Gå til innhold

Vannkjøling, komplikasjoner

Anbefalte innlegg

Den nye vannkjølingen er oppe og går, men det er noen små problemer jeg irriterer meg over:

1. Masse luftbobler, altfor mye luft faktisk, og det vil rett og slett ikke vekk :razz: har aldri hatt problemer med dette før.

2. Har et Peltier element på 172W som jeg får altfor høy temperatur med, den ligger på 34c nå... Kjører den selvsagt på 24V. Regner med at dette har noe med at jeg kjører XP'en min på 1760mhz 1,8V?

3. Støy, Eheim 1048 pumpene er litt bråkete iforhold til 1046. Noen ide om hvordan jeg skal få ordna dette.

Specs:

2x Eheim 1048 i serie

2x Eheim vanntanker

maxXxpert mono på loftet

Innovatek rev3.0 med 172W peltier

Innovatek flat-flow til nedkjøling av trafoen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-03-07 20:52, eSik skrev:

Den nye vannkjølingen er oppe og går, men det er noen små problemer jeg irriterer meg over:

1. Masse luftbobler, altfor mye luft faktisk, og det vil rett og slett ikke vekk :razz: har aldri hatt problemer med dette før.

2. Har et Peltier element på 172W som jeg får altfor høy temperatur med, den ligger på 34c nå... Kjører den selvsagt på 24V. Regner med at dette har noe med at jeg kjører XP'en min på 1760mhz 1,8V?

3. Støy, Eheim 1048 pumpene er litt bråkete iforhold til 1046. Noen ide om hvordan jeg skal få ordna dette.

1. Har du testet pumpen uten vannblokk og radiator? Husk disse pumpene er beregnet for akvarier, derfor er det gjør det ikke noe om det er luft heller. Kanskje det er for storrt trykk i slangen? hva er diameter på slangene?

2. Hva er temp på vannet?

3. Ha vannboksen og vannpumpe inni en isolert boks.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er litt tynne slanger til to pumper som leverer 1000l/t? Derfor skaper det bobler og luft. Er trykket i slangene høgt?

Hva slgas radiator har du? Den MAxx saken, det var høg temp på vannet, det er vel grunnen til at peltieren din er varm. Vansklig å kjøle når vannet er varmt.

Lenke til kommentar

Peltiern og ingen vifte på radiatoren er grunnen :smile: Skal koble inn en vifte nå snart.... Så du mener at 1200l/time er overkill på de små slangene? Trur nok ikke det, problemet ligger nok i at jeg ikke har kjøpt meg 3/8" -> 1/4" omformer.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 21:09, eSik skrev:

Har 43,5c vanntemp og 35,2c cputemp nå, så det er ikke så dårlig..

Har 1/4" slanger.

Hvordan får du så høy vanntemp?

Jeg har dual mp1600@1800 og vannet er aldri mer enn 2-3 grader over romtemp.

CPU'ene er henholdvis 29 og 31 grader med 23 grader romtemp. Uten peltier.

btw, du må kjøre pumpene i parallell, da får du 1200lt, med 2 i serie får du kun 600lt med dobbelt så mye trykk (merk: kun med motstand), og jeg tror ikke det er noe motstand i systemet ditt.

Lenke til kommentar

Kjøp større slanger! Har du råd til 2x Eheim, så burde du ha råd til litt større slanger også :smile:

Med radiatoren på loftet så har du vel ganske lange slanger, og det blir MYE motstand! Prøv å blås i den ene slangen, så merker du det. Grunnen til at pumpene bråker er sannsynligvis fordi det er luft i vannet (begge pumpene jeg har hatt bråkte no jævlig når det kom luft i systemet). Og grunnen til at du har luft i vannet er antakeligvis for små slanger. Og selvfølgelig må du ha en vifte på radiatoren. Vil tippe at du kommer ned imot 10-15 grader på CPU bare ved å skifte slanger og sette på vifte. Lykke til ihvertfall...

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 21:09, eSik skrev:

Har 43,5c vanntemp og 35,2c cputemp nå, så det er ikke så dårlig..

Har 1/4" slanger.

1/4" slanger på så relativt kraftige pumper? Jeg har vondt for å tro at det går bra, ikke minst fordi det høres ut som om slangene er ganske lange? Du bør snarest bytte til 3/8 eller 1/2 med slike lengder.

Og som allerede nevnt; Kjør pumpene i paralell!

Lenke til kommentar

En annen sak er støy, skjermen min flimrer som bare fanden, det er irriterende...

Imorra flytter jeg pumpene opp på loftet, det blir nok 4 Eheim pumper i 2x2 paralell og 4 radiatorer også... Får også chipset og gpu blokker og 80W peltier til disse. Et par Corsair PC2700 256mb XMS kan vel heller ikke skade?

Grunnen til at vanntempen er så høy er at jeg bruker Peltier og ingen vifte på radiatoren. Delta temperaturen vann/cpu er faktisk -12c, noe som ikke er så rent dårlig :smile:

Lenke til kommentar

SirHartge: Har klokket fra 1,46ghz til 1,85ghz foreløpig... Har 3-4 eheim pumper/tanker som jeg disponerer gratis... radiatorer har jeg et par fra høggern av og en blackice og maxXxpert.

[ Denne Melding var redigert av: esik på 2002-03-07 23:47 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...