Redaksjonen. Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Kostnadssmell for nye redningshelikoptre: Peker på forsinkelser og ombygging på sykehus Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Kan ikke TU snart se inn på den virkelig store problemstillingen, som ikke bare er at AW 101 ikke kan lande på de fleste av våre sykehus, men at disse maskinene heller ikke kan lande på de fleste riggene offshore. Majoriteten av helikopterdekk ute i havet er "ratet" for maks 9,8 tonn... Hvilket står med så klar tekst på disse dekkene, at til og med våre politikere burde ha merket seg dette! 1 1 Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Standarden anbefaler min. 15t avgangsvekt ved bygging av norske plattformer. Samtidig veier sikorsky S-92 ca 12t som opererer ved de fleste norske installasjoner. Er du sikker på at din informasjon stemmer her? Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Sykehuset Namsos har hatt en landingsplass like ved sykehuset i en del år. Før det, var det landingsplass for helikopter på Namsos lufthavn, med ambulanse til sykehuset. Hadde inntrykk av at det var planer om en høyt plassert landingsplatform på sykehuset for noen år siden, og så ble det stille... Nå blir det atter ambulanse fra lufthavnen med div. omlasting av pasienter i tidsnød. Hjertelig takk for fremskrittet som skulle gjøre det lettere å redde liv, det som vi trodde fremskrittet skulle stå for. I stedet kan det vise seg at det er forsinkelsen i innfasingen av de nye redningshelikoptrene som kanskje har gjort det lettere å redde liv, ved at de slapp omlasting av pasienter, noen år. For når får sykehuset Namsos nå en godkjent landingsplattform/plass på "egen tomt"...(?) Er dette egentlig bare den norske måten å gjøre ting på? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Sånn går det når man skal spare penger ved å bygge billigere. Bare å se på veier som blir bygd, det spares millioner når de bygges, så noen år sener så skal de bruke milliarder på å utvide. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 0AAVKDA1 skrev (4 timer siden): Majoriteten av helikopterdekk ute i havet er "ratet" for maks 9,8 tonn... Fant et dokument fra 2004 Minimum recommended take-off weight capacity: 15 tons AW101 står på listen over godkjente helikopter (i et annet dokument) 2 Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 11. mai 2021 Del Skrevet 11. mai 2021 Dersom den skulle bli for tung, så kan den også bruke vinsj Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Offshore var det vanlig at man landet "lett", dersom et for for tungt helikopter (Chinook) skulle hente passasjerer og last. Dette innebærer at helikopteret landet men holdt motorene og rotoren i gang, slik at de så og si landet med ganske mye oppdrift og dermed ikke belastet helipaden noe særlig. Det var en fryktelig støy og man ble nesten blåst overende av vinden fra rotoren, men det fungerte. Å lande "lett" burde vel fungere dersom et for tungt helikopter må lande ved et sykehus og helipaden ikke sertifisert for tyngden. Alternativt kan man vel lande på en tom parkeringsplass eller noe sånn. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 (endret) Problemet med paden på sykehuset i Trondheim er ikke vekten, men at helikopteret flytter mer luft, sånn at folk blir blåst over ende, som blir enda verre om det ikke skal sette ned all vekten. Endret 12. mai 2021 av Dubious 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 https://www.adressa.no/nyhetsstudio/2021/05/12/Ambulanse-fikk-knust-vindu-etter-at-nytt-redningshelikopter-landet-23953317.ece (Betalingsmur) Men passer bra inn til det jeg skrev over. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Redaksjonen. skrev (23 timer siden): Kostnadssmell for nye redningshelikoptre: Peker på forsinkelser og ombygging på sykehus Ikke visste jeg at helikoptre ble ombygget på sykehus 😜 Dubious skrev (3 timer siden): men at helikopteret flytter mer luft, sånn at folk blir blåst over ende Artikkel på nrk.no som viser ‘blåsten’ Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Utrolig at forvaltning ikke tenkte på dette ved en milliard anskaffelse, samt ikke minst politikerne.. dem er som vanlig clueless idioter. 1 Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Dubious skrev (4 timer siden): (Betalingsmur) Omtale av hendelsen hos NRK, https://www.nrk.no/trondelag/sar-queen-helikopter_-nytt-redningshelikopter-knuste-rute-pa-ambulanse-ved-st.-olavs-1.15493981 Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Hva skal en med sykehus i Namsos da? Dere har jo ett digert sykehus i Trondheim. Legg ned så slipper dere å bekymres over landingsplass. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 (endret) Det er ikke bare de som bor i namsosområdet det er snakk om, men de som bor lengre unna der igjen. Sykehuset i Namsos fyller behov i sørdelen av Nordland også, og det er ca. 200 km til Tr.heim. Det ligger også et sykehus på Levanger (Inherred), betydelig nærmere Tr.heim. Også dette uten resursene til St.Olav. Endret 12. mai 2021 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå