Gå til innhold

Garanti ved privatkjøp mobiltelefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men ulempen er du må klage på selgerens veiende så er selgeren useriøs og beholder pengene selv hvis det blir heving av kjøp istedenfor reprasjon er vel risikoen til stedet. Men du kan vel velge å ta med selgeren også. Selv om selgeren vil anbefale å ta det med butikken først.

Er også problemet ved kjøp av nettbutikk og man må logge inn for reklamere, må selgen gjøre det også sende for å få den i retur. Så fordel med power og elkjøp der. Komplett og andre blir kanskje litt mere vrient. Husk at ikke alle finn selgere er flinke å svare, så risikoen er å tape om selgeren ikke gjør noe.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (9 minutter siden):

Men ulempen er du må klage på selgerens veiende så er selgeren useriøs og beholder pengene selv hvis det blir heving av kjøp istedenfor reprasjon er vel risikoen til stedet. Men du kan vel velge å ta med selgeren også. Selv om selgeren vil anbefale å ta det med butikken først.

Er også problemet ved kjøp av nettbutikk og man må logge inn for reklamere, må selgen gjøre det også sende for å få den i retur. Så fordel med power og elkjøp der. Komplett og andre blir kanskje litt mere vrient. Husk at ikke alle finn selgere er flinke å svare, så risikoen er å tape om selgeren ikke gjør noe.

What?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

Men ulempen er du må klage på selgerens veiende så er selgeren useriøs og beholder pengene selv hvis det blir heving av kjøp istedenfor reprasjon er vel risikoen til stedet. Men du kan vel velge å ta med selgeren også. Selv om selgeren vil anbefale å ta det med butikken først.

Reklamasjon:

Man må ha kjøpsdokumentasjon (f.eks kvittering), samt dokumentasjon på at gjenstanden er solgt videre fra original kjøper. Du kan da reklamere til original selger (butikk, som du ellers ville ha gjort. Ingenting trenger å gå gjennom original kjøper (som du kjøpte av). Dette er definert i forbr.kjøpsloven.

Det var nettopp en tråd om en barnevogn på dette forumet. Der reklamerte siste kjøper til butikken, som nektet å betale pengene tilbake til siste kjøper, uten å gå igjennom først kjøper. Det er brudd på forbr.kjøpsloven. Referansene til jussen ligger i den tråden.

 

Det sagt, garanti er noe annet og der må en følge garantivilkårene. Men du får sjeldent noe mer ut av garanti, reklamasjon er mye mer verdt.

Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 4.5.2021 den 11.47):

Reklamasjon:

Man må ha kjøpsdokumentasjon (f.eks kvittering), samt dokumentasjon på at gjenstanden er solgt videre fra original kjøper. Du kan da reklamere til original selger (butikk, som du ellers ville ha gjort. Ingenting trenger å gå gjennom original kjøper (som du kjøpte av). Dette er definert i forbr.kjøpsloven.

Ja men problemet er hvis f.eks selgeren ikke svarer, og varen er kjøpt gjennom komplett eller ligdene nettbutikker som ofte må logge inn for å opprette reklamasjon, får man ikke svar eller hjelp fra selgeren er man like langt, blir som å gå til sak men domstolen er stengt i brann hjelper lite i slik tilfelle kan jo gå sak mot selgeren men er håpløs det er løsning særlig hvis det er kort tid av reklamasjonen igjen.

Så til annen gang kjøp helst ting f.eks som har vært kjøpt i butikk ikke på nett eller gjennom bedrift, risikoen er større hvis varen slutter å virke man risiker å sitte med tap. Så hva gjør man da? gir selger frist ut måneden å løse problemet eller tar man saken til forbrukerrådet? Er om nettbutikken sier de ikke vil nekte andre å reklamere på selgeren veiene for ungå svindel? Hvem går man til sak mot nettbutikken eller selgeren på finn eller ligdene? Nå håpentligvis ser dere problemet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Ja men problemet er hvis f.eks selgeren ikke svarer, og varen er kjøpt gjennom komplett eller ligdene nettbutikker som ofte må logge inn for å opprette reklamasjon, får man ikke svar eller hjelp fra selgeren er man like langt, blir som å gå til sak men domstolen er stengt i brann hjelper lite i slik tilfelle kan jo gå sak mot selgeren men er håpløs det er løsning særlig hvis det er kort tid av reklamasjonen igjen.

Så til annen gang kjøp helst ting f.eks som har vært kjøpt i butikk ikke på nett eller gjennom bedrift, risikoen er større hvis varen slutter å virke man risiker å sitte med tap. Så hva gjør man da? gir selger frist ut måneden å løse problemet eller tar man saken til forbrukerrådet? Er om nettbutikken sier de ikke vil nekte andre å reklamere på selgeren veiene for ungå svindel? Hvem går man til sak mot nettbutikken eller selgeren på finn eller ligdene? Nå håpentligvis ser dere problemet.

Ingen problem å sende en mail til Komplett for å reklamere, eller andre nettbutikker for den slags del, at man må gå gjennom nettsidene er bare at de har laget det til slik for enkelthets skyld.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...