Fkk Skrevet 4. mai 2021 Del Skrevet 4. mai 2021 Hei, Jeg har problemer med min Peugeot 207, 2007 modell. Bilen vil ikke starte på grunn anti theft faulty og eco-mode. Tre minutter etter jeg hadde handlet og skulle starte bilen, kom "anti theft faulty" frem på displayet. Byttet batteri til nøkkel-casen, men resultatet ble det samme. Etter å ha prøvd å starte bilen med både hovednøkkel og reservenøkkel, så gikk bilen i eco-mode/øko-mode. Prøvde å starte den 4, 5 ganger. Jeg kan låse og åpne bilen med casen, men jeg kan ikke starte den. Når jeg vrir rundt nøkkelen "chinner" bilen som normalt. Etter noen forsøk, går den i eco-mode. Jeg kuttet kretsen fra batteriet til bilen, og da forsvant feilkoden "eco-mode", men anti-theft-faulty er fremdeles et problem. Jeg prøvde å starte på nytt med startkabler, men det samme skjedde. Bilen gikk i eco-mode etter noen forsøk. Jeg har levert bilen inn på verksted og de sier sikringsboksen må byttes. Pris er 8000kr + montering, men produktet er ikke i sortimentet... Kunnskapen min om bil er relativt dårlig, men jeg kan ikke forstå at sikringsboksen må byttes når det fremdeles er strøm? Som sagt, jeg kan låse og åpne bilen med case, alle lys og display kommer på, radio også, bilen chinner som normalt (frem til den går i eco-mode) og vil ikke starte. Når bilen går i eco-mode, er det fremdeles lys i display, men når jeg vrir om nøkkelen skjer det ingenting. Er det noen som har erfaring eller kunnskap om dette? Takk på forhånd :) Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. mai 2021 Del Skrevet 4. mai 2021 Fkk skrev (4 minutter siden): Jeg har levert bilen inn på verksted og de sier sikringsboksen må byttes. Antar at det da er snakk om sikringsboks i motorrommet(?). På en del biler (uavhengig av fabrikat), kommer det fuktighet/vann inn i sikringsboksen som gjør at kontakter irrer og det blir dårlig kontakt. Hvis det er tilfellet her, kan det være at man kan komme unna med å ta ut sikringsboksen og rense alle kontaktpunkter på boks og ledninger. På en såpass gammel bil ville jeg ha vurdert å kjøpe fra bilopphugger men utfordringen blir selvfølgelig at en gammel del går i stykker fortere enn en ny. Et seriøst bilopphuggeri sjekker at delen fungerer og gir ‘garanti’ for det. Fkk skrev (19 minutter siden): Jeg kan låse og åpne bilen med casen, men jeg kan ikke starte den. Når jeg vrir rundt nøkkelen "chinner" bilen som normalt. Etter noen forsøk, går den i eco-mode. Kan høres ut som et problem med startsperre men igjen, er ledningsnettet (sikringsboksen) ustabilt kan det være årsaken. Lenke til kommentar
Fkk Skrevet 4. mai 2021 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2021 Da gir jeg bilopphugger et forsøk, takk for kjapt svar Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. mai 2021 Del Skrevet 4. mai 2021 Fkk skrev (4 timer siden): Da gir jeg bilopphugger et forsøk Kjenner ikke Peugeot sånn sett men det kan være at ‘sikringsboksen’ også inneholder noen form for styringselektronikk (ECU) som må programmeres når man bytter hele enheten. Det hadde uansett vært en fordel å vite hvilke (feil-) koder som kommer når man sjekker med en (merkespesifikk) OBDII-leser. Mulig du kan få mer hjelp på eks. https://www.peugeotforums.com eller andre tilsvarende Peugeot-forum. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå