Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Førsteinntrykk AVA P70 V6

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg mottok i dag min AVA P70 V6 og tenkte jeg skulle bidra med en liten unboxing og førsteinntrykk, så prøver jeg å bygge på med informasjon etter hvert som jeg får brukt den mer.

I esken

Esken inneholder, i tillegg til selve maskinen, ett veggfeste for maskinen, en manual, en aluminiumsramme med vannfilter, et lite gult deksel, en liten metallbøyle, en 15 meter stålarmert slange, AVA pistol, en zoomlanse samt et slags feste til denne, og en skumkanon inkl flaske. Det medfølger også 3 ulike dyser; en variodyse, en fastdyse med 40 graders vinkel, og en turbodyse. 

image.png.fc11c319c15e84af7998656a7a018c39.png

Montering

Det følger med en grei bruksanvisning som viser hvordan maskinen skal settes sammen. På selve maskinen skal man i utgangspunktet kun skru fast aluminiumsrammen med vannfilter, og feste den stålarmerte slangen til maskinen. Slangen klikkes enkelt på, og det hele er gjort på et lite minutt.

Videre skal man sette et slags feste helt fremme på zoomlansen. Det er ikke godt beskrevet i manualen hvordan denne skal settes sammen, men det henger heldigvis en egen liten lapp på zoomlansen som utdyper hvordan det hele skal monteres. Ut fra denne forstår man også hva denne lille metallbøylen skal brukes til, noe som er bra da denne ikke nevnes i manualen. Det presiseres også at denne metallbøylen skal dyttes helt ned.

image.png.b44f796bcd61bd55e1e3848917f5dfd4.png

Her må jeg innrømme at jeg brukte en del tid. Metallbøylen er komplett umulig å få ned som anvist på den lille lappen som henger på lansen: 

image.png.65588321a2a364102f3e6a984a618cec.png

Resultatet blir at jeg til slutt legger lansen oppå et mykt og egnet underlag, og bruker hammer for å slå denne bøylen ned som anvist. Det gikk til slutt, men det er ikke mulig å feste denne uten hammer eller en stor tang. Dette burde fremgått på den lille lappen som hang på lansen. 

Innfestingen av lansen på pistolen er helt uproblematisk. Patenten for å feste ting er mer eller mindre identisk med den vi kjenner fra Kärcher sine høyttrykkspylere, men her har man i tillegg en slags plastikkhylse som skal strammes, og som skal forhindre at lansen løsner fra pistolen under bruk.

Når alt er montert så står jeg igjen med et lite plastikkdeksel som ikke er oppgitt i manualen. Jeg greide ut fra bildet på esken å gjette meg til hvor den skulle stå, som da var over uttaket/festet til slangen:

image.png.d5b025457bd1f9b8be45fe3a428eb88c.png

Førsteinntrykk

Maskinen er tung og fremstår som solid. Delene i plastikk er av typen tykk og hard plastikk, og fremstår i seg selv som solide. Det trekker litt ned at selve dekselet som dekker det meste av maskinen sitter litt løst. Den delen på maskinen hvor man fester høytrykksslangen er i metall, men den sitter også litt løst og oppleves som noe skjør. På min maskin er det også en skade i lakken på kroken som skal holde lansen når den ikke er i bruk. Førsteinntrykket er definitivt godt, og er det synd at småplukk som sannsynligvis ville vært lette å ha i orden trekker ned for et ellers visuelt fint og solid produkt.

image.png.400e58e6ba47d39d3591896f742f7523.png

I bruk

Vanntilførselen sikres gjennom min Gardena Aquaroll L. Denne har Gardena sine såkalte stoppkoblinger som bryter vanntilførselen ved utkobling. Jeg har lest at enkelte har problemer med denne typen kobling på AVA sine høyttrykkspylere, men det virker å fungere for meg. Umiddelbart etter at jeg har koblet på vannslangen begynner det å renne vann ned langs maskinen som samler seg i en pytt på undersiden:

image.png.f3214cde89b5ab2ab73fc0098c623cd9.png

Det viser seg at aluminiumsrammen med vannfilteret sitter for løst, dette må virkelig sitte stramt for å forhindre denne lekkasjen. Det forundrer meg litt at AVA har valgt en egen løsning, og ikke gjort som Kärcher hvor man kan bruke standard krankobling som er lett tilgjengelig fra mange ulike produsenter. 

Den lange slangen gir god rekkevidde, og maskinen kan dermed stå et godt stykke unna arbeidsområdet. Dette kombinert med at maskinen er veldig stillegående gjør at det er fullt mulig å føre en samtale mens man spyler. Zoomlansen som jeg prøver først har justerbar lengde som kan reguleres mellom 63 og 96 cm. Det kan sikkert være veldig nyttig i enkelte sammenhenger, men til bilvask fungerer det best med korteste lengde på lansen.

image.png.1377a174ee09c6eaa91f389cdf5443d4.png

Videre har jeg kjøpt meg et par flasker med AVA premium skumvask. Disse passer rett på skumkanonen, så man trenger ikke å streve med å tømme innholdet over på den medfølgende flasken: 

image.png.198c820c956b9249249b2480b278841e.png

Dette er definitivt bedre enn Kärcher sin løsning hvor man må tømme innholdet man ønsker å benytte over i en egen flaske med et eget spesielt feste. 

Blandingsforholdet reguleres ved å vri om den fremre delen av skumkanonen. To smilefjes benyttes til å indikere blandingsfoholdet, hvor 🙂 indikerer en litt tynnere blanding, mens 😮 indikerer en sterk blanding:

image.png.c6eb24bfc08e635e7b4177e98262ec7c.png

I tillegg er det to piler med + og - som viser hvilken vei man må dreie for å regulere blandingsforholdet. 

I bruk er skumkanonen er fin den, selv på laveste blandingsforhold legges et tykt lag med skum som renner sakte nedover bilen: 

image.png.331652c76fe946b0ad0a56d92f7d1451.png

Det er kanskje ikke så rart at bilen dekkes av tykt skum, selv på laveste blandingsforhold blandes MYE av skumvasken inn i vannet, og flasken som inneholder 0,8 liter er tom på et øyeblikk. En flaske holder knapt nok til den lille Volvoen, noe som blir dyrt i lengden da en flaske koster 90 kr på Obs Bygg. Dersom man sammenligner med Kärcher sin skumkanon som jeg er vant til fra før, så er nok sistnevnte litt mer sparsommelig med blandingsforholdet. 

Når jeg skulle skylle av såpen tok jeg av zoomlansen, og brukte kun pistolen med variodysen på: 

image.png.103725e2b68809a1c8e7e9d1bdc39f98.png

Det at man kan bruke pistolen uten lanse er veldig nyttig. Først og fremst kan man jobbe litt tettere på bilen, og man trenger følgelig et litt mindre arbeidsområde. Videre så er det behagelig å kunne betjene pistolen med bare en hånd. 

Jeg vasket lett over to biler, og i løpet av den tiden løsnet slangen fra maskinen to ganger, og spruten stod ut bak maskinen: 

image.png.753a2c9e505a095c252413ef33156c34.png

Dette forsterker førsteinntrykket mitt av at festet for høytrykkslangen nok ikke er av den beste kvaliteten.. 

Når jeg pakker maskinen ned så settes dysene i egne hull i rammen, veldig praktisk: 

image.png.c6765abaeff5d7e4ddb032cd7410d78b.png

Det er egentlig ingen plass å gjøre av strømledningen, men jeg bruker festet tiltenkt skumkanonen til å henge opp ledningen: 

image.png.84a959d1b319e874aadca8b090eb89ce.png

Oppsummering

Oppsummert så er førsteinntrykket at spyleren er av god kvalitet.
Maskinen er enormt stabil og den vil aldri velte slik en høyttrykkspyler av mer tradisjonelt design gjerne gjør. Dette kombinert med et lavt lydnivå, en lang slange som er lett å kveile sammen, og muligheten til å bruke pistolen uten lanse, gjør definitivt dette til et attraktivt produkt

AVA P70 V6 har et annet design enn det vi er vant til i Norge. Maskinen er definitivt laget for å være stasjonær, og dersom du har behov for å flytte høyttrykkspyleren mye rundt ville jeg nok heller valgt en spyler av mer tradisjonelt design. Hvis du  primært bruker spyleren til å vaske bilen, og at dette normalt skjer på omtrent samme sted, så er AVA V6 et godt valg. 

Dersom jeg skal være litt kritisk så vil jeg trekke frem festet til høyttrykkslangen som ikke er spesielt elegant, og hvor jeg opplevde at høyttrykkslangen rett og slett ble skutt ut under bruk to ganger i løpet av kort tid. Det er også dumt at spyleren kom med en liten skade i lakken, hvorvidt dette kommer fra produksjonen eller transport vites ikke, men det kunne kanskje vært unngått ved å pakke ting litt bedre i esken. Rammen med vannfilteret må også strammes veldig hardt for å unngå lekkasje.

Jeg ville nok også valgt en annen skumkanon enn den som følger med, den bruker rett og slett vanvittig mye såpe selv på laveste blandingsforhold. 

Ellers veldig kult at et norsk selskap utvikler høytrykkspylere. Det var nok patrioten i meg som gjorde at jeg kjøpte en AVA, selv om jeg har en relativt ny Karcher K5 premium-full kontroll-ett-eller-annet stående i garasjen. 

Det hadde vært spesielt kjekt å teste teleskoplansen og fleksilansen, som dessverre er relativt dyre og må kjøpes som tilbehør. Mulig jeg kjøper dette på sikt dersom jeg er fornøyd med maskinen ellers.

image.png

image.png

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...