Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familiegjenforening og opphold under ventetid? ++

Gjest b2b36...2a1

Anbefalte innlegg

Gjest b2b36...2a1

Hei.

Dette er ikke min første tråd, men det er vanskelig å få informasjon uten å utlevere min partner, derfor er jeg varsom med min korspondanse med UDI.

Jeg (Norsk statsborger, og etnisk Norsk) og min kjæreste (Afghansk statsborger) har nå vært sammen i ca et år og gifter oss snart.
Hun har bodd i Norge i mange år, men oppholdstillatelsen er nå trukket tilbake. Dette er påklaget og saken behandles for tiden hos UNE. Hun er dermed enda i Norge ettersom det enda ikke foreligger et endelig vedtak.

Her kommer familiegjenforening inn, og jeg har noen spørsmål jeg ikke føler kommer godt nok frem på siden till UDI.

1. Da vi begge nå er i Norge, kan man levere inn søknaden hos det Norske Politiet?

2. Dersom hun må reise ut av landet mens vi venter, hvor vil saken følges opp? Må den følges opp i hjemlandet, eller kan den følges opp fra andre land dersom hun andre plasser får f.eks opphold for arbeidstillatelse eller tilsvarende?

3. Hvilke muligheter har man for at hun skal få bli i Norge mens søknaden behandles?
Jeg har lest følgende: "Hvis du har kompetanse som faglært eller har søkt om oppholdskort for familiemedlemmer av EU/EØS-borgere gjelder det egne regler for deg. Da har du lov til å reise til Norge hvis du har et besøksvisum. Du har også lov til å oppholde deg i Norge fram til du har fått svar på søknaden, selv om besøksvisumet ditt går ut mens du ventar.". Ref https://www.udi.no/har-sokt/familieinnvandring/#link-16954
Men jeg klarer ikke helt utav den setningen skjønne om hun kan få være her mens søknaden behandles, da tenker jeg i forhold til punktet om å være faglært. Hun har fullført en tre-årig videregående utdanning (I Norge). Men besøksvisum er vel ikke veldig sannsynlig å få i slike saker.

4. Det stilles krav til at søkeren kan identifisere seg. Hun har Norsk Førerkort, er dette tilstrekkelig? Utover norske papirer er hun papirløs

5. Hva er sannsynligheten for at man må ha intervju hos politiet i en slik sak?
Jeg leser at det normalt blir intervju i saker hvor søker er fra Afghanistan, dog er vårt tilfelle litt annerledes. Jeg føler det er åpenbart at dette er et genuint forhold.
Vi er begge over 25år, relativt jevnaldrende, Jeg er født og oppvokst i Norge, hun har bodd her flere år. Det er altså lite som etter mitt syn kan tilsi at dette er tvangsekteskap eller proformaekteskap.

Et utfyllende svar hadde jeg vært veldig takknemlig for, gjerne av noen som har greie på utenlandsrett. 

Anonymous poster hash: b2b36...2a1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 4acfd...4a2

Gjest b2b36...2a1 skrev (5 timer siden):

Hun har bodd i Norge i mange år, men oppholdstillatelsen er nå trukket tilbake.

Det er altså lite som etter mitt syn kan tilsi at dette er tvangsekteskap eller proformaekteskap.

Såfremt dere kan dokumentere at forholdet eksisterte før oppholdstillatelsen ble trukket tilbake har dere lite å frykte på det punktet. Ble dere sammen i etterkant eller ikke kan dokumentere en tidligere dato blir det straks verre.

Anonymous poster hash: 4acfd...4a2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...