Martin Braathen Røise Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Politiet vil oppsøke folk som oppfører seg hatefullt i sosiale medier 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Selvstendigsaas Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Artig, politiet skal gå etter folk på internett for deres uttaleser for å sikre at folk skal tørre å uttale seg. Er politiet så stokk dumme at de tror på sine egne løgner eller tror de at folk er så stokk dumme at de tror på det de sier? 15 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg Dalanisse Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Tror så absolutt ikke de har ressurser til å følge opp den uttalelsen, selv om det er enkelte som godt kunne trengt en oppstramming. 10 Lenke til kommentar
Populært innlegg graavik Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Svært bra om de får ressurser til dette. Mye grums der ute som enten bryter loven eller som er helt på kanten. 12 Lenke til kommentar
Populært innlegg neglesprett Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Det er da vel ca tusen millioner andre ting de burde bruke tid på fremfor å hjelpe stakkarer som føler seg støtt. 11 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg galasb Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Diktatorspirer støtter sensur. 12 2 Lenke til kommentar
Meyer Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Men hvem bestemmer hva som er en hatefull ytring? Jeg kan med godt humør si at jeg missliker de som ikke setter pris på norske verdier, men det betyr da ikke at jeg hater ikke norske? For noe tull.. 7 1 Lenke til kommentar
GJZwart Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Dette er meget bemerkelsesverdig. Enda et skritt nærmere politistat. Er det noen som har vært på studietur i nord-Korea? 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Sitat – Flere kan vegre seg fra å delta i den offentlige debatten. Dette utgjør en trussel mot ytringsfriheten og demokratiet, sier leder Grete Winge for felles enhet for kriminalitetsforebygging i politidistriktet. Jeg skjønner godt at folk kan vegre seg for å delta i den offentlige debatten, med sitt hele og virkelige navn klistret til offentlig skue i kommentarfeltet. Problemet er at nett-trollene har tilgang til andre folks fulle navn. Fullt navn gir også flere vegringer, nemlig mot å tråkke arbeidsgiver, venner, bekjente, familie eller andre på tærne slik at man kan risikere negative reaksjoner på kommentarene i ettertid. Dermed fører kravet om offentlig fullt navn i kommentarfelt til selvsensur. Politiet og myndighetene bør derfor gå ut og oppfordre alle nettsteder med kommentarfelter og lignende til å registrere, men ikke offentliggjøre brukernes fulle navn. Kun moderatorer / administratorer bør ha tilgang til det fulle navnet (TFA). Politiet har allerede visse hjemler til å be om at navn utleveres, men det skal selvsagt ikke gjøres over en lav sko. Derfor må de riktige hjemlene følges og nettstedene må ha riktige rutiner for å håndtere henvendelser fra politiet. 13 3 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 2 hours ago, graavik said: Svært bra om de får ressurser til dette. Mye grums der ute som enten bryter loven eller som er helt på kanten. Greit å støtte noe slikt helt til det er din tur. 5 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 De velger seg ut Facebook... tror de allerede oppsøker folk som "henger ut" offentlig ansatte, eller støtter terror, eller lignende. Dette må derfor være noe mer, det kan gå på LGBT eller rasisme. Eller flat jord.. "Du, nå må du stole på oss når vi sier at det ytre rom eksisterer. Ellers blir vi nødt til å sladre til psykiatrisk". Nå dundrer de allerede på døra.. Neida, har passet på å ikke diskutere for mye under fullt navn på Facebook. Det er lett å bli revet med. Lenke til kommentar
graavik Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 (endret) 42 minutes ago, Tåkefyrste said: Greit å støtte noe slikt helt til det er din tur. Hadde jeg oppført meg som de som er i siktet for dette tiltaket, vært lovbryter eller på kanten av loven, hadde jeg muligens fått kalde føtter, med rette i så fall. Endret 5. mai 2021 av graavik 3 Lenke til kommentar
Ximalas Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Skal politiet samtidig endevende kåken på jakt etter knark? Undersøke mobiltelefonen? 1 1 Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Ximalas skrev (14 minutter siden): Skal politiet samtidig endevende kåken på jakt etter knark? Undersøke mobiltelefonen? Selvsagt. Og er du full ryker førerkortet. 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Det vil fungere, hvis bare politiet bruker skjønn. Det finnes jo folk som blir truet. Spørsmålet er hva som skal karakteriseres som "hatefulle ytringer", altså hvor grensen går. Politikere og offentlige personer bør ikke få ekstra beskyttelse. Og kvinner må behandles likt med menn, selv om de raskere trekker seg ut av debatter og blir redde. 2 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Dette er et stort steg i feil retning spør du meg. 2 Lenke til kommentar
Woff Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 (endret) Ikke OT. Endret 7. mai 2021 av Woff Lenke til kommentar
debattklovn Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Etterforskning av trusler - bra. Etterforskning av "hatefulle ytringer" - ikke bra. Sløsing av ressurser på subjektivt tull. Folk som driver med slik retorikk ekskluderer seg selv fra den seriøse samfunnsdebatten uansett. Ingen tar slike folk seriøst. Istedenfor å etterforske "hatefulle ytringer" foreslår jeg at de drar til Oslo og etterforsker de hundrevis av voldssakene som er henlagt på grunn av ressursmangel i Oslo hvert år. 7 1 Lenke til kommentar
Lodium Skrevet 5. mai 2021 Del Skrevet 5. mai 2021 Hatefefulle ytringer blir ganske Subjektivt og desverre i autoritær retning spør du meg. Hva om jeg ytrer at jeg misliker staten denne ytringen kan ha mange årsaker Ifølge dette kan jeg altså i teorien straffes for dette. Minner på at det var enkeltpersoner som ytret at de mislikte Det som foregikk under Nazi tyskland Dette ble i den tiden folk fengslet for med loven i hånd. Etterforskning av trusler er selvsagt bra men hatefulle ytringer blir alt for subjektivt. 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Simen1 Skrevet 5. mai 2021 Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2021 Lodium skrev (3 minutter siden): og desverre i autoritær retning spør du meg. Jeg ser mange påstander i tråden om dette, men jeg skjønner ikke helt hva dere tenker med. Dette gjøres for å sikre ytringsfriheten og gjøre det tryggere å ytre sine meninger på nett, uten å motta trusler og sjikane fra troll. Trolling er et generelt plagsomt problem og her på forumet virker de aller fleste svært tilfreds med at moderering blir tatt seriøst og trollene jaget på dør. Det sikrer et godt debattmiljø som vi alle kan trives i. Stopper modereringen blir det et utrivelig sted. Folk virker å forstå dette i andre tråder. Men tydeligvis ikke her. Her forsvarer mange trollenes "frihet" til å bryte lover og regler og "frihet" til å ikke bli tatt for sine ugjerninger. Mener dere dette i andre sammenhenger også? At flere forbrytere bør gå fri og kunne snike seg unna lovens lange arm? Hvordan vil dere trives i et samfunn der forbrytere går fri og forbryterne forsvarer sin "frihet" til å begå lovbrudd? Jeg tror det ligger en del tankeløs ryggmargsrefleks i mange av innleggene her. Som om politiet er "de slemme" og trollene er "de snille". Tenk dere nå om en gang til.. 16 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå