Gå til innhold

Kostnadssmell for nye redningshelikoptre: Peker på forsinkelser og ombygging på sykehus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ikke TU snart se inn på den virkelig store problemstillingen, som ikke bare er at AW 101 ikke kan lande på de fleste av våre sykehus, men at disse maskinene heller ikke kan lande på de fleste riggene offshore. Majoriteten av helikopterdekk ute i havet er "ratet" for maks 9,8 tonn... Hvilket står med så klar tekst på disse dekkene, at til og med våre politikere burde ha merket seg dette!

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sykehuset Namsos har hatt en landingsplass like ved sykehuset i en del år.

Før det, var det landingsplass for helikopter på Namsos lufthavn, med ambulanse til sykehuset.

Hadde inntrykk av at det var planer om en høyt plassert landingsplatform på sykehuset for noen år siden, og så ble det stille...

Nå blir det atter ambulanse fra lufthavnen med div. omlasting av pasienter i tidsnød.

Hjertelig takk for fremskrittet som skulle gjøre det lettere å redde liv, det som vi trodde fremskrittet skulle stå for.

I stedet kan det vise seg at det er forsinkelsen i innfasingen av de nye redningshelikoptrene som kanskje har gjort det lettere å redde liv, ved at de slapp omlasting av pasienter, noen år.

For når får sykehuset Namsos nå en godkjent landingsplattform/plass på "egen tomt"...(?)

Er dette egentlig bare den norske måten å gjøre ting på?

 

Lenke til kommentar
0AAVKDA1 skrev (4 timer siden):

Majoriteten av helikopterdekk ute i havet er "ratet" for maks 9,8 tonn...

Fant et dokument fra 2004

Minimum recommended take-off weight capacity: 15 tons

AW101 står på listen over godkjente helikopter (i et annet dokument)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Offshore var det vanlig at man landet "lett", dersom et for for tungt helikopter (Chinook) skulle hente passasjerer og last. Dette innebærer at helikopteret landet men holdt motorene og rotoren i gang, slik at de så og si landet med ganske mye oppdrift og dermed ikke belastet helipaden noe særlig. Det var en fryktelig støy og man ble nesten blåst overende av vinden fra rotoren, men det fungerte.

Å lande "lett" burde vel fungere dersom et for tungt helikopter må lande ved et sykehus og helipaden ikke sertifisert for tyngden. Alternativt kan man vel lande på en tom parkeringsplass eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Problemet med paden på sykehuset i Trondheim er ikke vekten, men at helikopteret flytter mer luft, sånn at folk blir blåst over ende, som blir enda verre om det ikke skal sette ned all vekten.

 

Endret av Dubious
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke bare de som bor i namsosområdet det er snakk om, men de som bor lengre unna der igjen.

Sykehuset i Namsos fyller behov i sørdelen av Nordland også, og det er ca. 200 km til Tr.heim.

Det ligger også et sykehus på Levanger (Inherred), betydelig nærmere Tr.heim. Også dette uten resursene til St.Olav.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...