Anterialis Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Hei, bygger ny bolig, har fått valget mellom følgende balanserte ventilasjonssystemer: - Genvex 166 - Nilan Compact P XL Nordic Huset er på 260/230/160 BTA/BRA/P-rom om det er nyttig info. Det er også et Multisplit varmepumpe-system i boligen. Er det noen med erfaring fra disse sytemene? Er ett bedre enn det andre? Er ett mer "moderne" (jeg har et Nilan-system i boligen fra 2013 jeg bor i nå, kontrollpanelet på veggen er stjålet fra 1960 noe jeg misliker sterkt...)? Kvalitet? Det befant seg tilveldigvis et par karer fra et "ventilasjonsservice-firma" og gjorde service på naboens Nilan-system (regner med det er Nilan i hele boligfeltet her da alt ble bygget i 2013), og jeg benyttet muligheten til å spørre dem. De var helt klare på at Nilan var et bedre system med mindre feil. Jeg aner ikke om de har interessekonflikter.. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Er vanntankene i disse utført med en legering tilpasset norsk vann? 1 Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 Godt spørsmål, akkurat slike jeg ønsker. Vet ikke. Jeg leste et sted på nettet (en leverandør? Husker dessverre ikke...) at Nilan i alle fall lagde "ventilasjonsanlegg mhp. det gode norske vannet" eller noe lignende. Jeg sender spm. til entrepenør. Flere gode tips? Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg har Nilan. Fungerer fint og har ikke hatt problemer med det siden jeg flytta inn her for 3 år siden (hus fra 2014). Skifter filtre to ganger i året. Blir bare ikke helt klok på styringa, og panelet som finnes her i huset er primitivt og vrient å manøvrere. Jeg opplever at det blir svalt i overetasjen og varmt nede på sommeren, og varmt nede og kaldt oppe på vinteren. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 1Dr.E skrev (1 minutt siden): Blir bare ikke helt klok på styringa, og panelet som finnes her i huset er primitivt og vrient å manøvrere. Du har kanskje samme panelet som jeg har i boligen jeg flytter fra nå: Det er litt det jeg er ute etter med spørsmålet i førstetråden også; jeg ønsker noe mer moderne som gjerne kan styres mer automatisk / via app på mobil. Nilan-systemet her har også fungert bra, service én gang i året, helst filterskift hver tredje måned. Men at et system er bra - eller veldig bra - behøver kanskje ikke bety at det andre systemet ikke er bedre. Det er min tanke i alle fall, men har egentlig aldri hørt om Genvex... Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Stemmer, samme panel. Har lest litt og tror det kan kommuniseres med modbus. Om det betyr at et annet, mer moderne HMI kan brukes eller om det kan integreres mot andre systemer vet jeg ikke. Har valgt å ikke legge mer i det enn jeg må. Jeg måler 20 grader her inne når den står på 22 grader. Kjører "varme" om vinteren og "kjøle" om sommeren, aldri "auto". Har droppet alt av nattsenking og ukeprogrammer. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 Har også droppet senking, en servicekar som kan det vesentlig bedre enn meg påstod at det ikke hadde noe for seg i energieffektive boliger.. Jeg har forstått at du kan måle på to forskjellige steder, enten på panelet, eller et sted inni ventilasjonsapparatet. Ingen av delene ble særlig bra hos meg, så jeg har - etter anbefaling fra samme servicekar - å sette temperaturen litt for høyt på panelet (25-26) og heller sette termostatene på ovnene i huset på tempen jeg vil ha. Da får jeg riktig temp oppe og nede. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Ålreit å lese at flere har samme erfaring. Det er to målinger her, men jeg vet ikke hvilken av dem den styrer etter. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 13. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2021 Ja jeg synes den er håpløst lite brukervennlig/innovativ. Da håper jeg på flere svar, gjerne fra folk som kjenner til Genvex 😃 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Ang bruker panel, velg ett system med bus tilgang. Som nevnt over har muligens nilan(eller hva det heter) modbus. Da kan du koble deg på og lage så fint og flott system som du bare ønsker. Ett alternativ er homeseer med modbusSeer plugin https://shop.homeseer.com/products/stech-modbusseer-software-plugin-for-hs4 #reklame 😅 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 13. mai 2021 Del Skrevet 13. mai 2021 Jeg tror jeg skulle klart å få satt opp modbus-kommunikasjon, men er usikker på om jeg kommer til å forstå hva jeg manipulerer. Det jeg har funnet av dokumentasjon gjør meg ikke klok på hvordan systemet faktisk virker. Det er et spjeld der, system for avriming, og forvaring av varmtvann til bereder. Lenke til kommentar
Anterialis Skrevet 25. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2021 Bumper denne; noen med Genvex-ventilasjon? Erfaringer? Nilan vs. Genvex jf. førstetråd? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå