Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Exchange problemer


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å koble til en Exchange server, men som topic sier så får jeg et problem. Den vil rett og slett ikke connecte. Jeg har skrevet alt riktig men det fungerer alikevel ikke.

 

Noen som har noen tips hvordan jeg kan fikse dette?

 

Jeg har ingen firewall til maskinen min ut på nett, men det var en som lurte på om tele2 ( min isp ) hadde sperret dette.

Om det er noe i dette vet jeg, men....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker at Exchange serveren ikke er bak en brannmur ? Er da ingen smart IT administrator som ville plassert et Exchange server åpent ute på internett.

 

Vanlige løsninger er å bruke VPN (som regel med Terminal løsning som f.eks Citrix Metaframe) for å koble seg opp igjennom brannmuren og til nettverket du skal på. Eller Outlook Web Access med SSL kryptering. Det er også muligheter for å bruke IMAP eller POP3 klient mot exchange server, men dette må åpnes på exchange serveren, i tillegg til relaying av mail.

Lenke til kommentar

Sikker at Exchange serveren ikke er bak en brannmur ? Er da ingen smart IT administrator som ville plassert et Exchange server åpent ute på internett.

 

 

Såkalt smarte it administratorer jobber på store bedrifter, sjangsen er da stor for at de har nat, isa osv. Tror dette gjelder en som velger å prøve exchange hjemme for familie og venner, sjangsen for at noen skall gidde å ødlegge for ham er liten

 

Og at du foreslår vpn forstår jeg heller ikke, da får bare utvlalgte pcer kontakt med hele systemet, man trenger jo bare å få web siden foeks 118.132.43.233\exchange så bruker navn og passord.

 

Tilbake til trådstarter, min exchange server fungerer som skrevet flott, men jeg har også active directory på samme server.

 

Vilke feilmeldinger får du egentlig?? (er heller ikke helt sikker på hvor du skall?, ønsker du å bruke din exchange server som foeks en hotmail konto utenifra, eller for ikke interne pcer kontakt med exchange serveren, eller får du ikke instalert i det hele tatt??)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Dette kommer jo litt ann på hvordan du prøver å koble til.

Det mest logiske hvis du skal kontakte en Exchange server på jobben eller noe slikt vil være å bruke IMAP siden du skal over internet. Da vil du beholde meldingene på serveren.

 

Det å bruke "Exchange connector" over internet kan bli vanskelig siden det mest normale vil være at disse portene er stengt siden det er de samme som brukes i vanlig fildeling etc. på Windoes servere, og det er ikke så klokt å ha disse tilgjenglig for den store verden.

 

Da må men evt. til med noe VPN som ble nevnt av en annen her. det er en veldig grei måte å gjøre det på siden du da også kan koble opp mapper og slikt som du har på jobb maskinen. Her må jo sysadm på jobb kontaktes for å finne ut om det finnes noe slikt tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Sikker at Exchange serveren ikke er bak en brannmur ? Er da ingen smart IT administrator som ville plassert et Exchange server åpent ute på internett.

 

 

Såkalt smarte it administratorer jobber på store bedrifter, sjangsen er da stor for at de har nat, isa osv. Tror dette gjelder en som velger å prøve exchange hjemme for familie og venner, sjangsen for at noen skall gidde å ødlegge for ham er liten

 

Og at du foreslår vpn forstår jeg heller ikke, da får bare utvlalgte pcer kontakt med hele systemet, man trenger jo bare å få web siden foeks 118.132.43.233\exchange så bruker navn og passord.

 

Tilbake til trådstarter, min exchange server fungerer som skrevet flott, men jeg har også active directory på samme server.

 

Vilke feilmeldinger får du egentlig?? (er heller ikke helt sikker på hvor du skall?, ønsker du å bruke din exchange server som foeks en hotmail konto  utenifra, eller for ikke interne pcer kontakt med exchange serveren, eller får du ikke instalert i det hele tatt??)

Jeg håper for guds skyld det er noen smarte it administratorer som jobber i små bedrifter også. Og ja enhver seriøs bedrift har en Firewall.

 

VPN er helt vanlig å bruke i bedrifter for hjemmekontorer/avdelings kontoret. Det man trenger er en VPN klient og bruker konto, eller et sertifikat.

 

Jeg nevnte jo Outlook Web Access! Virker som du ikke vet helt hva du snakker om.

 

Exchange 2k/2k3 benytter seg av Active Directory/LDAP for å autorisere brukere o.l i motsettning til Exchange 5 og tidligere som brukte egen katalogtjeneste. Dette er en av grunnen til at det ikke er smart å ha exchange åpent ut på internettet.

