Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor bruker ikke norsk beredskapstropp elbiler?


Deechon

Anbefalte innlegg

hekomo skrev (32 minutter siden):

Politiet er ikke ute og kjører hvert sekund av døgnet. Det er vaktbytter med utskifting av mannskap og utstyr, det er rapportskriving, pauser, osv. Massevis av muligheter til å lade.

Svært få som har egne biler, så bilene er på veien hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (16 timer siden):

Svært få som har egne biler, så bilene er på veien hele tiden.

Nei, som jeg nettopp har forklart så er de ikke det. Det må skrives logger og rapporter og det er pauser og det er møter og alt mulig rart der bilen ikke er i bruk.

Hvis du seriøst tror at et tjenestesett består i å kjøre rundt hvert eneste sekund så sliter du.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (7 minutter siden):

Nei, som jeg nettopp har forklart så er de ikke det. Det må skrives logger og rapporter og det er pauser og det er møter og alt mulig rart der bilen ikke er i bruk.

Hvis du seriøst tror at et tjenestesett består i å kjøre rundt hvert eneste sekund så sliter du.

Er du politi?

Lenke til kommentar
hekomo skrev (11 minutter siden):

Nei, som jeg nettopp har forklart så er de ikke det. Det må skrives logger og rapporter og det er pauser og det er møter og alt mulig rart der bilen ikke er i bruk.

Hvis du seriøst tror at et tjenestesett består i å kjøre rundt hvert eneste sekund så sliter du.

Det er sjølvsagt også andre arbeidsoppgåver enn å berre køyre rundt, men det blir ofte løyst ved at nokon andre tek over patruljebilen når det er tid for kontorarbeidet. 

Det vil også være behov for å ha ekstra bilar i beredskap som kan brukast til utrykning og då hjelp det ikkje så mykje om bilen står på lading med nesten tomt batteri. 

Ei elektrifisering av dei fleste utrykkingskøyretøya er fint mulig men vil kreve at det er fleire køyretøy i bilflåten. Dette har den ulempen at det kostar meir enn det smakar. Ein kunne f.eks. fint hatt to elektriske ambulansar (der aksjonsradiusen frå ambulansestasjon via pasient til sjukehus og tilbake på ambulansestasjonen er innafor rekkevidden), då kan ambulansepersonalet sette ambulansen på lading etter endt oppdrag og på neste oppdrag bemanner dei ambulanse nummer to som er ferdig opplada. Dette vil også ha fordelar som at ambulansepersonalet er klar for ny utrykning med ein gong dei er tilbake på stasjonen ettersom vasking og klargjering av den brukte ambulansen kan vente litt når ambulanse nummer 2 står klar.

Lenke til kommentar

Kun massevis av muligheter til å lade hvis du har en fulladet som står klar imens den som lader står til lading..

Og selv om dieselbiler gjennomsnittlig er mer brannfarlige så gjelder det eldre dieselbiler. Hvis du skal rykke ut til skarpt oppdrag så er det begrenset hvor lenge batteripakken går ifra å være dekke til å være en enormt brannfarlig nesten-bombe. Jeg hadde iallefall foretrukket å ha en bensin eller dieselbil som ikke blir en uslukkelig brannbombe så fort en eneste liten småkalibret kule ødelegger en av de tusenvis mange battericellene i bilen. Til vanlig politibruk, nja, til beredskapstroppen, la de holde seg unna alt som heter Lithium-ion (og kun la de bruke Lithium-polymer i små kvanta, til droner og mobiler etc)..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
The Avatar skrev (På 12.6.2021 den 12.47):

Det er sjølvsagt også andre arbeidsoppgåver enn å berre køyre rundt, men det blir ofte løyst ved at nokon andre tek over patruljebilen når det er tid for kontorarbeidet.

Så du tror at det er så mye politifolk at det sitter en haug av dem på ræva inne på stasjonen og bare venter på at noen skal parkere et kjøretøy så de kan komme seg ut?

Sitat

Det vil også være behov for å ha ekstra bilar i beredskap som kan brukast til utrykning og då hjelp det ikkje så mykje om bilen står på lading med nesten tomt batteri. 

Du tror politiet har så mye penger at de bare kjøper inn haugevis av reservekjøretøyer som står klar i beredskap?

Du ser kanskje selv at du kommer med argumenter som er direkte selvmotsigende? Først påstår du at det er så få biler at de må sitte og vente på tur og dermed vil aldri bilene bli stående i ro, og så påstår du at de har så mange biler at det alltid er ekstra biler i beredskap, klar til utrykning (som om ikke biler som allerede er ute og kjører kan kjøre utrykning)?

Faktum er at politiet ikke er ute og kjører 24 timer i døgnet. Bilene kan lades når patruljene ikke er ute og kjører, noe de altså ikke er konstant.

Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS skrev (På 12.6.2021 den 13.51):

Kun massevis av muligheter til å lade hvis du har en fulladet som står klar imens den som lader står til lading..

Og selv om dieselbiler gjennomsnittlig er mer brannfarlige så gjelder det eldre dieselbiler. Hvis du skal rykke ut til skarpt oppdrag så er det begrenset hvor lenge batteripakken går ifra å være dekke til å være en enormt brannfarlig nesten-bombe. Jeg hadde iallefall foretrukket å ha en bensin eller dieselbil som ikke blir en uslukkelig brannbombe så fort en eneste liten småkalibret kule ødelegger en av de tusenvis mange battericellene i bilen. Til vanlig politibruk, nja, til beredskapstroppen, la de holde seg unna alt som heter Lithium-ion (og kun la de bruke Lithium-polymer i små kvanta, til droner og mobiler etc)..

Diesel er en større brannbombe enn batterier. Det er ekstremt mye lavere risiko for brann i en elbil enn i en diesel-bil.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (50 minutter siden):

Så du tror at det er så mye politifolk at det sitter en haug av dem på ræva inne på stasjonen og bare venter på at noen skal parkere et kjøretøy så de kan komme seg ut?

Du tror politiet har så mye penger at de bare kjøper inn haugevis av reservekjøretøyer som står klar i beredskap?

Du ser kanskje selv at du kommer med argumenter som er direkte selvmotsigende? Først påstår du at det er så få biler at de må sitte og vente på tur og dermed vil aldri bilene bli stående i ro, og så påstår du at de har så mange biler at det alltid er ekstra biler i beredskap, klar til utrykning (som om ikke biler som allerede er ute og kjører kan kjøre utrykning)?

Faktum er at politiet ikke er ute og kjører 24 timer i døgnet. Bilene kan lades når patruljene ikke er ute og kjører, noe de altså ikke er konstant.

Då misforstår du argumentasjonen. Det er dette som var poenget, skal politiet over på elektriske køyretøy så må ein kjøpe inn langt fleire bilar enn ein har i dag. 

Når ein kjem inn til stasjon for å gjere kontorarbeid så kan ingen ta over elbilen då den må på lading. Neste patrulje må då ha ein anna bil som er ferdig opplada. 

Skal ein ha rekkevidde og kapasitet til å rykke ut over store avstandar så krever det at ein enten står i ro og ladar så fort ein er under 50%, eller så må ein ha flåtestyring som sikrer at ein er innom stasjon fleire gongar i løpet av skiftet for å bytte til ein opplada bil, eller kanskje ein må opprette depot ute i distriktet der det står ferdig opplada bil som ein kan bytte til om batterinivået blir lavt. 

 

Det er sjølvsagt fint mulig for politiet å gå over til elbilar, men det krever både store investeringar og omorganisering. Ein kan openbart ikkje dekke eit større politidistrikt enn ein har rekkevidde til å nå over. Eller det vil seie at det burde være openbart men det har eigentleg politireforma satt ein stoppar for, så kanskje det er politisk akseptabelt å ha eit politi som ikkje kan reise meir enn 100 km frå stasjonen? 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (22 timer siden):

Då misforstår du argumentasjonen. Det er dette som var poenget, skal politiet over på elektriske køyretøy så må ein kjøpe inn langt fleire bilar enn ein har i dag. 

Når ein kjem inn til stasjon for å gjere kontorarbeid så kan ingen ta over elbilen då den må på lading. Neste patrulje må då ha ein anna bil som er ferdig opplada. 

Som en som tidligere har vært i praksis i politiet: Det er ikke slik det fungerer. Man har en bil for skiftet. Ingen andre bruker den mens du er på.

Lenke til kommentar

Når man kommer inn på en del spesialutrykningskjøretøy, så er det blant annet ganske store krav til lastevekt og også i en del tilfeller kombinert med tilhenger. Per i dag snakker vi om et ganske begrenset utvalg.

Ser man beredskapstropp fra Oslo, har de potensielt ganske stor aksjonsradius. Så kan man ta rekkevidden på en del elbiler og se hva som skjer med den når man har bilen tungt lastet og kjører i "utrykningsfart". Er det i tillegg vinter, blir det enda lavere. Man skal huske at rekkevidden som er oppgitt på elbiler er med ganske så pen kjøring, med tom bil, i ganske fine værforhold...

Ser man kravene for tradisjonelle utrykningskjøretøy for politiet, er det nødvendigvis ikke så mange bilene på markedet som oppfyller en del av kravene. Det er nødvendigvis heller ikke snakk om standardbiler, men biler som er produsert spesielt for formålet eller modifisert til formålet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Det er nødvendigvis heller ikke snakk om standardbiler, men biler som er produsert spesielt for formålet eller modifisert til formålet. 

BMWene politiet hadde var helt standard, som de måtte betale moms på, for deretter å betale nesten like mye som bilen kostet for å få den modifisert.

Hadde bilen kommet ferdig modifisert fra leverandør så hadde man sluppet moms...

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BlueRaptor said:

BMWene politiet hadde var helt standard, som de måtte betale moms på, for deretter å betale nesten like mye som bilen kostet for å få den modifisert.

Hadde bilen kommet ferdig modifisert fra leverandør så hadde man sluppet moms...

Mp si at jeg er litt usikker på hvordan momsreglene er for statlige organer, men ville i utgangspunktet anta at de også har momsrefusjon. Om ikke annet vil det være staten som betaler til staten, men naturligvis kan det få påvirkning til budsjetter/tilgjengelige midler om de ikke får det refundert. Det samme vil jo slik sett gjelde andre avgifter på bil. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (7 minutter siden):

Mp si at jeg er litt usikker på hvordan momsreglene er for statlige organer, men ville i utgangspunktet anta at de også har momsrefusjon. Om ikke annet vil det være staten som betaler til staten, men naturligvis kan det få påvirkning til budsjetter/tilgjengelige midler om de ikke får det refundert. Det samme vil jo slik sett gjelde andre avgifter på bil. 

Nei, politiet har utrolig nok ikke momsrefusjon, hvilket går hardt utover budsjettet når det kommer til bilene, og hvorfor mange av bilene til politiet er gamle og utslitte.

Lenke til kommentar
2 hours ago, BlueRaptor said:

Nei, politiet har utrolig nok ikke momsrefusjon, hvilket går hardt utover budsjettet når det kommer til bilene, og hvorfor mange av bilene til politiet er gamle og utslitte.

Men hvorfor er det, som du i tiligere post sier, kun moms på bilene som har blitt modifisert - og ikke hvis de kunne kjøpt bilen direkte slik den "skulle være"? 

Lenke til kommentar
NULL skrev (18 minutter siden):

Men hvorfor er det, som du i tiligere post sier, kun moms på bilene som har blitt modifisert - og ikke hvis de kunne kjøpt bilen direkte slik den "skulle være"? 

Det er visstnok fordi spesialkjøretøy er fritatt for moms.

Ta dette med en bitteliten klype salt. Jeg fikk forklart dette av mellomleder i politiet en gang, men det er noen år siden. Vi sliter uansett med en veldig gammel bilpark i politiet i Norge.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BlueRaptor said:

Det er visstnok fordi spesialkjøretøy er fritatt for moms.

Ta dette med en bitteliten klype salt. Jeg fikk forklart dette av mellomleder i politiet en gang, men det er noen år siden. Vi sliter uansett med en veldig gammel bilpark i politiet i Norge.

Høres jo da i utgangspunktet som enkelt om å omgå. Selskapet som står for ombygging kjøper bilen og bygger dem om, i stedet for at politiet kjøper den og får ombyggingen gjort. Da både med tanke på moms på selve bilen og arbeidet som må gjøres for å få det til å være en utrykningsbil. 

Lenke til kommentar
NULL skrev (15 minutter siden):

Høres jo da i utgangspunktet som enkelt om å omgå. Selskapet som står for ombygging kjøper bilen og bygger dem om, i stedet for at politiet kjøper den og får ombyggingen gjort. Da både med tanke på moms på selve bilen og arbeidet som må gjøres for å få det til å være en utrykningsbil. 

Ja, man skulle jo tro det gitt, men slik jeg forstod det var dette en massiv hindring i budsjettene...

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 19.7.2021 den 12.28):

Då misforstår du argumentasjonen. Det er dette som var poenget, skal politiet over på elektriske køyretøy så må ein kjøpe inn langt fleire bilar enn ein har i dag. 

Når ein kjem inn til stasjon for å gjere kontorarbeid så kan ingen ta over elbilen då den må på lading. Neste patrulje må då ha ein anna bil som er ferdig opplada.

Så igjen, tror du virkelig det sitter en haug med operative politifolk og bare tvinner tommeltotter på kontoret fordi de ikke har biler til alle patruljene? Og at de må sitte på ræva og vente på bil?

Sitat

Det er sjølvsagt fint mulig for politiet å gå over til elbilar, men det krever både store investeringar og omorganisering. Ein kan openbart ikkje dekke eit større politidistrikt enn ein har rekkevidde til å nå over. Eller det vil seie at det burde være openbart men det har eigentleg politireforma satt ein stoppar for, så kanskje det er politisk akseptabelt å ha eit politi som ikkje kan reise meir enn 100 km frå stasjonen? 

Hva vet du om hva som må til?

100 km fra stasjonen? Eh. For det første har elbiler mer rekkevidde enn det, og for det andre er det lademuligheter veldig mange steder rundt i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BlueRaptor skrev (9 timer siden):

BMWene politiet hadde var helt standard, som de måtte betale moms på, for deretter å betale nesten like mye som bilen kostet for å få den modifisert.

Hadde bilen kommet ferdig modifisert fra leverandør så hadde man sluppet moms...

De kunne fint ha slengt på større dynamo og batteri samt vinterdekk på en av de tyske spesialmodellene å eventuelt gjort mindre tilpasninger i etterkant. Det som er saken er at det skrives så innviklede kravspesifikasjoner å alt mulig rart som er irrelevant skal vektes å da blir det dyrt. 
 

Flere av de største produsentene har egne politimodeller. 

Lenke til kommentar

Elbiler krever strøm som ikke lar seg lagre like enkelt som drivstoff. Dersom strømnettet blir slått ut; må elbilene lades med aggregat. En nokså tungvint løsning som heller ikke sikrer like stor mobilitet i ulike krisesituasjoner. 

Drivstoff kan man få fraktet ganske kjapt - og man kan sikre kontinuerlig drift slik at bilene ikke trenger å "stoppe opp" for å lade seg opp igjen. I tillegg er biler som bruker drivstoff enklere skrudd sammen, slik at man enklere kan reparere eventuelle driftskader underveis; uten å bruke en masse diagnoseverktøy for å måle det ene etter det andre.  

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...