Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familiegjenforening og behandlingstid

Gjest 09024...597

Anbefalte innlegg

Gjest 09024...597

Hei.
Har vært sammen med ei jente i nesten et år nå. Vi har praktisk talt bodd sammen det meste av perioden, men formelt (folkeregistrert adr) bare en kort stund.
Hun er dessverre i den situasjonen at hun etter å ha vært del av en asylsak sannsynligvis må forlate Norge innen svært kort tid.
Vi vurderer ekteskap og familiegjenforening, men jeg er skikkelig nevøs pga dette med svært lang behandlingstid. Om jeg klarer forplikte meg til noe så uvisst.

Jeg er etnisk norsk og statsborger. Min kjæreste er afghansk statsborger der uten papirer. Hun i slutten av 20 årene, jeg i starten av 30 årene.

Jeg leser at slike saker normalt tar 15 måneder.
3 måneder fra man leverer søknad til å vite om man må på intervju, noe jeg antakelig må slik jeg leser, ettersom hun er afghansk. Et slikt intervju virker å ta et års tid, mer eller mindre.

Jeg ser noen politidistrikt har svært lange køer, mens andre har bare en måned. Hadde det hjulpet og meldt flytting til et annet politidistrikt uten å faktisk flytte (og ville det vært lovlig?).
Så lurer jeg på, hvor lang er prosessen etter et intervju? Er intervju medregnet i de 15 mnd-ene?

Lurer også på om prosessen kan starte mens begge er i Norge, men fortsettes på etter at hun har forlatt landet.
Og eksisterer det noen mulighet for at hun kan være her under behandling? Hun har fagutdanning og nesten bachelorgrad. Nå er det mye som tyder på at den ikke blir fullført.

Anonymous poster hash: 09024...597

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Skal du gifte deg med en utenlandsk statsborger som: 

• ikke har permanent oppholdstillatelse i Norge
  • ikke er innvilget asyl i Norge
  • er EØS-borger uten varig oppholdsrett
  • er nordisk statsborger som ikke er bosatt i Norge

må du legge frem følgende dokumentasjon:

• Egenerklæring
  • Forlover-/vitneerklæring
  • Erklæring om skifte – dersom du har vært gift tidligere. Er det mindre enn 2 år siden skilsmissen ble innvilget, kan det søkes om skiftefritak hos Statsforvalteren hvis siste felles adresse ikke var i Norge. Søknadskjema kan lastes ned hos Statsforvalteren. Er det mer enn 2 år siden skilsmissen kan du benytte egenerklæringen i del III.
  • For personer som er skilt etter utenlandsk rett, må skilsmissen være anerkjent av Statsforvalteren. Søknadsskjemaet kan lastes ned hos Statsforvalteren. Kravet om anerkjennelse gjelder ikke dersom skilsmissen ble gjennomført i et av de andre nordiske landene, forutsatt at begge ektefeller var bosatt og hadde statsborgerskap i et nordisk land på tidspunktet for skilsmissen.

• Dokumentasjon på navn og alder, for eksempel pass eller fødselsattest. Dokumentasjonen må være i original eller kopi bekreftet av norsk offentlig myndighet. Ved bruk av pass som dokumentasjon, ber vi deg sende inn kopi bekreftet av norsk offentlig myndighet, og ikke originalt pass. Merk at Notarius publicus ikke bekrefter rett kopi av utenlandske dokumenter. Fødselsattesten må være legalisert/påført Apostillestempel.
  • Er du utenlandsk statsborger kreves ekteskapsattest eller annen dokumentasjon fra myndighetene i hjemlandet som viser at det ikke er noe som hindrer at ekteskapet inngås i Norge. Se unntak ovenfor. På Bufdir finner du mer informasjon om hvordan du kan gå frem i de ulike landene. Attesten må ikke være eldre enn fire måneder. Oversettelse kan være nødvendig med mindre attesten er skrevet på engelsk eller et nordisk språk. Attesten må være i original og må være legalisert/påført apostille. Det stilles litt strengere krav til dokumentasjon fra gruppe 2 land (se opplistingen under). Det kreves at ekteskapsattest fra disse landene må være påført apostille/legalisert og bekreftet av norsk utenriksstasjon. Disse landene er: Afrika: Burkina Faso, Burundi, Den Demokratiske Republikken Kongo (DRC), Ekvatorial Guinea, Elfenbenskysten, Eritrea, Etiopia, Gabon, Gambia, Ghana, Guinea, Kenya, Liberia, Mali, Nigeria, Republikken Kongo, Sierra Leone, Somalia, Sudan, Sør-Sudan, Uganda, Zimbabwe. Asia: Afghanistan, Bangladesh, Filippinene, India, Irak, Jemen, Myanmar (Burma), Pakistan, Saudi-Arabia, Sri Lanka, Syria, Vietnam. Europa: Kosovo.

• Dersom attester er oversatt må både den originale attesten og oversettelsen leveres. 
  • Statsborgere fra land utenfor Norden må legge frem dokumentasjon som viser at vedkommende har lovlig opphold i Norge, samt dokumentasjon for statsborgerskap. Dokumentasjonen må være i original eller kopi bekreftet av norsk offentlig myndighet.

Dokumentasjon fra land utenfor Norden må være legalisert eller påført et apostille av myndighetene i det landet den er utstedt.

Send dokumentasjonen til:

Skatteetaten
Postboks 9200 - Grønland
0134 OSLO

anchor-icon.svgBekreftelse kommer i din innboks i Altinn

Skatteetaten skriver ut en såkalt prøvingsattest, dersom dere oppfyller kravene for å inngå ekteskap. Prøvingsattesten er nå gyldig uten stempel og signatur.  Attesten sendes til en av dere i Altinn. Hvis dere har reservert dere mot digital post, får bruden/den av dere som er yngst i likekjønnet ekteskap, den i posten

Attesten er gyldig i 4 måneder.

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ekteskap/ekteskap/i-norge/med-utenlandsk-statsborger/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...