Gå til innhold

Samletest: Disse elbilene blir trolig blant årets mest solgte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (12 minutter siden):

Tror ikke du tok poenget. Det var at om man har spesifikke krav til en bil. Som plass til hundebur, høy bakkeklaring, barnevogn osv, så kommer man ikke hjem med en liten sedan fordi appen var så god.

Når jeg sidt kjøpte ny bil for 9år siden kunne jeg velge appstyring på bilen. Husker ikke hva det kostet. Man kunne være på internett, få trafikkinformasjon osv låse opp, lukke bilen, forvarme osv.

Gjett om jeg har savnet det. Valgte blant annet elektrisk hengerfeste, sportsseter med lombard støtte og skinninteriør i stedet. 

Da skulle du skrevet det, fremfor å skrive f.eks. " ikke klarte svingen inn i garasjen...". Der antyder du nemlig at bilen har så dårlig svingradius eller så dårlige svingegenskaper at det blir problematisk.

At du har garasjen så elendig plassert at det bare er et fåtall biler som klarer den svingen, er ikke et problem med TM3/TMY, men garasjen din. Men da må du skrive det, istedet for å skylde på bilens egenskaper. Forøvrig er det ca en halv cm forskjell i bredde mellom TMY og ID.4.

For all del, jeg har hatt garasjeplass som maksimalt klarte min gamle Opel Vectra, men kun fordi jeg kunne krype skikkelig inn mot veggen, og kun når jeg rygget, om jeg ikke ville krype ut bagasjeluka. I tillegg krevde det at naboen kjørte med snuten inn, og ikke for nært. Alle bilene måtte stå annenhver med snuten inn og snuten ut, slik at man kunne parkere passasjersidene mot hverandre, og dele på plassen mellom førerdørene.

Det førte og til at alle biler større enn min Vectra i bredden, hadde blitt for bred, med den bilparken de andre hadde. Men igjen, det er jo ikke en feil med bilen, men med garasjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (9 timer siden):

Da skulle du skrevet det, fremfor å skrive f.eks. " ikke klarte svingen inn i garasjen...". Der antyder du nemlig at bilen har så dårlig svingradius eller så dårlige svingegenskaper at det blir problematisk.

At du har garasjen så elendig plassert at det bare er et fåtall biler som klarer den svingen, er ikke et problem med TM3/TMY, men garasjen din. Men da må du skrive det, istedet for å skylde på bilens egenskaper. Forøvrig er det ca en halv cm forskjell i bredde mellom TMY og ID.4.

For all del, jeg har hatt garasjeplass som maksimalt klarte min gamle Opel Vectra, men kun fordi jeg kunne krype skikkelig inn mot veggen, og kun når jeg rygget, om jeg ikke ville krype ut bagasjeluka. I tillegg krevde det at naboen kjørte med snuten inn, og ikke for nært. Alle bilene måtte stå annenhver med snuten inn og snuten ut, slik at man kunne parkere passasjersidene mot hverandre, og dele på plassen mellom førerdørene.

Det førte og til at alle biler større enn min Vectra i bredden, hadde blitt for bred, med den bilparken de andre hadde. Men igjen, det er jo ikke en feil med bilen, men med garasjen.

Det spiller ingen rolle. Har du en garasje som er liten eller vanskelig å komme inn i kjøper du en bil som klarer det. Det er irriterende å hver dag måtte stoppe å rygge for å komme inn eller ut av parkeringsplassen /garasjen eller parkeringshuset du benytter. For noen er dette viktig, for andre ubetydelig. Svingradius har også betydning når du skal lukeparkere. 
 

Men for noen er vel appstyring av bilen så viktig at man heller flytter til et sted med enklere parkering. Men jeg er ikke slik.

Har kjørt endel amerikansk varebil med dårlig sving. Det var utrolig kjeitete

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Det spiller ingen rolle. Har du en garasje som er liten eller vanskelig å komme inn i kjøper du en bil som klarer det. Det er irriterende å hver dag måtte stoppe å rygge for å komme inn eller ut av parkeringsplassen /garasjen eller parkeringshuset du benytter. For noen er dette viktig, for andre ubetydelig. Svingradius har også betydning når du skal lukeparkere. 
 

Men for noen er vel appstyring av bilen så viktig at man heller flytter til et sted med enklere parkering. Men jeg er ikke slik.

Har kjørt endel amerikansk varebil med dårlig sving. Det var utrolig kjeitete

Det blir likevel et kvasiargument når bilene er så godt som like brede. Altså hardu ikke noe poeng, annet enn å prøve å late som det er et problem. Sagt på en annen måte, det er et oppkonstruert problem som ikke finnes. Har du ikke plass til TMY, har du ikke plass til ID.4. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Det blir likevel et kvasiargument når bilene er så godt som like brede. Altså hardu ikke noe poeng, annet enn å prøve å late som det er et problem. Sagt på en annen måte, det er et oppkonstruert problem som ikke finnes. Har du ikke plass til TMY, har du ikke plass til ID.4. 

Har bilens bredde noe med svingradius å gjøre?

Får man kjøpt TMY i Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Har bilens bredde noe med svingradius å gjøre?

Får man kjøpt TMY i Norge?

Har svingradius noe med din evne til å manøvrere kjøretøyet, annet enn at du kanskje ikke klarer å snu 180 grader rundt i en omgang, men må kanskje rygge en halvmeter bak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Mange plasser jeg klarer å snu 180 grader med lastebil med litt rask planlegging, eller om jeg snur der flere ganger så finner jeg beste rute.

Har ikke målt, men min Hilux har like dårlig svingradius.

Tipper det er mange som hadde slitt med en Polo, der du klarer å snu med en kort lastebil eller en Hilux.

I de fleste tilfeller står det på sjåføren, ikke kjøretøyet. Og definitivt ikke med to kjøretøy som i realiteten er like brede og tilnærmet like lange.

At det er litt lettere med en bil med god svingradius enn en med dårlig svingradius, er en annen sak. Det betyr bare at man kanskje ikke klarer det i en bevegelse, men må jobbe litt mere med saken.

Ser jo det på endel videoer på youtube, der man klarer å svinge 180 grader med en buss, med fjellside på ene siden, og et stupbratt kløft på motsatt side, og veien knapt er bred nok for 2 biler å passere hverandre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (59 minutter siden):

Har ikke helt troa på mach-e kommer til å selge bra her nord, har god rekkevidde men mangler varmepumpe som trolig gjør at rekkevidden går kraftig ned om vinteren samt så kan den heller ikke ha taklast.

Nettopp den gode rekkevidden gjør at det ikke er så farlig med manglende varmepumpe. :)

Jeg har selv en bil med samme kombinasjonen, altså god rekkevidde men uten varmepumpe, og det fine med god rekkevidde er at da har du noe å gå på i tilfelle høy fart og lav temperatur. ;)

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Nettopp den gode rekkevidden gjør at det ikke er så farlig med manglende varmepumpe. :)

Jeg har selv en bil med samme kombinasjonen, altså god rekkevidde men uten varmepumpe, og det fine med god rekkevidde er at da har du noe å gå på i tilfelle høy fart og lav temperatur. ;)

Jeg ville likevel foretrukket lang rekkevidde OG varmepumpe.

😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Har svingradius noe med din evne til å manøvrere kjøretøyet, annet enn at du kanskje ikke klarer å snu 180 grader rundt i en omgang, men må kanskje rygge en halvmeter bak?

Prøv å kjøre bilen din med maks en halv omdreining på rattet hver vei, så finner du svaret! Om det ikke påvirker din evne til å manøvrere bilen blir jeg litt overrasket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (26 minutter siden):

Prøv å kjøre bilen din med maks en halv omdreining på rattet hver vei, så finner du svaret! Om det ikke påvirker din evne til å manøvrere bilen blir jeg litt overrasket.

Jeg klarer veldig fint å manøvrere bilen min, selv om det betyr at jeg må litt frem og litt tilbake noen ganger. Men det teller vel ikke om du ikke kan ta "tankturn"? Som sagt, evnen til å flyte på bilen, ligger på sjåføren. Hvor stor sirkel man må ta for å kunne gjøre det i en omgang, ligger til bilen. Men her vil uansett forskjellen bli så liten, at det er sjåføren det egentlig står på.

Men nå ror du deg veldig langt vekk for å slippe å innrømme at du kom med en ubegrunnet påstand, kun basert på ditt misshag mot Tesla og Musk. Det bobler alltid frem til slutt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (10 timer siden):

Men nå ror du deg veldig langt vekk for å slippe å innrømme at du kom med en ubegrunnet påstand, kun basert på ditt misshag mot Tesla og Musk. Det bobler alltid frem til slutt.

Det var vel en som startet dette med å trekke inn barten til en kjent leder med Aspergers syndrom

Selv tenkte jeg på bakhjuls vs for/firehjulsdrift

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 minutter siden):

Det var vel en som startet dette med å trekke inn barten til en kjent leder med Aspergers syndrom

Selv tenkte jeg på bakhjuls vs for/firehjulsdrift

Den kommentaren var som sagt et svar på din kommentar. 

Det er ingen her som klarer å gjette seg til hva du mente, om du ikke i det minste prøver å skrive det ned. Det er nemlig det du faktisk skriver, som man forholder seg til, og den initiale kommentaren din ble så flåsete, at du fikk et like flåsete tilsvar.

Men den diskusjonen er ferdig for meg nå.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...