lada1 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 (endret) Jeg legger merke til at AP vil kartlegge tankegodset som lå til grunn for massedrapene og at dette kan bli en kontroversiell greie fordi en kan komme til å bruke dette partipolitisk. "Motstandere av oss er potensielle mordere (eller umoralske)", liksom. Jeg er ikke sikker på om en finner så mye ut av dette "tankegodset" hos ABB. Det kan vel hende at det bare er "konspirasjons-teori" som ikke er interessant i seg selv - men helst bør sees på som en (dum) *reaksjon* på noe? Politiske konspirasjons-teorier opererer vel ikke i et vakum? De er helst uten "substans" og kan altså ikke sees helt isolert som "noe" (med substans)? Dersom AP sin utredning ender opp med en slags "demonisering" så er jeg ikke sikker på om det er så smart. Får vi raske endringer i samfunnet og som mange ikke er fortrolige med, så oppstår det gjerne tilsvarende konspirasjons-teorier. Jeg hørte for litt siden fra en forsker som sa at ABB kunne like gjerne endt opp på "venstresiden", men heller ikke der ville en finne noe substansielt som kan forklare så mye. Dette kan bli en vanskelig AP-utredning. Endret 7. mai 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 I denne sammenheng syns jeg "tankegodset" høres fjollete ut. Jeg tenker at en person uten tilhørighet som føler seg misforstått, utstøtt av samfunnet - ofte kræsjer litt mentalt. Derfra er det mange retninger man kan ta. Selv tror jeg at mange finner en ro i religiøse lag. Eller i andre "familier" med sin egen kultur og norm der man får oppfylt et elementært behov for samhold og tilhørighet. Eller; det kan gå fryktelig galt. Er man mye alene, kan man fort rote seg oppi diverse miljøer - der man havner i et kaninhull, eller boble om du vil, der misnøyen med samfunnet (som man føler seg utstøtt fra) kan bygge opp et hat og en enorm følelse av urett. Kanskje ser man logiske mønstre i denne følelsen av urett gjennom å studere ulike ideologiske filosofier. Kanskje blir man dratt inn i en retning man føler stemmer godt - der man møter andre "likesinnede" med samme "mentale kræsj"; og sammen (eller alene lager) en komplisert og personlig suppe av holdninger og meninger av det ekstreme slaget. Slik at man blir en ekstremist med ganske absurde meninger. Skal man virkelig studere dette "mentale kræsjet" alene - og forsøkte å sette seg inn i ABB sitt hode? Dette er jo en fantasiverden med helt syke teorier uten hold i virkeligheten som et normalt menneske vil ha store problemer med å forstå. Dessuten er det allerede forsket mye på hvorfor enkelte blir radikalisert. 2 2 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 7. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2021 (endret) Ja forsket på mye allerede. Og hva kan AP bidra med av nytt? Endret 7. mai 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 lada1 skrev (23 minutter siden): Ja forsket på mye allerede. Og hva kan AP bidra med av nytt? Jeg finner ingen kilde på det du skrev i innlegget ditt. Har du det? 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 Eg synes generelt at ein ikkje skal være redd for å forske sjølv om ein ikkje veit korleis forskninga kan bli brukt. Eg er ikkje spesielt bekymra for at det blir slått politisk mynt på forskninga, og om det blir det så får vi meir forskning for å motbevise dei fyrste funna. Det er uansett meir sannsynleg at ein kan identifisere meir generelle ting som kjenneteikner ein vilje til å bruke vold for å fremme sitt syn, uavhengig av om volden er politisk, religiøst eller livssynsmotivert. 2 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 Det er snart 10 år siden 22. juli. Dette kommer til å bli markert. Da er det naturlig med en debatt rundt det som har skjedde - og hva som kan jobbes videre med. Det som blir litt spesielt er at dette kommer sannsynligvis midt i valgkampen. Jeg håper virkelig ikke AP er så desperate at de bruker dette til sin fordel, ved å slå politisk mynt på en slik tragedie. Det blir uansett spennende å se hvordan alle de politiske partiene i Norge håndterer dette. AP har et "22. juli -kort". Det brukes nok indirekte i valgkampen - det er naivt å tro noe annet. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2021 8 hours ago, Kris85 said: Jeg finner ingen kilde på det du skrev i innlegget ditt. Har du det? https://www.nrk.no/norge/auf-vil-ha-ny-22.-juli-kommisjon-1.15431159 Og litt her: https://www.nrk.no/norge/arbeiderpartiet-reagerer-pa-kronikk-fra-bi-professor-1.15485208 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 8. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2021 (endret) On 5/7/2021 at 10:54 PM, Kris85 said: Jeg håper virkelig ikke AP er så desperate at de bruker dette til sin fordel, ved å slå politisk mynt på en slik tragedie. Det blir uansett spennende å se hvordan alle de politiske partiene i Norge håndterer dette. AP har et "22. juli -kort". Det brukes nok indirekte i valgkampen - det er naivt å tro noe annet. Anta at de gjør en politisk markering i valgkamen basert på ABB sitt "tankegods" og eventuelt ser etter mulige forbud/tiltak. Da kan du være sikker på at flere krever at en er konsekvent og gjør tiltak mot alt aktuelt råttent "tankegods". Vi har jo f.eks. flere IS-deltagere som enten er døde eller kanskje kommer tilbake til Norge. En rettsak (ankesak) har vi også. Her kan AP åpne opp for diskusjon om tiltak og markering mot råttent tankegods som kanskje ligner men der "ensom ulv" perspektivet er mindre slående. Heller "ulv i flokk" her og "tankegodset" er vel mer utviklet enn noe kokt sammen av en ensom gutt på gutterommet. Har på følelsen at AP i denne sammenheng vil stå for "rykk tilbake til start". De som er langt utafor AP vil lett oppfatte dette som kynisk valgkamp dersom de ikke gjør det på rette måten. En intern greie kjøpes ikke så lett utafor. Det kan fort bli rotete følelse-styrt å gå mot alt en terrorist måtte argumentere med. Jeg snakket en gang med en amerikaner om Oklahoma-City bombingen: https://no.wikipedia.org/wiki/Oklahoma_City-bombingen Han sa at mange av argumentene til hoved-personen her virket som fornuftige miljøværn-argumenter. En behøver altså ikke finne noe spesielt interessant tenkegods hos terrorister og som en kan markere mot. Endret 9. mai 2021 av lada1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 10. mai 2021 Del Skrevet 10. mai 2021 Får håpe det blir en fornuftig form på det. Hva som fører til slike handlinger er åpenbart noe en bør undersøke, men jeg er ikke overbevist om at det er politiske miljøer som bør stå for selve undersøkelsen og håper ikke det blir brukt politisk da jeg ikke kan se at det er etablerte politiske partier av betydning som på noen måte støtter det han gjorde. Der opplever jeg at AP har vært veldig flinke. Selv spekulerer jeg litt i om "red pilling" kan bidra mer til å skyve folk over i konspirasjonsteoriverden enn ytterliggående bevegelser selv klarer, eksempelvis om en hele livet har fått høre (det fremstilt som) at kvinner får lavere lønn for samme jobb og så finner ut at det ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 herzeleid skrev (På 10.5.2021 den 7.33): Får håpe det blir en fornuftig form på det. Hva som fører til slike handlinger er åpenbart noe en bør undersøke, men jeg er ikke overbevist om at det er politiske miljøer som bør stå for selve undersøkelsen De vil ha en uavhengig kommisjon, lik Gjørv-kommisjonen. 1 Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 12. mai 2021 Del Skrevet 12. mai 2021 Trur Breivik er rimelig alene når det gjelder å se seg selv som en tempelridder ved å drepe uskyldige barn. Å demonisere alle som syntes at vi har hatt en helt uforsvarlig og så langt ifra en bærekraftig innvandringspolitikk som det er overhode mulig å komme de siste 20 åra trur jeg ikke er produktivt. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 21. mai 2021 Del Skrevet 21. mai 2021 Vi hadde også Manshaus, og et ukjent tall ukjente avbrutte terroraksjoner som ikke nevnes nettopp fordi de ble avverget. Høyreekstrem terror er blitt en ny hverdag i flere vestlige land -- inkludert Tyskland og USA. Og de engasjerer seg aktivt i partier på høyre side, i håp om å kapre dem. De blir med i politiet for å få våpen og muligheten til å dominere mennesker, likt høyreekstreme i USA, og søker og får maktposisjoner: Sitat His naiveté began to wear off on the academy's target-shooting grounds while he and his fellow cadets, guns in hand, listened to a lecture from their commander. "He told us we have to shoot well, because there are many refugees coming to Germany," Neumeyer recalls. "I thought to myself: 'Wow. This is very racist.' https://www.npr.org/2020/12/10/943823021/with-far-right-extremism-on-the-rise-germany-investigates-its-police ...og FrP her hjemme har begynt å vokse opp en gruppe Nasjonalkonservative som ønsker å kuppe partiet. Jeg trodde aldri jeg skulle se dagen da Listhaug og er bekymret for ytterliggående elementer i partiet -- og Listhaug sammenligner altså de nasjonalkonservative som velges og engasjerer seg i enkelte distrikter for "nazister". Sitat I desember sammenlignet Frps nestleder Sylvi Listhaug «nasjonalkonservatisme» med nazisme. https://www.nrk.no/norge/siv-jensen-sier-det-er-helt-greit-a-vaere-nasjonalkonservativ-i-frp-1.15365365 ... Det er kanskje på tide å se litt på hva som kryper under mosen og ligger under steiner her hjemme også. 1 1 Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 22. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2021 (endret) Skal en analysere slike fenomener så kommer en ikke unna at de skjer i en kontekst av raske samfunns-endringer og hvordan dette håndteres bl.a. politisk. De oppstår helt ikke av selg selv. Søker en bare å unngå utfordrende problemstillinger her, så kan slike undersøkelser gi lite innsikt. Og det er vel innsikt/forståelse man vil søke? Også islamsk terrorisme kan vel bli forstått ut fra raske endringer i verden/samfunnet og reaksjoner på det - ikke bare ut fra islam som religion som sådanne. Kontekst kan være viktig. Endret 22. mai 2021 av lada1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 Nja. Endringen i trusselbildet fra ytterste høyre har skjedd sakte og forutsigbart i takt med at propaganda ble den ufrie verden sitt våpen mot vesten etter at de tapte det fysiske våpenkappløpet, på tidlig 90-tall, da de for alvor begynte med å betale innflytelsesrike folk for å ytre meningsytringer med deres agenda i aviser. Land kjemisk fri for asylsøkere er i flere tilfeller hardere rammet enn Norge; Polen, et cetera. Og de største samfunnsendringene de siste 30 år har vært overgangen fra kontant til kortbetaling, papir til datamaskin i kontorene, og fra papirarkiver til digital lagring i næring og privatliv. Samfunnsendringene har vært ganske smertefrie. Også når det kommer til kriminalitet. Mindre vold, færre drap, og ingen nye uforutsigbare problemer. Økende forskjeller mellom klassene i takt med manglende politisk engasjement som får høyrepolitikere som ønsker disse forskjellene i maktposisjoner. Problemene forbundet med asylsøkere er hovedsakelig igjen mangel på politisk vilje til å løse problemet fra samme politiske side som mener at barn har ulik verdi basert på hvem foreldrene er, som også er samme partier som ønsker religiøse privatskoler og sterkere adskilte samfunnsklasser. Ny organisert kriminalitet kunne vært forhindret, enkelt, gjennom legalisering og avkriminalisering av rusmidler. Som igjen stoppes av samme politiske side som saboterer samfunnsutviklingen og vil tilbake til 1930-tallet sosialt og økonomisk ... Dagens største samfunnsproblemer er overgangen fra olje til fornybar energi, å finne et lønnsomt eksportprodukt som kan ta over for oljeproduksjonen som kan produsere overskudd lignende oljenæringen, manglende tiltro til politikere, manglende tiltro til pressen, manglende tillit til akademia, generell naivitet og manglende kildekritikk i befolkningen (anti-vaksine, et cetera), og overdreven tiltro til alternative medier og regelrette propaganda kilder. Disse problemene er større enn alle andre problemer i samfunnskostnad... Men av en eller annen grunn så er noen mest opptatt av et filleproblem som ikke er på topp 30-listen over samfunnets problemer. 2 Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 (endret) Sitat Samfunnsendringene har vært ganske smertefrie. Også når det kommer til kriminalitet. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/larm-om-flera-brander-i-eskilstuna https://www.nettavisen.no/nyheter/kriminelle-klaner-terroriserer-sverige-na-rammes-mediene-av-tunge-anklager/s/12-95-3424017331 Til og med klovnen selv begynner å innse alvoret https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41dqw9/lofven-kobler-innvandring-og-kriminalitet Endret 22. mai 2021 av FiveInline Lenke til kommentar
Ole Morten Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 Det er da vel ingenting og analysere eller utrede.Det som har skjedd har skjedd.At ensomme menn utfører terrorhandlinger eller begår drap er vel nesten umulig og forhindre hvis de har bestemt seg for det.Heldigvis så er det vel ikke mange av dem.Mye bedre at politikerne utreder seg selv og kanskje gjør noe bedre og fornuftig som for.eks lager nye arb.plasser,billigere boliger til unge nyetablerte etc. Man kan nok prøve og forhindre terror ,noe som politiet og forsvaret har egne folk som gjør gjennom etterretning og overvåkning.Og analysere ting som har skjedd er bare for at noen politikere skal ha en fin jobb noen år fremover og at det skal se ut som de gjør noe fornuftig for folk. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 FiveInline skrev (1 time siden): https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/larm-om-flera-brander-i-eskilstuna https://www.nettavisen.no/nyheter/kriminelle-klaner-terroriserer-sverige-na-rammes-mediene-av-tunge-anklager/s/12-95-3424017331 Til og med klovnen selv begynner å innse alvoret https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/41dqw9/lofven-kobler-innvandring-og-kriminalitet Ja, forutsett gjengkriminalitet som bokstavelig talt er et totalt separat problem fra asylsøkere som myndighetene har latt være å løse. Etniske svensker jobber også blant de organiserte kriminelle nettverkene, og uten asylsøkere ville det vært rene etnisk svenske mafiaer; narkotikaen sprer og selger seg ikke selv, og markedet forsvinner ikke uten tiltak fra regjeringen. 2 Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 (endret) Red Frostraven skrev (25 minutter siden): Etniske svensker jobber også blant de organiserte kriminelle nettverkene, og uten asylsøkere ville det vært rene etnisk svenske mafiaer; narkotikaen sprer og selger seg ikke selv, og markedet forsvinner ikke uten tiltak fra regjeringen. Jeg tror faktisk du trenger profesjonell hjelp, dette her er ikke et forsøk på å angripe deg som person, eller drive med hersketeknikk, men dette her er så langt ut på vidda at det blir rett å slett for dumt. Hvorfor ser vi ikke samme problemene i Norge, Finland og Danmark, hvis du mener etniske Svensker hadde drevet med like mye kriminalitet om det ikke hadde vært høy innvandring der? Hva skiller en etnisk Svenske fra resten av Skandinavia rent kulturelt? Var det mer Narkotika i Sverige før de bestemte seg for å åpne grensene sine? Hvorfor sier Løfven at innvandring er koblet opp mot Kriminalitet, en mann som har stått med hodet i sanden å blånektet for alt tidligere. Endret 22. mai 2021 av FiveInline 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 De er dårligere på å bekjempe organisert- og gjengkriminalitet i Sverige? Og Sverige er offer for store mengder propaganda, både rettet mot svensker og verdenssamfunnet, noe Norge og Danmark har vært skånet fra i langt større grad. http://www.lse.ac.uk/iga/assets/documents/arena/2018/Sweden-Report-October-2018 https://www.nytimes.com/2019/08/10/world/europe/sweden-immigration-nationalism.html ... Og forståelsen din av problemene som diskuteres er åpenbart blåst opp og ut av proporsjoner. Det er to navngitte familier som leder mafiaen, og det er rundt et par dusin navngitte ungdommer -- alle kjente for politi og myndigheter -- som skaper en majoritet av problemene vi diskuterer side opp og side ned. 2 Lenke til kommentar
FiveInline Skrevet 22. mai 2021 Del Skrevet 22. mai 2021 (endret) https://www.psychologytoday.com/us/basics/dunning-kruger-effect Inn på blokklista med deg. Endret 22. mai 2021 av FiveInline Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå