Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvorfor bruker ikke norsk beredskapstropp elbiler?


Deechon

Anbefalte innlegg

Jeg bare spør av ren nysgjerrighet. Mens elbilandelen i privatmarkedet fortsetter å øke i takt med den teknologiske utviklingen, kan det virke som om tiden står litt fast i den norske beredskapstroppen ala politi,brannvesen,ambulanse. Så vidt jeg vet er det kun bensin/dieselbiler med såkalt "mildhybrid" teknologi som er det fremste å finne i demmes bilpark. 

Hvorfor er det slik? Så vidt jeg vet hadde politiet et anbud for ikke så lenge siden hvor de endte opp med volvo, deriblant V90 CC som er en av de siste modellene uten tradisjonell hybridlinje. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Før eller siden så kommer neste store solstorm.
Skadene kan eller vil påløpe seg til fantasilliarder av kroner på verdensbasis om der er en kraftig nok solstorm -- og kan eller vil slå ut og ødelegge ekstreme mengder med elektronikk.

En viss andel av utstyret vårt BØR være så primitivt at vi har et grunnleggende forsvar, brannvesen, ambulanser og politi, selv om det kommer en solstorm størrelse Carrington Event.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Red Frostraven said:

Før eller siden så kommer neste store solstorm.
Skadene kan eller vil påløpe seg til fantasilliarder av kroner på verdensbasis om der er en kraftig nok solstorm -- og kan eller vil slå ut og ødelegge ekstreme mengder med elektronikk.

En viss andel av utstyret vårt BØR være så primitivt at vi har et grunnleggende forsvar, brannvesen, ambulanser og politi, selv om det kommer en solstorm størrelse Carrington Event.

Lykke til med fossilbilen din da.. Om solstormen slår ut elbilen, så slår den like godt ut elektronikken i fossilbilen. Du får ikke start på noen moderne bil om elektronikken er ødelagt.

21 minutes ago, Deechon said:

Jeg bare spør av ren nysgjerrighet. Mens elbilandelen i privatmarkedet fortsetter å øke i takt med den teknologiske utviklingen, kan det virke som om tiden står litt fast i den norske beredskapstroppen ala politi,brannvesen,ambulanse. Så vidt jeg vet er det kun bensin/dieselbiler med såkalt "mildhybrid" teknologi som er det fremste å finne i demmes bilpark. 

Hvorfor er det slik? Så vidt jeg vet hadde politiet et anbud for ikke så lenge siden hvor de endte opp med volvo, deriblant V90 CC som er en av de siste modellene uten tradisjonell hybridlinje. 

 

Fossilbiler kan fortsatt kjøre MYE lengre enn elbiler, de er større, og stoppene for å "fylle på" er mye kortere. For en bil som må kunne brukes hele døgnet, så er ikke elbil egnet. Alt til sin bruk. Hilsen en godt fornøyd elbileier.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Politi, ambulanser og brannbiler må være tilgjengelig 24/7 og kunne reagere raskt på en utrykning. Det ville jo da vært litt dumt om f,eks ambulansen da står på lading. 

Men jeg tror når teknologien blir mere moden, så blir nok også fossil bilene til beredskapstroppene elektriske, men pr i dag er det en dårlig løsning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er noe som hindrer de i å gjøre hoppet i dag. Det har nok mer med med spørsmålet om hvorfor de skal omstille seg nå.

Det er krevende å bygge ladepunkter, delegere ladetid og begrenset kjøretid når bensin- og dieselbiler egentlig aldri har vært et kompromiss.

Spørsmålet om "hvorfor" tror jeg dessverre er så kjipt som å vende til et "hvorfor ikke" svar.

Lenke til kommentar

Tja, se for dere ambulansepersonell i distriktet som får inn melding om akutt hjertesyk pasient - 30 mil unna.
Kan hente, men krever en time ladepause på veien. Eller : hvis vinter - en laddepause hver vei.

Hva med brannbilen da, har batteri til å komme frem til brannstedet, men kan ikke kjøre pumpene på full guffe og når ikke høyt nok og lenge nok til å slukke :thumbdown:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (6 timer siden):

Før eller siden så kommer neste store solstorm.
Skadene kan eller vil påløpe seg til fantasilliarder av kroner på verdensbasis om der er en kraftig nok solstorm -- og kan eller vil slå ut og ødelegge ekstreme mengder med elektronikk.

En viss andel av utstyret vårt BØR være så primitivt at vi har et grunnleggende forsvar, brannvesen, ambulanser og politi, selv om det kommer en solstorm størrelse Carrington Event.

timeline_SW.png.1d0bd995a7f98a4492dc12b04419689d.png

https://spaceweatherarchive.com/2021/04/29/great-aurora-storms/

Lenke til kommentar

Det kan jo funke, men vil kreve ganske store forandringer, f.eks må man regne med og planlegge for at man må benytte flere kjøretøy på en lang tur der en pasient muligens må innom 2-3 biler før pasienten kommer frem om batteriet ikke holder.

Må ha tilgang til flere store aggregater for lading i tilfelle større og lengre strømbrudd, og det er gjerne da også behovet er størst da slikt gjerne er ifm. uvær eller andre hendelser.

Spesielt brannbiler må ha ett aggregat pr brannbil for å drive pumper osv, mulig ambulanser også bør ha det for å kunne holde utstyret inne i bilen på selv om bilen er tom for strøm

Sykebiler og politibiler er ute nesten døgnet rundt, kapasiteten her må økes en hel del, evt må begge deler planlegge for lading kanskje 10 ganger pr døgn for å alltid ha god nok kapasitet til å rykket ut uten ladestopp.

Liv kommer til å gå tapt da nærmeste ambulanse ikke har nok strøm til å komme frem.

Elbil har sine styrker og svakheter, ingen av styrkene er noe utrykningskjøretøy drar nytte av, men svakhetene til elbilene er kritiske.

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener sikkerhet er mye viktigere enn klimahysteriske løsninger for den type kjøretøy. Er mye raskere å tanke enn å lade, det har stor betydning for livreddede oppdrag når det haster. Skal en elbil som er mye i bruk alltid være i beredskap til litt lenger oppdrag så må den lades svært ofte.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jobber selv i ambulansetjenesten og kan si meg enig i at med dagens teknologi så vil det nok være for kort rekkevidde/treg lading som vil sette kjepper i hjulene. Ambulansen har flere elektroniske artikler som kjøleskap/varmeskap/samband/elektronisk journal/generell varme/kjøling av kupé som trekker strøm som kan spise opp batteriet. For å ikke nevne at vekten er ganske høy. de fleste ambulanser som er klasse B er presset opp mot 3500kg, så har man større ambulanser som er lett lastebiler som veier mer enn 3500kg.

 

Men jeg stiller meg positiv til at vi vil se flere utrykningskjøretøy som elbil kanskje de neste 5 årene, hvertfall innen 10 år. Vil nok begynne med Oslo som pilot prosjekt så får man se hvilkene tjenester som kan benytte seg av elbil.

Med lynlader på stasjonen/sykehus/legevakten så kan man lade hver gang man er innom stasjonen eller hver gang man leverer pasient. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrykningskjøretøy bør være siste prioritet å få over på EL, da de for det første ikke utgjør så veldig stor del av biltrafikken så miljøgevinsten hadde vært liten,  og for det andre er mye viktigere å alltid ha tilgjengelig, noe som flere har nevnt kan bli problematisk pr. dags dato.

Det viktigste med tanke på miljøet er å få tungtransport og personbiler over til EL.

 

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan er det med elbiler og å kjøre inn i områder med brann, gasslekkasje, eller lignende?

Jeg kan tenke meg at det slår litt begge veier. Et elektrisk kjøretøy er ikke avhengig av oksygen, suger ikke inn støvpartikler og har vel ikke (?) så varme komponenter som en dieselbil. Samtidig står det mye spenning over batteri-polene?

Kongen skulle besøke et smelteverk med kraftige magnetfelt. Kortesjen skulle kjøre igjennom produksjonshallen og rett før fant man ut at den innleide blanke sorte bilen døde. Heldigvis hadde noen en Volvo 240 som var så enkel/grov mekanisk at den kjørte igjennom uten problemer.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
knutinh skrev (På 13.5.2021 den 14.47):

Hvordan er det med elbiler og å kjøre inn i områder med brann, gasslekkasje, eller lignende?

