Gjest e0f44...1f0 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Jeg bor nesten innerst i en lang, smal, privat blindvei i Oslo. Per i dag er denne veien kun opparbeidet til mellom 3.5 og 4 meters bredde. Full regulert bredde er 6 meter. For noen husstander er det kun gateparkering som aktuelt og det skaper dårlig fremkommelighet for all som bor langs veien, og vi ønsker nå å bygge ut veien i full bredde.. hvis mulig. Vi er 11 eiendommer som har denne veien som hoved adkomstvei til våre eienddommer. Alle disse eiendommene ligger sør for veien. På nordsiden av veien ligger det 7 eiendommer og disse har innkjøring fra en offentlig vei, litt høyere opp i nabolaget og bruker aldri den private veien. Slik det ser ut fra tomte kartene til Oslo kommune, går tomte grensene mellom eiendommene som ligger nord for veien , og sør for veien, midt i veien. De 11 eiendommene som bruker veien daglig ønsker at veien skal opparbeids til full bredde Eiendommene på nordsiden vil nok synes at de mister en del av hagen sin og noen av disse 7 eiendommene er nok ikke positivt innstilt til at vi ønsker å opparbeide veien i full bredde. Selvom deres hageflekker er regulert til vei. Tanken er at kostnadene ifm med utbedring av vei skal fordeles kun på de 11 eiendommens som til daglig bruker veien. Det påløper ingen kostnar for eiendommene i nord. I denne forbindlese har vi noen spørsmål. 1) Hva er normal saks gang i sak som dette? a. Er det nok å skaffe tegninger, varsle naboer (berørte parter) og gå i gang? 2) Gitt at dette er en privat vei, hvilken instans må involveres? a. Er plan og byggnigns etaten den riktige instansen å søke gjennom? 3) I hvilken grad har naboene mulighet til å sette seg på bakbena og stoppe en utvidelels av veien til full bredde? 4) Dersom noen av eiendommene som bruker veien til daglig, ikke ønsker å bidra økonomisk, hvilke press midler har man da? Anonymous poster hash: e0f44...1f0 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 1 hour ago, Guest e0f44...1f0 said: Jeg bor nesten innerst i en lang, smal, privat blindvei i Oslo. Per i dag er denne veien kun opparbeidet til mellom 3.5 og 4 meters bredde. Er dette en "privat vei" i juridisk forstand? I så fall så kreves det vel at man anlegger en sak for Jordskrifteretten og får en avgjørelse der, før man kan få gjort noe som helst. https://www.domstol.no/jordskifterettene/sakstyper/ 1 Lenke til kommentar
Veimann Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Takk for det Arne22. Jeg tar kontakt med Jordskifteretten og ser hva de sier. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 Må tilstå at jeg ikke har så mye greie på dette temaet men her er jo noe info som kanskje er relevant: https://www.domstol.no/jordskifterettene/sakstyper/sporsmal-og-svar/advokat/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå