Gå til innhold

Slik er regjeringens ferjeplan


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Det er spesielt to faktorer som har drevet prisene oppover de siste årene. Det ene er innføringen av betaling med Autopass, det andre er overgangen til elferger.

Det er urimelig at fergebrukerne skal straffes for at det offentlige vedtar miljøteknologier som øker kostnadene. Det er ikke noe brukerne kan bestemme selv, så merkostnaden bør dekkes av det offentlige.

Ser man på bilpolitikken er det lett å tenke at man burde skjøvet kostnadene for miljøtiltak over på fossil-fergebrukerne, men det er jo også urimelig at disse fergebrukerne, som ikke har valgt at deres ferge skal være fossildrevet, skal straffes for det offentliges valg.

Vi skattebetalere generelt bør ta denne kostnaden fordelt ut over oss alle. Det blir feil å straffe utvalge fergebrukere for disse valgene som ikke de har tatt.

___

Det andre er hvor mye Autopass koster i bygging, drift og riving. Opp mot 50% av inntektene går ikke til hverken ferge eller veiformål, men snubles bort i driftskostnader til Autopass. Fra et samfunnsperspektiv burde Autopass vært avviklet og stat, fylke og kommune stått for finansieringen. Dvs. vi skattebetalere hadde sluppet unna med halvparten av beløpet dersom vi finansierte det via fiskale skatter og avgifter i stedet for. Vinn-vinn for oss alle, unntatt alle de som jobber for Autopass direkte og indirekte.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er vel neppe kostnadene med selve Autopass utstyret som har drevet prisene opp. Det er snarere det at det nå betales kun for biler, og ikke for passasjerer. Derfor er prisen for bil økt med ca, 1 passasjerbillett. Så de som kjører alene betaler noe mer. Men det er rabattordninger. For elbil med autopassferje-avtale er økningen bare 25% av en personbillett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Overgangen til elferjer gir jo egentlig lavere ferjekostnader, men anbudene ser ut til å være utformet på en måte som driver prisene opp. Det burde være staten/fylket som stod for ladestasjoner og strømtilførsel.

Slik det er nå så må ferjeselskapet prise inn både nye ferjer, hurtigladere og strømtilførsel, og alt må tjenes inn i anbudsperioden for man vet jo ikke om man vinner anbudet neste gang. Og selv om man vinner andre anbud neste gang er det ikke sikkert man kan bruke de hurtigladerne som står der pga det kan være en annen løsning.

Jeg forstår at det vil være behov for litt prøving og feiling med forskjellige løsninger i begynnelsen, men man bør snart få standardisert noen løsninger for å få kostnadene ned.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så helt riktig, fergeopprøret var utløst av Solbergsregjeringens ideer om å kutte ned på utgiftene uten å ta over seg samferdselsnytte for samfunn og miljø gjennom innføring av nytt teknologi som er ment for å fremme stimulering av innovasjon innenfor norsk økonomi og utbygging av ny infrastruktur. På steder hvor strømnettverket er for svakt utbygd, er det nok med å ha batteribank. Utskiftingen til ny teknologi er umulig å forsørge gjennom privatdrift og kundebetaling som høyresiden lot til å tro, og er dessuten en alvorlig trussel mot kystdistriktene som er viktig for landets økonomisk framtid etter oljen. Dermed må dette dekkes av staten, det vil si oss som betale skatt og avgift, for i senere tid vil vi kunne spare meget sterkt på driftskostnadene. Dessuten er nå en interesse i brukte batterier tatt fra biler for strømlagring - som de nevnte batteribanker.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Et eksempel på konsekvensen av valg av løsninger der det beste blir det godes fiende..

Elektrifisering av Nesoddbåtene fra dagens moderne gassdrift basert på¨naturgass til EL drift kostet ca NOK 2000 pr tonn reduksjon i CO2 basert på strømpriser som forutsetter utslippsfri el produksjon.

Kjøp av CO2 kvoter for samme totalbudsjett til dagen s Kvotepriser på ca NOK 500 pr tonn hadde gitt muligheter til Globasl CO2 reduksjon på 4 ganger Nesoddbåtens bidrag til Klimaregnskapet.

Dette blir bare værre og værre, det er ingen sammenheng mellom tilgjengelighet av strøm og effekter for lading på øde fergeleier i landet og geografisk beliggenhet på fergeleriene.

Resuiltatet ser vi , økte strømpriser grunnet flaskehalser i strømforsyningen og sprengte strømnett med store oppgraderingsbeov. og investeringer i trafoer og nett.-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...