Gå til innhold

Kia EV6 er i Norge: 800 volt, firehjulstrekk og hengerfeste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kahuna skrev (27 minutter siden):

Ladeluke bak? Er det ikke fare for at den møkkes ned da?

Utenpå lokket? Joda, men det bør ikke bety noe særlig. Men den står dessverre på feil side, passasjersida. Da må man gå rundt bilen for å koble til og dermed ha god klaring til nabobilene på begge sider. Hadde den stått bak på førersida kunne man parkert tettere på passasjersida og sluppet å gå rundt bilen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Utenpå lokket? Joda, men det bør ikke bety noe særlig. Men den står dessverre på feil side, passasjersida. Da må man gå rundt bilen for å koble til og dermed ha god klaring til nabobilene på begge sider. Hadde den stått bak på førersida kunne man parkert tettere på passasjersida og sluppet å gå rundt bilen.

Passer ikke høyre side bedre med Ionity-laderne? Det er det ID.3 og 4 har valgt.

Lenke til kommentar

 

7 minutes ago, Kahuna said:

Og siden vi bor i Norge, snø og is..

Hadde det ikke vært for snø og is ville luke i fronten vært mest praktisk. ;)

Slik at føreren også må gå rund sin egen åpen dør? Eller først bak for å hente kabelen og så til fronten igjen for å plugge inn?

14 minutes ago, Kahuna said:

Passer ikke høyre side bedre med Ionity-laderne? Det er det ID.3 og 4 har valgt.

Ettersom det så å si alltid er bilføreren som plugger inn, bør kontakten være på førersiden, imho.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Slik at føreren også må gå rund sin egen åpen dør? Eller først bak for å hente kabelen og så til fronten igjen for å plugge inn?

Først og fremst viktig på hurtigladere. Kablene der er gjerne korte og stive, og ladeport på midten kan nås nesten uansett hvilken plassering ladestasjonen har valgt. 

trikola skrev (13 minutter siden):

Ettersom det så å si alltid er bilføreren som plugger inn, bør kontakten være på førersiden, imho.

Om du må parkere i kjøreretningnen vil ladeport på høyre side bringe deg vekk fra trafikken når du plugger inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kahuna said:

Først og fremst viktig på hurtigladere. Kablene der er gjerne korte og stive, og ladeport på midten kan nås nesten uansett hvilken plassering ladestasjonen har valgt. 

Om du må parkere i kjøreretningnen vil ladeport på høyre side bringe deg vekk fra trafikken når du plugger inn.

Ettersom de aller fleste bare unntaksvis lader på hurtigladere så bør plasseringen være tilpasset det hva som skjer oftest: nemlig at føreren går ut av bilen og plugger inn på sin vanlige sakte-ladeplass hjemme. Og den er vel helst innrettet slik at alt skal gå så smurt som mulig.

Hos meg henger ladepluggen ned fra garasjehimlingen presis der hvor ladeporten er når jeg har parkert. Til- og frakobling tar noen få sekunder.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (44 minutter siden):

Passer ikke høyre side bedre med Ionity-laderne? Det er det ID.3 og 4 har valgt.

~90% av gangene man plugger inn, så plugger man inn i en saktelader. Så med mindre man skal ha to forskjellige plugger på forskjellige steder så bør pluggen stå på venstre side av bilen, lengst mulig bak.

Kahuna skrev (37 minutter siden):

Hadde det ikke vært for snø og is ville luke i fronten vært mest praktisk.

Av sikkerhetsmessige grunner anbefales man alltid å rygge inn når man skal parkere. Da må man i så fall trekke kabelen enten over taket og så henge den i en ugunstig vinkel over ladeluka, eller la den ligge på bakken langs bilen, utsatt for piggdekk, høyhælte sko, snø, is, gjørme osv. Eller henge den over speilet. Nei, det ville ikke blitt særlig praktisk.

Kahuna skrev (25 minutter siden):

Om du må parkere i kjøreretningnen vil ladeport på høyre side bringe deg vekk fra trafikken når du plugger inn.

Ja, det er et rasjonelt argument for høyre side, men i den massive børen av argumenter for venstre side så blir det merkelig å legge all vekt på det. Dessuten er det løsbart enten ved å åpne for parkering mot kjøreretninga, eller strekke en kabel i en ugunstig vinkel på tvers av bilen, i stedet for i en ugunstig vinkel på langs av bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ladeplugg SKAL være på venstre side bak.
Fylling av diesel er bak på venstre side (Førersiden), og det er perfekt når man skal fylle..

