Gå til innhold

Slik skal Nio etablere batteribytte­stasjoner i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette må vel være kombinert med at brukerne leier og ikke eier batteriene.

Jeg ville aldri tatt sjansen på å bytte mitt meget forsiktig brukte batteri med en vilt fremmeds batteri som kan ha vært mishandlet med kjøring til 0% og lading til 100%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Teslas opplegg, som aldri forlot testfasen, baserte seg på at batteriet ditt ventet på deg på batteribyttestasjonen. Eventuelt så kunne du få det ettersendt men jeg vet ikke om det skjedde i praksis.

Alternativer er som du sier batterileie. Renault Zoe kjørte det opplegget de fleste steder utenom i Norge. Du kjøpte bilen og leide batteriet. Det gjorde prisen på bilen mer spiselig samt at det reduserte kundens risiko om det skulle skje noe dyrt med batteriet. 

Lenke til kommentar

Tesla hadde en teststasjon med batteribytte. Men etter det jeg husker så kunne de også velge superlading på samme plass, og kun 2% valgte batteribytte. Muligens fordi det kostet ca 300 kr pr skift.

Lenke til kommentar
12 hours ago, kremt said:

Du klarer aldri å lade et batteri til 100 %, eller tappe det helt til 0 %. Det er som regel en buffer både i bunn og topp.

Det kommer vel an på hvordan du har definert 0% og 100% :) Det er heller ikke helt trivielt..

Lenke til kommentar

Vel, det er synlig for deg 0 til 100. Og så er det faktisk 0 til 100 ut fra brutto kapasitet. Men som alltid med batterier og bms er det en del "gjetting" på gjenværende kapasitet ut fra en rekke data utlest fra batteriet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, kremt said:

Vel, det er synlig for deg 0 til 100. Og så er det faktisk 0 til 100 ut fra brutto kapasitet. Men som alltid med batterier og bms er det en del "gjetting" på gjenværende kapasitet ut fra en rekke data utlest fra batteriet.

Ja, men tenkte mer på hva brutto kapasitet egentlig er. Det er et definisjonsspørsmål som blant annet avhenger av kjemien og hvor stor risiko du vil ta (sikkerhet/redusert levetid). Klart, du kan du kan definere 0% som når det ikke er et eneste Li-ion igjen i anoden, men det vil kun være en teoretisk grense som er særs ulurt å nærme seg. Å definere 100% som en katode helt tom for Li vil være enda mer ulurt, spesielt for LCO-celler. Dette er selvfølgelig bare kverulering fra min side ;) I hver ende av skalaen endrer ting seg så fort at forskjellen i ladning du får ut/inn er temmelig liten, så er egentlig enig med deg.

Lenke til kommentar
Herr Akkar skrev (På 11.5.2021 den 21.18):

Dette må vel være kombinert med at brukerne leier og ikke eier batteriene.

Jeg ville aldri tatt sjansen på å bytte mitt meget forsiktig brukte batteri med en vilt fremmeds batteri som kan ha vært mishandlet med kjøring til 0% og lading til 100%.

Så lenge du bare kan bytte på nytt, så ligger ikke risikoen hos deg, men hos NIO. Du betaler i realiteten da kun for tilgang til et batteri med en viss minmumskapasitet, og ikke spesifikt det ene batteriet. Begynner batteriet å bli dårlig, så vil NIO bli oppmerksom på det, og ta det ut av sirkulasjon.

Om du betaler hele batterikostnaden ved kjøpet av bilen eller leaser batteriet, så er det bare forskjellige måter å finansiere batteriet på. Men uansett, det vil være tilgang til batteriet, og ikke ett bestemt batter du betaler for. Og batteriet er standard størrelse på. Fordelen er jo at med bedre pakkede batterier, og standard interface også softwaremessig, så kan du jo risikere at de velger å øke kapasiteten i forbindelse med den teknologiske utviklingen.

Det jeg ser på som det største problemet i Norge, er at det som oftest er på langtur man trenger å bytte, ikke i byen. Og da blir det litt som med hurtigladere på bygda, det er ikke der du finner hurtigladeren eller byttestasjonen.

At det vil være mer aktuelt på kontinentet, der man kan bytte når man kjører fra by til by, har jeg langt mere tro på. Men der vil og mange av byene være såpass store, og har store områder med dårlig tilgang til parkeringsplasser med nok lademuligheter, så der kan det i større grad passe for de som vil ha elbil, uten å ha plass å lade på til vanlig. Tror verken Oslo eller andre norske byer er store nok til at dette fenger. Men åpen for at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

NIOs planer er riktignok å starte med disse batteriskiftestasjonene onde store byene. Men de har jo også varslet at de vil komme flere steder langs hovedfartsårene. Nå ser det jo ut til at de i Norge i første omgang kun lanserer med 100kwt batteri. Dette betyr at for langtur er det ikke mange stedene de trenger i tillegg til byene for å dekke reiser til alle områdene fra Lindesnes til Trondheim. Når utbyggingen skal fortsette nordover blir ting litt mer utfordrende men iløpet av 2022 skal jo NIO også komme med et 150kwt batteri. Som jo fort øker wltp til 750km og reel rekkevidde opp mot 600km. Da kan du ha det langt mellom slike stasjoner likevel. 