Jeg kan tenke meg at det slår litt begge veier. Et elektrisk kjøretøy er ikke avhengig av oksygen, suger ikke inn støvpartikler og har vel ikke (?) så varme komponenter som en dieselbil. Samtidig står det mye spenning over batteri-polene?

Kongen skulle besøke et smelteverk med kraftige magnetfelt. Kortesjen skulle kjøre igjennom produksjonshallen og rett før fant man ut at den innleide blanke sorte bilen døde. Heldigvis hadde noen en Volvo 240 som var så enkel/grov mekanisk at den kjørte igjennom uten problemer.

-k

Hverken ICE eller BEV vil være sikre å kjøre i gassholdige områder, men når det gjelder områder med brann så har elbiler en fordel med at de ikke trenger oksygen. Spesielt i lukkede områder som tuneller og haller hvor det kan bli for lite oksygen eller for mye CO2 el. til at en forbrenningsmotor vil virke. Forbrenningsmotorer er mer kresne på riktig luftblanding enn mennesker, derfor må man regne med å forlate bilen og gå ut av en brennende tunell hvis man har ICE bil.

 

Plugin-hybrid er nok det mest fornuftige valget for mange brannbiler og ambulanser som må være forberedt på lange "utrykninger". De fleste utrykninger for brannvesenet er jo falske og da bør man normalt klare tur retur på batteri og så lade på stasjonen igjen. På branner som tar lang tid å slokke så kan man hente strøm fra vanlige gateladepunkt, eller la det mindre dieselaggregatet starte og fungere som rekkeviddeforlenger. Da kan man spare mye penger og utslipp. Her er en slik:

https://www.tu.no/artikler/her-er-fremtidens-elektriske-brannbil-pa-vintertesting-i-norge/457509

 

Men mange kjøretøyer for brann og politi kan nok velges som rene elbiler allerede idag, ihvertfall i byer der de har mange kjøretøy. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Red Frostraven skrev (På 6.5.2021 den 14.24):

Før eller siden så kommer neste store solstorm.
Skadene kan eller vil påløpe seg til fantasilliarder av kroner på verdensbasis om der er en kraftig nok solstorm -- og kan eller vil slå ut og ødelegge ekstreme mengder med elektronikk.

En viss andel av utstyret vårt BØR være så primitivt at vi har et grunnleggende forsvar, brannvesen, ambulanser og politi, selv om det kommer en solstorm størrelse Carrington Event.

For fossilbiler har ikke elektronikk.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (På 6.5.2021 den 14.12):

Jeg bare spør av ren nysgjerrighet. Mens elbilandelen i privatmarkedet fortsetter å øke i takt med den teknologiske utviklingen, kan det virke som om tiden står litt fast i den norske beredskapstroppen ala politi,brannvesen,ambulanse. Så vidt jeg vet er det kun bensin/dieselbiler med såkalt "mildhybrid" teknologi som er det fremste å finne i demmes bilpark. 

Hvorfor er det slik? Så vidt jeg vet hadde politiet et anbud for ikke så lenge siden hvor de endte opp med volvo, deriblant V90 CC som er en av de siste modellene uten tradisjonell hybridlinje. 

Det kommer nok, men de er ofte bundet av eksisterende avtaler.

Mulig de også trenger lengre rekkevidde i utgangspunktet på grunn av mye og tungt utstyr.

Men jeg tenker jo at 3-motors Cybertruck med 800 km rekkevidde begynner å ligne noe de burde vurdere sterkt.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 6.5.2021 den 14.35):

Fossilbiler kan fortsatt kjøre MYE lengre enn elbiler, de er større, og stoppene for å "fylle på" er mye kortere. For en bil som må kunne brukes hele døgnet, så er ikke elbil egnet. Alt til sin bruk. Hilsen en godt fornøyd elbileier.

Politiet er ikke ute og kjører hvert sekund av døgnet. Det er vaktbytter med utskifting av mannskap og utstyr, det er rapportskriving, pauser, osv. Massevis av muligheter til å lade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...