Gå til innhold

Er trefaselading på det særnorske strømnettet egentlig tillatt?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, J-Å said:

Ikke nødvendigvis. Det spørs hvordan bilen behandler pilotsignalet

Ja det er forskjellige metoder her, den jeg beskrev er jeg kjent med på VAG hvertfall. TWC kan være noe annet igjen, mener den støtter åpen delta. Strøminnstilling av veggbokser kan være litt av en jungel.

55 minutes ago, rm84 said:

EN ting jeg mener er helt feil i artikkelen er at skjevbelastningen blir større i IT-nettet med last over to fastsett kontra bare det ene. Jeg mener den blir nøyaktig det samme. 

To faser tilkoblet 32A = L1-32, L2-32, L3-0

Tre faser tilkoblet 32A: L1-16, L2-16, L3-28

Begge skal gi 7.2 kW men kun to faser gir mye større skjevlast. Dessverre er det ingen som helst standard som sier at 230V 3-fas er noe som skal brukes for lading av bil, siden det er så sjeldent.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2N1711 skrev (6 minutter siden):

At sikringen går, forutsetter jo at det er en 16A.

Nå ser det ut som om noen klarer å dra 16A fra to faser, og da må det også være større sikring. Da er plutselig ikke nøytralklemma/leder beskyttet, og vi er tilbake til det han skriver om hvor lovlig det er. Det er ikke helt tilfeldig at kravene for å få installasjonsrett har blitt strammet kraftig inn, men det blir en annen diskusjon.

Sikrer ofte 16A ladeutstyr med 20A men selv der vil sikringen gå under slik belastning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
perpyro skrev (Akkurat nå):

Sikrer ofte 16A ladeutstyr med 20A men selv der vil sikringen gå under slik belastning.

Ja, selvfølgelig går den på 20A. Strømmen vil jo bli 28A.  Det hindrer vel ikke en kreativ installatør å sikre med 32A?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (Akkurat nå):

Så uansett hvor på landet man bor så kan man nå få tilgang til 400V TN nett så lenge trafo bygges om eller det kommer på plass en ny?

Alt jeg har fått med meg, sier at de helst vil bygge helt ny trafo som 400V. 

De har gjort noen forsøk med å bygge om eksisterende anlegg, blant annet i Kongsberg og Drammen, men det ser ut til å bli alt for dyrt. Derfor vil nok eksisterende anlegg forbli 230IT, mens ei ny blokk med ny trafo rett ved siden av vil få 400TN.

Det er egentlig ikke så mye som skal til for å kople om et hus, men det er mye gammelt i Norge, og da kan man gå på en smell med dårlig isolasjonsklasse på to kurser som ligger fysisk nær hverandre. Ny jordkabel inn er også dyrt, men hvis de skal gå fra luftstrekk og over til jordkabel som en oppgradering er nok muligheten for at de går for 400V større.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som virkelig vil ha 3 fase lading med høy effekt kan det installeres 400V trafo i huset laderen skal stå i, utfordringen er at selv med 16A lading vil man får problemer med inntaket for en enebolig som har 3 fase IT nett har ofte mellom 50 og 63A hovedsikringer.
Med 50A hovedsikringer og en slik trafo med 16A lading har man ved lading allerede brukt over 50% av boligens totale kapasitet når bilen lader som fort kan være litt uheldig en kuldeperiode i Januar.
Opplevde selv at hovedsikringene mine gikk en januarnatt der elbilen sto og lada på enfase 30A.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Ja det er forskjellige metoder her, den jeg beskrev er jeg kjent med på VAG hvertfall. TWC kan være noe annet igjen, mener den støtter åpen delta. Strøminnstilling av veggbokser kan være litt av en jungel.

To faser tilkoblet 32A = L1-32, L2-32, L3-0

Tre faser tilkoblet 32A: L1-16, L2-16, L3-28

Begge skal gi 7.2 kW men kun to faser gir mye større skjevlast. Dessverre er det ingen som helst standard som sier at 230V 3-fas er noe som skal brukes for lading av bil, siden det er så sjeldent.

Den ladestasjonen jeg henviste til er en helt enkel trefase enhet, ikke TWC. 

Bare for å oppklare begrepene litt. En fase er noe som foregår mellom to ledere, og altså ikke betegnelsen på en enkelt leder. Det du betegner "to faser tilkoblet" er derfor enfase (fase L1-L2). 

Begrepet tofase i denne sammenheng er det du kaller "tre faser tilkoblet". Det er som vist i figuren, hvor det er to del-laster.  Ved ekte trefase er det tre del-laster.  

En enkelt L leder  betegnes gjerne faseleder.

Endret av J-Å
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, 2N1711 said:

Ja, selvfølgelig går den på 20A. Strømmen vil jo bli 28A.  Det hindrer vel ikke en kreativ installatør å sikre med 32A?

Installatøren behøver ikke være spesielt kreativ. Ladestasjonen kan være koblet korrekt for 32A, men hvis en 20A trefase  ladekabel plugges i, så er problemstillingen der. Da er man avhengig av at laderen i bilen har kontroll på strømmen i N.  I et TN nett har hver last mot N en faseforskjell  på 120 grader. Selv om en stjernekoblet del-last faller ut, så blir ikke vektorsummen av de to gjenværende strømmene større i N leder enn i en av de andre (cos(60)+cos(-60)=1). Derfor sjekkes gjerne ikke N leder alltid. Men når N er tilkoblet et "hjørne" i en trekantkobling, så er det bare 60 grader mellom fasene (cos(30)+cos(-30)=1.73).

Denne N,L1,L2 koblingen på IT nett bør kanskje begrenses til sikringsstørrelse 16A når det er løs kabel. De fleste ladekabler tåler 16A.

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (4 timer siden):

Så uansett hvor på landet man bor så kan man nå få tilgang til 400V TN nett så lenge trafo bygges om eller det kommer på plass en ny?

Ja, nye nettstasjoner bygges som 400V TN, og så monteres det en 240/400V trafo i denne dersom det er behov for å levere 240 IT til kundene.

Lenke til kommentar
2N1711 skrev (11 timer siden):

Nei, nøytrallederen er ikke "sikret" med 16A. Dette hentes fra et trefasenett, og der vil du få 28A i nøytrallederen ved 16A last i hver av de to fasene som brukes som kilde.

Som jeg og andre har nevnt. Det er ingen nøytral i et 230V IT nett. N i ladeboksen er tilkoblet en av fasene og denne fasen er sikret på akkurat samme måte som de andre to fasene. Alle 3 ledere i 230 IT nett er altså sikret med samme maksstrøm.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
perpyro skrev (10 timer siden):

For de som virkelig vil ha 3 fase lading med høy effekt kan det installeres 400V trafo i huset laderen skal stå i, utfordringen er at selv med 16A lading vil man får problemer med inntaket for en enebolig som har 3 fase IT nett har ofte mellom 50 og 63A hovedsikringer.
Med 50A hovedsikringer og en slik trafo med 16A lading har man ved lading allerede brukt over 50% av boligens totale kapasitet når bilen lader som fort kan være litt uheldig en kuldeperiode i Januar.
Opplevde selv at hovedsikringene mine gikk en januarnatt der elbilen sto og lada på enfase 30A.

Du har 3-fas 230V hjemme, med 50A hovedsikring? Da vil vel 30A 1-fas belaste den fasen nesten 100%? ikke mye å gå på da..

Du kunne med andre ord trengt en sånn 400V trafo selv. ;)

Hvordan takler sånne trafoer skjevbelastning forresten? 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (7 minutter siden):

Du har 3-fas 230V hjemme, med 50A hovedsikring? Da vil vel 30A 1-fas belaste den fasen nesten 100%? ikke mye å gå på da..

Du kunne med andre ord trengt en sånn 400V trafo selv. ;)

Hvordan takler sånne trafoer skjevbelastning forresten? 

Det vil jo ikke bli noen skjevlast med trafo, det er litt av poenget. Trafoen kobles med 3-fase IT på primærsiden, med D/Y-kobling og omsetning 230/400 lager du da et 400V TN-nett på sekundærsiden som kan brukes til trefaselading av elbil. Dette er ikke bare-bare for hvem som helst å gjøre, men gjøres det skikkelig er det en god løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kahuna said:

Du har 3-fas 230V hjemme, med 50A hovedsikring? Da vil vel 30A 1-fas belaste den fasen nesten 100%? ikke mye å gå på da..

Du kunne med andre ord trengt en sånn 400V trafo selv. ;)

Hvordan takler sånne trafoer skjevbelastning forresten? 

Selv om en fase belastes med 30A kan de to andre fasene belastes med 27A hver, uten at 50A hovesikring vil ryke.   

For å lade med 11kW trengs 16A 3-fase 400V. En slik trafo vil belaste 230V siden med 3 x 28A. Så for Tesla Model 3 gjør det ingen forskjell. For andre biler vil jo ladingen gå fortere, men det vil ikke gi noe særlig mer spillerom med annen belastning. 

Endret av J-Å
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Petter Henriksen skrev (17 timer siden):

Må arrestere deg litt. I henhold til NEK400 2018 - 303.1.1 så finnes det ikke 1fas på IT nett, men 2fas.

1fas finner man kun på TN 400V

Dette er bare vas. NEK400 sier ingenting om at  det er tofase på 230V IT.

Dette er tofase iht NEK400 303.1.1:

image.png.0ba67bc46f78510db4784f96d92e351e.png

Der kan man klart se at man kan hente én fase mellom L1-N og én mellom L2-N.

Dette er hhv enfase og trefase iht samme kapittel/paragraf, og det minner veldig om 230V IT:

image.png.bb6d8d5026d7abd1d2ac3521e7a14edd.png

image.png.29327aac74d9e0c3fdb191fdde891177.png

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
A6HJ3EP0 skrev (14 timer siden):

For at det skal bli som artikkel forfatter beskriver vil det kreve at elektriker  bruker skru sikringer eller automat med for TN anlegg uten sikring i N, på et it Nett. Dette blir jo bare tull og lager en problem stilling som ikke finnes. Artikkel forfatter burde heller bruke tiden på å finne produkter og løsninger som kan lade fra et 3 fas IT nett.

Har selv monter lader fra Tesla. Og Tesla forlate når lader ble bestilt at dette var en 3 Fas lader som fungert på 230 IT net. men ved montering så stemte ikke dette og vi måtte koble opp slik artikkel forfatter beskriver , det er ikke noe problem med og bruke 3X10 mm . Men det blir veldig skjev , belastning på nettet. 

Så Jan Tore , skal du skrive i TU så kom med litt mere saklig informasjon.

 

Hei og takk for at du har lest saken jeg har skrevet. 
Utfordringen jeg beskriver gjelder også når alle fasene er sikret normalt med automat i installasjonen. Hvis ladestasjonen tillater 32 A og bilen kun tåler 16 A så kan N lederen i bilen bli overbelastet som flere andre her også skriver. Det er ikke krav til at denne overvåkes av bilen siden det er en N-leder, men enkelte bilmodeller har overvåking slik som Tesla. 
Håper det gjorde saken litt klarere. 

Jan Tore 

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (26 minutter siden):

Det vil jo ikke bli noen skjevlast med trafo, det er litt av poenget. Trafoen kobles med 3-fase IT på primærsiden, med D/Y-kobling og omsetning 230/400 lager du da et 400V TN-nett på sekundærsiden som kan brukes til trefaselading av elbil. Dette er ikke bare-bare for hvem som helst å gjøre, men gjøres det skikkelig er det en god løsning.

Så lenge du setter en trefaslader på 400V-tafoen din blir det ikke skjevbelastning men nå er det ikke alle biler som har trefasladere. Er det problematisk for din lokale trafo om du lader en bil med enfas-lader?

J-Å skrev (24 minutter siden):

Selv om en fase belastes med 30A kan de to andre fasene belastes med 28A hver.   

For å lade med 11kW trengs 16A 3-fase 400V. En slik trafo vil belaste 230V siden med 3 x 28A. Så for Tesla Model 3 gjør det ingen forskjell. For andre biler vil jo ladingen gå fortere, men det vil ikke gi noe særlig mer spillerom med annen belastning. 

Poenget var at med 30A enfas så er den fasen full. Da må kursene i sikringsskapet ditt være koblet så du ikke har andre laster på den fasen.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, eMoNor said:

 Hvis ladestasjonen tillater 32 A og bilen kun tåler 16 A så kan N lederen i bilen bli overbelastet som flere andre her også skriver.

Hvis det er løs ladekabel så kan den også være begrenset til f.eks. 20A.  En fornuftig løsning kan være å tillate den omtalte koblingen til inntil 16A sikringer, enten for kursen eller egne sikringer i ladeboksen. De fleste biler og kabler vil tåle 16A. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...