Hvor har man ladeplasser hvor man parkerer langs trafikert vei?

Umulig å lage skikkelige ladeplasser når alle biler har ladeporten på forskjellig plass.
Så i dag er det bare Tesla det går an å kjøpe om en skal lade på ladestasjoner.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 minutter siden):

Umulig å lage skikkelige ladeplasser når alle biler har ladeporten på forskjellig plass.

Yess! Forskjellig plassering på bilen har blitt et minst like stort problem som et mange ulike ladeplugger kunne vært. Nå har man heldigvis standardisert ladeplugg i hvert fall, da gjenstår det med plasseringa. Bakerst på førersiden er det eneste fornuftige!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eb bilskribent bør ha noenlunde normale kroppsmål. Denne skribenten vil jo finne nesten bare for små biler, når alt skal sjekkes opp mot en mann på nesten 2m...

Sitat

Undertegnede på 196 centimeter er kanskje litt for høy for EV6.

For høy for biltesting vil jeg si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
trikola skrev (9 timer siden):

Ettersom de aller fleste bare unntaksvis lader på hurtigladere så bør plasseringen være tilpasset det hva som skjer oftest: nemlig at føreren går ut av bilen og plugger inn på sin vanlige sakte-ladeplass hjemme. Og den er vel helst innrettet slik at alt skal gå så smurt som mulig.

Bruker du samme logikk når du henger opp brannnslukingsapparat? Siden du bruker den så sjelden er det viktig at den ikke er i veien i det daglige? ;)

trikola skrev (9 timer siden):

Hos meg henger ladepluggen ned fra garasjehimlingen presis der hvor ladeporten er når jeg har parkert. Til- og frakobling tar noen få sekunder

Du har med andre ord tilpasset din private ladeplass etter bilen. Etter at tilpasningen er gjort første gang spiller det ikke lenger noen rolle hvor på bilen ladeporten er.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 timer siden):

~90% av gangene man plugger inn, så plugger man inn i en saktelader. Så med mindre man skal ha to forskjellige plugger på forskjellige steder så bør pluggen stå på venstre side av bilen, lengst mulig bak.

For at elbil skal være et realistisk alternativ til biler med forbrenningsmotor så er det et viktig poeng at hurtigladeopplevelsen er så enkel som mulig, da er det også naturlig at ladeporten plasseres så den passer med ladeoperatøren bilen er tenkt å benytte. 

 

Simen1 skrev (8 timer siden):

Av sikkerhetsmessige grunner anbefales man alltid å rygge inn når man skal parkere.

Dårlig anbefaling. På min bil, og om jeg ikke husker helt feil, på din bil også, så er ryggekameraet ubeskyttet og grises ned med søle og snø om været er uhensiktsmessig. Da er det tryggere å kjøre inn. Så kan man heller tørke av kameralinsa før man rygger ut igjen.

Simen1 skrev (8 timer siden):

Ja, det er et rasjonelt argument for høyre side, men i den massive børen av argumenter for venstre side så blir det merkelig å legge all vekt på det.

Vær+tilgjengelighet gjør at ladeporten bør plasseres bakerst på en av sidene men jeg ser ingen massiv overvekt av gode argumenter for den ene eller andre siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Kahuna said:

Dårlig anbefaling. På min bil, og om jeg ikke husker helt feil, på din bil også, så er ryggekameraet ubeskyttet og grises ned med søle og snø om været er uhensiktsmessig. Da er det tryggere å kjøre inn. Så kan man heller tørke av kameralinsa før man rygger ut igjen.

Da rygger man slik man skal rygge: Med speil og øyer.

Så lenge ladeporten er bak er jeg ikke nøye med hvilken side den er på. Har den på høyresiden på min elbil, gjør meg ingenting å måtte gå rundt bilen de ekstra centimetrene. Akkurat som det plaget meg like lite hvilken side fyllerøret for bensin og diesel var plassert på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skavold skrev (5 minutter siden):

Da rygger man slik man skal rygge: Med speil og øyer.

Da rygger du delvis i blinde. Det er en solid blindsone bak bilen som ryggekameraet hjelper deg med. Når kameraet er satt ut av spill er det rimelig uansvarlig å rygge uansett når du har mulighet til å *kjøre* inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...