Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ADHD og arbeidsgiver

Gjest b650c...f0c

Anbefalte innlegg

Gjest b650c...f0c

Har medarbeidersamtale på jobben snart. Der har jeg en mistanke om at det kan komme opp at jeg har slitt en del med å levere det siste året. Jeg har egentlig alltid slitt med å levere, både under studier og i jobb, men det er det siste året at det har blitt litt tydeligere for de jeg jobber med. Jobber i et større rådgivningsfirma i Norge. Prosjektering og planlegging er mitt fagfelt og det er mye selvstendig arbeid man må strukturere selv.

Fikk i vinter diagnosen ADHD og holder nå på å prøve ut medisiner. Det har en effekt, men det fikser selvsagt ikke alle mine problemer så sliter fortsatt en del med struktur og å få gjort det jeg skal når jeg skal.

Jeg er usikker på hvor åpen jeg skal være med arbeidsgiver om min diagnose. Hvordan er reglene rundt dette? De har vel i utgangspunktet ikke noe med min helse å gjøre, men om det går utover arbeidet så stiller det seg gjerne annerledes? Om det skulle komme opp kan jeg evt svare generelt om at det har vært noe utfordrende en stund, men at jeg har tatt en del tak og føler utviklingen er på rett vei.

Noen med erfaring med lignende som har noen tips?

Anonymous poster hash: b650c...f0c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan slå begge veier. Det er skyhøy trynefaktor i norsk arbeidsliv. Har du en god relasjon med lederen din - så tenker jeg det er en til stor fordel at du er åpen om utfordringene dine (bruk ordet utfordring istedenfor problem). At du nylig har fått diagnosen og er i ferd med å prøve ut medisiner forteller meg at du sannsynligvis kommer til å bli mer strukturert i månedene fremover. 

"Etter boka" - lønner det seg å være åpen. Personlig har jeg dessverre erfart det motsatte. At utfordringene mine ble blåst opp og kraftig overdrevet. Men det hadde ingen likheter med din historie å gjøre. 

Det skal være et verneombud på arbeidsplassen din. Du kan velge om du vil ha med denne personen på medarbeidersamtalen dersom du velger å åpne opp om din historie. Da sikrer du at ting skjer i litt tryggere rammer. 

En medarbeidersamtale skal ikke bare drøfte tidligere utført jobb - men også fremtidige. Hva du kan jobbe med, bli bedre på og utvikle deg med. Fokuser mer på den delen. Så går det garantert bedre enn du kanskje frykter. 😃

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...