 

Jeg antar at du mener at maskinen din er satt opp som DC samtidig som du har installert Exchange på den. Noe som sikkert går bra for å leke, men som aldri må gjøres i et produksjons miljø.

Endret av prolixin
Lenke til kommentar

Til trådstarter vil jeg anbefale å sjekke eventloggene på maskinen som kobler seg opp, og på serveren som skal håndtere forespørselene. Dette er forutsatt at du har sjekket tilgangen gjennom en FireWallen (den vi alle håper du har). Selv om de du kjenner ikke ønsker å misbruke serveren, din er det mange der ute som gjerne vil bruke den til. f.eks. spamming med din server som relay host. Ikke bra!

 

 

Det er en rekke muligheter for å koble seg til en Exchange server litt avhengig av hvilken versjon du har av både Windows og Exchange.

 

 

Ved bruk av 2003 Windows og Exchange kan kryptert bruk av RPC over HTTP(S) brukes, dette er en sikker og grei måte å kjøre Outlook 2003 på klienten uten bruk av VPN men ha alle fordeler av sikkerheten og funksjonaliteten til VPN.

 

 

OWA er meget bra raskt og sikkert hvis du bruker SSL, noe som burde være en forutsetning. Det gjelder også IMAP4 over SSL, generelt bør alltid SSL brukes da man etter all sansynlighet benytter sitt domenenavn og passord ved pålogging...

 

 

Det er ikke den beste løsningen å kjøre DC og Exchange på samme maskin men, det er heller ikke kritisk om du har en DC til. Ytelse og backup problematikk er mye av grunnen til at disse tjenestene ikke ønskes kombinert.

Lenke til kommentar

Jeg håper for guds skyld det er noen smarte it administratorer som jobber i små bedrifter også. Og ja enhver seriøs bedrift har en Firewall.

 

 

OM du leser det du hiver deg over en gang i mellom så finner du nokk ut av ting du også!! (Familie venner, er det det samme som liten bedrift for deg???? )

 

Videre har ikke trådstarter nevnt med et ord at han trenger en sikker vpn eller vpn overhodet, det han er ute etter er bare å kunne logge seg på exchange externt (som nevnt, som en hotmail server foeks)

 

og som også nevnt: foeks 118.132.43.233\exchange så bruker navn og passord.

 

som jeg også allrededet har nevnt.

 

Du må huske at exchange har fler brukerområder en du tydligvis tror, du har remote acsess med vpn, mulig du også bruker en kryptering, hva vet jeg, men det er ikke dette trådsatarter lurer på, har du noen gang prøvd å åpne web siden som exhcange generer outomatisk, jeg tror ikke du har det??

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Jeg håper for guds skyld det er noen smarte it administratorer som jobber i små bedrifter også. Og ja enhver seriøs bedrift har en Firewall.

 

 

OM du leser det du hiver deg over en gang i mellom så finner du nokk ut av ting du også!! (Familie venner, er det det samme som liten bedrift for deg???? )

 

Videre har ikke trådstarter nevnt med et ord at han trenger en sikker vpn eller vpn overhodet, det han er ute etter er bare å kunne logge seg på exchange externt (som nevnt, som en hotmail server foeks)

 

og som også nevnt: foeks 118.132.43.233\exchange så bruker navn og passord.

 

som jeg også allrededet har nevnt.

 

Du må huske at exchange har fler brukerområder en du tydligvis tror, du har remote acsess med vpn, mulig du også bruker en kryptering, hva vet jeg, men det er ikke dette trådsatarter lurer på, har du noen gang prøvd å åpne web siden som exhcange generer outomatisk, jeg tror ikke du har det??

Uansett om det er en leke server eller en bedrifts server så er det ikke smart å ha denne plassert åpnet på internett.

 

Jeg kom med forslag blant annet VPN, som da er det beste alternativet om du skal ha full funksjonalitet med Outlook mot Exchange. Outlook Web Access som du tydeligvis ikke vet hva er og pop3/imapd klient med SSL kryptering.

 

Jeg drifter Exchange 2000 daglig med 150 brukere så jeg vet hva jeg snakker om, og kjenner godt funksjonaliteten til Exchange, som tydligvis du ikke gjør når du ikke vet at Outlook Web Access nettop er en Web klient.

Lenke til kommentar

Jeg vet men, det er ikke det ha lurer på, tror jeg

 

Det gjenstår å se, om han noen gang skriver flere poster

 

Som skrevet har jeg aldrig nektet på noe av det du skriver men jeg tror ikke det er det han lurer på.

 

Han skall nokk bare prøve å kontakte exchange outlook fr en extern pc (vilken som helst pc) jeg burdet jo forstå det siden jeg er administrator på en isa og en exchange server selv, vi missforstår nokk hverandre litt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...