Når det kommer til folk som Eier batteriet ville jeg ikke vært så bekymret all den tid du kan bytte når som helst. Får du et batteri som ikke holder mål tar det deg 5 minutter å bytte batteri igjen. I tillegg vil NIO monitorere alle batteriene nøye når de er innom byttestasjoner. Men klart det virker enda mer gunstig ved leasing. 

Store fordelen jeg ser er jo nettopp at man ikke trenger å kjøpe store batterier men leier disse de få gangene man i året trenger ekstra rekkevidde. Dette er grunnen til at jeg er litt skuffet over at det kun ser ut til å komme modeller med 100kw batteriet i første omgang. For meg holder 70kwt 10/12 mnd. Jeg trenger større batteri kun i påska og 1 mnd i sommerferien. 
 

Når det kommer til priser er det i Kina ved leie inkludert 6 eller 12 bytter i måneden om jeg ikke husker feil. 
Om du eier batteriet betaler du en 80rmb (ca 100nok) som forsikring på at batteriet ditt ikke er mishandlet når du bytter. Utover denne prisen er det kun prisforskjellen på kw på batteriet du bytter fra og til du betaler. Så man kan jo sammenligne dette med påslaget de forskjellige lynladere tar utover den faktiske strømprisen. Og da føler jeg man kommer ganske godt ut av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nilka_InnleggNO skrev (3 timer siden):

NIOs planer er riktignok å starte med disse batteriskiftestasjonene onde store byene. Men de har jo også varslet at de vil komme flere steder langs hovedfartsårene. Nå ser det jo ut til at de i Norge i første omgang kun lanserer med 100kwt batteri. Dette betyr at for langtur er det ikke mange stedene de trenger i tillegg til byene for å dekke reiser til alle områdene fra Lindesnes til Trondheim. Når utbyggingen skal fortsette nordover blir ting litt mer utfordrende men iløpet av 2022 skal jo NIO også komme med et 150kwt batteri. Som jo fort øker wltp til 750km og reel rekkevidde opp mot 600km. Da kan du ha det langt mellom slike stasjoner likevel. 

Når det kommer til folk som Eier batteriet ville jeg ikke vært så bekymret all den tid du kan bytte når som helst. Får du et batteri som ikke holder mål tar det deg 5 minutter å bytte batteri igjen. I tillegg vil NIO monitorere alle batteriene nøye når de er innom byttestasjoner. Men klart det virker enda mer gunstig ved leasing. 

Store fordelen jeg ser er jo nettopp at man ikke trenger å kjøpe store batterier men leier disse de få gangene man i året trenger ekstra rekkevidde. Dette er grunnen til at jeg er litt skuffet over at det kun ser ut til å komme modeller med 100kw batteriet i første omgang. For meg holder 70kwt 10/12 mnd. Jeg trenger større batteri kun i påska og 1 mnd i sommerferien. 
 

Når det kommer til priser er det i Kina ved leie inkludert 6 eller 12 bytter i måneden om jeg ikke husker feil. 
Om du eier batteriet betaler du en 80rmb (ca 100nok) som forsikring på at batteriet ditt ikke er mishandlet når du bytter. Utover denne prisen er det kun prisforskjellen på kw på batteriet du bytter fra og til du betaler. Så man kan jo sammenligne dette med påslaget de forskjellige lynladere tar utover den faktiske strømprisen. Og da føler jeg man kommer ganske godt ut av det. 

Ser du i stor grad skriver det samme som meg, pluss noen tilleggspoeng og ikke minst prisinfo.

Men jeg tenker det at det vil være bedre og billigere for begge deler at man standardiserer batteristørrelsen. For det første blir det mindre problematisk enn å måtte ha kontroll på flere størrelser, og nettopp endret behov i ferietider, vil gjøre dette rimelig tungvint og fordyrende. Man kan ikke forvente at de har nok batterier med stor kapasitet til at alle kan bytte til et stort batteri da, og ellers skal de kunne lagre de mindre batteriene til folk kommer tilbake fra ferien.

Det andre er at jo større batteri du har i utgangspunktet, jo lengre blir det mellom hver gang du faktisk trenger et batteribytte, som du forresten peker på ved å antyde neste størrelse på 150 kWh kapasitet. Det reduserer frekvensen, og det blir derfor lettere for de å klare seg med enten færre stasjoner, mindre stasjoner (må ikke ha plass til så mange batterier på byttestasjonen), eller at det fører til at det blir enklere og billigere å sette opp en stasjon der trafikkgrunnlaget er mindre. Som man sier i andre situasjoner, KISS (Keep It Simple Stupid).

Det kunne kanskje fungert på steder med mindre forskjell på sesongene og et jevnere belegg, men ikke her nord, hvor det blir veldig stor etterspørsel etter store batterier noen få ganger i året, og da konsentrert om de store utfartsperiodene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...