Løgner som at Gaza er under okkupasjon. Løgner som at Israel er en apartheidstat. Løgn på løgn på løgn. Alt minner om at jødehatet lever i beste velgående, også i vestlige land.

Israel er omringet av arabiske/muslimske fiender, og er nødt til å beskytte seg. Det har du rett i. Samtidig har jeg medlidenhet for palestinerne, for det er mange av dem som lider og har det vondt. Det er bra at Norge bidrar med nødhjelp. Det er moralsk riktig, selv om vi knapt har noe til felles med palestinerne, som er et brutalt og primitivt folkeslag. Mange muslimer har et menneskesyn som ikke ligner grisen. Men det er egentlig ikke typisk muslimer, det er bare typisk fattige områder. Mange regioner i Midtøsten og Afrika har få ressurser, høy ledighet og manglende utdannelse. Humanitet og menneskerettigheter kan man se langt etter. Dette er tøffe folk, og både Israel og Europa skal nok passe seg litt. 

Endret av Vaniman
Lenke til kommentar

Det er kanskje på tide at en og annen ser hva som skjer her. Jødene har klart en tilknytning til Palestina, en tilknytning som er svært uklar både i forhold til etnisitet og ikke minst tid. Det er videre helt åpenbart at jødene opp gjennom århundrene i Europa har blitt utsatt for en rekke progromer og de rene slakt der Holocaust toppet det med et forsøk på et systematisk folkemord. På grunn av Holocaust ble derfor jødene tildelt Palistina av britene som sitt nye land. Men en kan jo spørre hvilken autoritet britene hadde til å frarøve de palistinere som hadde bodd der i hundrevis av år til personer som har bodd i Europa, USA og andre verdensdeler i århundrer. Jeg ser at enkelte her på forumet hevder at palistinerne allerede har sin egen stat - Jordan - og at palistinerne derfor ikke har noe å sutre over. Vel, ca. 2,5 mill. palistinere ble fordrevet fra det landområde som i dag er Israel og er det fortsatt. Og de er fordrevet fra det land de har bodd i hundrevis av år. Kan disse typene melde seg med fullt navn, hevder dere i fullt alvor at hvis noen gjorde krav på Sør - Norge og drev vi nordmenn ut fra Sør - Norge og vi fikk tildelt deler av Indre Troms og deler av Finnmarksvidda så hadde vi tross alt vårt eget land, eller en kunne hevde at dere Nordmenn kan flytte til Nord Sverige fordi der er god plass?

Det vi er vitner til er en form for etnisk rensning vi ikke har sett siden andre verdenskrig, det skjer foran øynene våre og det er tre grunner til at vi ikke alle roper høyt og klart og alle blir rasende på vegne av palistinerne;

1. Jødene med med den ekle Trumpklonen Netanyahu tar ikke fem øre for å sidestille all mulig kritikk av Israel som Holocaustfornekteelse.

2. Den fortatt ekle  Trumpklonen Netanyahu er nå tiltalt for korrupsjon og for å overleve politisk for å vinne et nytt valg, må han ha litt action, og hvilken bedre action kan han få enn å drepe noen hundre barn på Gaza - stripen. 

3. Ingen president i USA - i hvert fall foreløpig - tør å tilnærme seg problemstillingen på en bærekraftig måte. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 5
Lenke til kommentar
hekomo skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det grusomt at barn blir drept, men man må se på årsakene til at de ble drept. Hvis jeg stiller meg bak mitt eget barn og bruker det som skjold mens jeg prøver å drepe ditt barn, vil du la meg drepe barnet ditt, eller vil du gjøre alt du kan for å forsvare ditt eget barn og stoppe meg, selv om det kan bety at mitt barn blir drept?

Dette er dilemmaet Israel stilles overfor. Enten må de la sine egne barn bli angrepet og drept, eller så må de gjøre alt de kan for å stoppe angrepene, og dessverre samtidig risikere at motpartens barn blir drept.

Beklager, men det er BS som barre det. Kor mange raketter har Hamas avfyrt og kor mange raketter/bomber har Israel sendt den andre veien? Uten å ha noe tall, så er forholdet 1-100 - minst. 
Skal vi bruke eksempelet ditt, "Hvis jeg stiller meg bak mitt eget barn og bruker det som skjold mens jeg prøver å drepe ditt barn.." Så går eg og dreper hele barnehagen. Det er det Israel gjør i dag. 

Når 1 av 3 drepte er barn så er det noe feil, trur ikkje du? 50 palestinske barn er drept. Kor mange israelske vert drept i siste konflikt? 1? Du kan ikkje være seriøs når du sier "Israel sikter mot terrorister" når 1 av 3 drepte er barn. De skyter for å drepe. Så lenge det er palestinere så er de fornøyde. 

Sitat

Det er helt uten poeng å bare bruke slagord om at "unger er drept". Det er bare et forsøk fra deg på å spille på folks følelser.

Det er hele poenget. Det er ikkje "følelser", men fakta. Ja, la oss ignorer fakta og late som Israel dreper slemme terrorister. Who cares om fakta? I alle fall ikkje du. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 minutter siden):

3. Ingen president i USA - i hvert fall foreløpig - tør å tilnærme seg problemstillingen på en bærekraftig måte. 

USA er strålendes fornøyd med det som skjer. Korleis trur du "nylig etablert stat" - uten noe særlig økonomi eller militære - kunne vinne 2 kriger mot arabere? Det var arabere mot USA. 

Kor Israel får tak i våpen? USA. Det går trillioner av $$$ til USAs største lobby. Destabilisert region - svakt region. Noe, selvfølgelig, USA er veldig godt tjent med. Både innflytelse og $$$ (våpen, olje).

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, aomt said:

Det er hele poenget. Det er ikkje "følelser", men fakta. Ja, la oss ignorer fakta og late som Israel dreper slemme terrorister. Who cares om fakta? I alle fall ikkje du. 

Ja, det er fakta. Men DU bruker det for å spille på følelser. For alt det er verdt.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...