Gå til innhold

Audi E-Tron GT er en kjørevillig høyspent elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det mest idiotiske å putte i en elbil; forbrenningsmotorlyd..

Men nå synes jeg brølingen fra sportsbiler er totalt unødvendig lydforurensning i utgangspunktet da, for ikke å snakke om alle motorsyklene med tilsynelatende fri eksos..

Jeg gleder meg veldig til å få vår Enyaq, som jeg skal skvise så mange km jeg bare klarer ut av hver kW/time.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

For transportkjøring trenger man ikke motorlyd, men hvis man kjører for kjøringens skyld, gir det en ekstra dimensjon. Jeg liker å kjøre bil på bane, eller alene på en svingete landevei. Helst med manuelt gir og motorlyd. For at man skal føle at bilen er del seg selv, må man ha tilbakemelding og respons. Lyden er en viktig del av dette.

Lenke til kommentar

Enig i at motorlyd er en viktig respons i fossilbiler, fordi speedometeret ikke er lineært med motorturtallet. Motorturtallet har enorm betydning for ytelsene i en fossilmotor. Derfor er det en viktig styringsparameter der, samt at giringen gir økt hørbar "oppløsning" på turtallet siden "skalaen" for motorlyd flytter seg for hvert gir. Girene brukes jo også aktivt for å endre motorytelsen ved en gitt hastighet på bilen.

I elbiler gir det derimot motorlyden liten mening som tilbakemelding og respons. Motoren oppfører seg praktisk talt likt uansett turtall og hastighet. Ingen behov for å gire ned før forbikjøringer eller bratte bakker. Ingen behov for å gire opp for å trille lett og senke drivstofforbruket.

Motorlyd er gøy og føles tøft når det brummer litt i brystkassa, men respons-argumentet finnes ikke for elbiler. Rett skal være rett. Motorlyden til e-Tron GT er mest en gimmic og vennlig måte å avvæpne en av fordommene til motorheads.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den *ene* fordelen motorlyden fra forbrenningsmotorer har er at den gjør det enklere å holde jevnt pådrag uten hele tiden å gløtte bort på speedometeret. Mangelen på motorlyd i elbil gjør at det er lettere å avvike fra den farten du har tenkt å holde. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når du durer avgårde i 60+ km/t i 4, 5, 6. gir, høyrer du så godt forskjell på 60 og 70 km/t at du kan bruke det til å halde fartsgrensa? Skeptisk. Spesielt når farten blir større så er det veitstøy som dominerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

På en forbrenningsmotor er det relativt enkelt å høre selv små hastighetsendringer på endringer i motorens turtall. Må selvfølgelig fortsatt følge med på speedometeret, bare ikke så ofte som på elbil. 

Jeg ønsker meg ikke kunstig motorlyd på elbilen men kanskje en 'hjelpetone' kunne vært nyttig om den ga et subtilt signal på beskjedne hastighetsendringer?

Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 time siden):

Høg spenning har den, relativt sett, men høgspent er den ikkje før du kjem opp i 1500 VDC.

Ikke riktig. I bil defineres høysepenning som 60-1500V DC og 30-1000V AC. Forskjellige industrier, produktområder, organisasjoner og geografiske områder har forskjellige definisjoner, i tillegg til at AC og DC vanligvis defineres ulikt

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (24 minutter siden):

Ikke riktig. I bil defineres høysepenning som 60-1500V DC og 30-1000V AC. Forskjellige industrier, produktområder, organisasjoner og geografiske områder har forskjellige definisjoner, i tillegg til at AC og DC vanligvis defineres ulikt

Kvar står det definert? I så fall er ein Leaf like høgspent som e-Tron.

Ja, 1000 VAC og 1500 VDC her i landet, som er det IEC opererer med.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (2 timer siden):

Kvar står det definert? I så fall er ein Leaf like høgspent som e-Tron.

Ja, 1000 VAC og 1500 VDC her i landet, som er det IEC opererer med.

Først og fremst ISO-stadard, men også definert i  ICE, SAE, FMVSS, Road Vehicles Act og DIN. I motsetning til IEC, så er denne standarden lik i hele verden.

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Kahuna said:

Jeg ønsker meg ikke kunstig motorlyd på elbilen men kanskje en 'hjelpetone' kunne vært nyttig om den ga et subtilt signal på beskjedne hastighetsendringer?

Så vidt jeg kan finne er det hva de implementerer (med forbehold om at jeg har begrenset informasjon). Du får en lyd som endrer frekvens når du endrer fart, men som fader ut når du holder jevn fart.

Lenke til kommentar

I elbiler som stadig nok blir mer og mer lydisolert så syns jeg det er på tide at lyd utnyttes på en annen måte når man uansett snakker om elbiler med litt krefter i. 

Hvorfor må lyden følge motorens RPM, eller om man går opp og ned i hastighet? Hvorfor ikke prøve å lage et lydbilde som bedre beskriver festet til dekkene f.eks? Et lydbilde for overstyring og et annet for understyring, samt surround for separat lydbilde per dekk osv. Sikkert mye artig man kunne prøvd seg frem med når man tar dekkenes grep mot underlaget som hovedpunkt i et lydbilde i bilen. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vi får vel se litt etterhvert hva vanlige folk melder om effektiviteten, ladehastighet og forbruket. Det jeg liker veldig godt er tross skjermer og digitale løsninger så er det fortsatt analoge knapper der det gir mening. En kan si hva en vil om Tesla og Musk og det er vanskelig om ikke umulig å avskrive betydningen av Tesla's rolle når det kommer til elektrifiseringen av bilparken for vanlige folk. Personlig tenker jeg Tesla gikk i lengste laget med å streve etter "clean looking cockpit" som Musk en gang sa. Noen ting er langt raskere og enklere å betjene direkte via fysiske knapper og muskelminne enn å bla seg gjennom menyer og undermenyer på en touch screen. Også er det et kjempepluss at head up display eksisterer. Merkelig at Tesla ikke har HUD som tilvalg engang? 

Kanskje blir overgangen til elektrisk drivlinje en markant forbedring for hele VAG konsernet? Hverken motor eller drivkasser har jo vært spesielt problemfrie i lang lang tid for mange av bilene fra VAG, og ofte dukker problemene opp relativt raskt etter at garantien er utløpt slik at kundene har måtte tåle kjemperegninger fra merkeverksted. Vi får håpe dette nå kun blir vage minner fra ICE tiden fremover. 

Hadde nok ikke lagt pengene på bordet for første generasjon sporty elbil fra Audi. Men kanskje når neste generasjon kommer at VAG har vist seg ny tillit verdig? Det er uansett veldig fint at det blir mer å velge mellom for de som ønsker elbil. Større utvalg bør bety mer kniving mellom de forskjellige merkene og bedre produkter til sluttkundene. Og det er jo faktisk litt frihet bare det å ha flere modeller å velge mellom, eller det oppleves nå slik for mange. 

  

54 minutes ago, oophus said:

I elbiler som stadig nok blir mer og mer lydisolert så syns jeg det er på tide at lyd utnyttes på en annen måte når man uansett snakker om elbiler med litt krefter i. 

Hvorfor må lyden følge motorens RPM, eller om man går opp og ned i hastighet? Hvorfor ikke prøve å lage et lydbilde som bedre beskriver festet til dekkene f.eks? Et lydbilde for overstyring og et annet for understyring, samt surround for separat lydbilde per dekk osv. Sikkert mye artig man kunne prøvd seg frem med når man tar dekkenes grep mot underlaget som hovedpunkt i et lydbilde i bilen. 

 

@oophus 1+!  Ja til dynamisk lydbilde som faktisk GIR viktig feedback burde jo faktisk være relativt enkelt og greit i elbil både mtp alle sensorer og fravær av lyd fra motor, og avgasser. Og det kunne jo blitt langt mer verdifullt for føreren å hørbare tilbakemeldinger om feks veigrep og under/overstyring i sanntid enn bare kunstig ICE lyd som vel for all praktisk bruk kun blir for et smalt segment av kundene. Og tenk hvor langt man kunne tatt det? Heptisk feedback i sete, ratt og pedaler osv. Slik at en hører og føler at noen må endres FØR veigrepet glipper og hekken kommer seilende ut på glatt føre, eller forhjulene mister all grep midt i en sving på vinterveier eller i litt feil hastighet i forhold til dosering eller skarphet på kurve. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, Kahuna said:

På en forbrenningsmotor er det relativt enkelt å høre selv små hastighetsendringer på endringer i motorens turtall. Må selvfølgelig fortsatt følge med på speedometeret, bare ikke så ofte som på elbil. 

Jeg ønsker meg ikke kunstig motorlyd på elbilen men kanskje en 'hjelpetone' kunne vært nyttig om den ga et subtilt signal på beskjedne hastighetsendringer?

 

Men sjekk av hastighet krever jo kun å flytte blikket et lite millisekund, og blikket skal jo vandre når du kjører uansett. Så akkurat det klarer jeg ikke se på som et problem. Dessuten har man fartsholdere, alarmer som blinker eller piper om en kjører over fartsgrensen så i dagens biler er det du skisserer ikke et problem for folk flest. At ørene dine er så fininnstilte at du via turtall og avgassene kan høre forskjellen på sonene fra 40 og opp til motorveihastighet finner jeg særdeles lite troverdig, det virker mer som et oppkonstruert problem samt et dårlig forslag til løsning. Det er jo for de fleste kjøretøy langt flere støykilder enn kun motor og avgass. Og lyd i bil er en merkelig ting, det oppstår resonnanser  på forskjellige steder i kjøretøy og ofte i forskjellige områder for hørbar lyd. Selv bytte av nye dekk som avviker fra originaldimensjon kan skape støy som produsenten ikke har tatt høyde for i lyddemping, og når hele kjøretøyet nærmeste virker som høyttalerkasse som reflekterer og forsterker spesielle frekvenser så vil det også vanskeliggjøre det å skulle stole på ørene. 

Kjøp deg en bil med HUD i frontruta så kan du kjøre bil med nc headset uten fare for fartsbot. ;)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, bojangles said:

 

Men sjekk av hastighet krever jo kun å flytte blikket et lite millisekund, og blikket skal jo vandre når du kjører uansett.

 

Nja det tar nok mer tid enn som så. Særlig om det er et gammeldags speedometer (i.e. ikke HUD) som du må refokusere øynene på. Noe særlig mindre ett et sekund tviler jeg på. (Dette er forøvrig også mitt største ankepunkt mot kamerabaserte sidespeil)

2 hours ago, bojangles said:

At ørene dine er så fininnstilte at du via turtall og avgassene kan høre forskjellen på sonene fra 40 og opp til motorveihastighet finner jeg særdeles lite troverdig, det virker mer som et oppkonstruert problem samt et dårlig forslag til løsning.

Å skulle ha noen form for absolutt referanse fra lyd til fart er nok lite trolig ja. Det som er mer trolig er at man hører lett en endring i frekvens, så om man visste at man holdt en gitt fart med et gitt lydbilde, så kan man lett oppfatte via endringer i lyden om denne farten endrer seg.

 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Men sjekk av hastighet krever jo kun å flytte blikket et lite millisekund, og blikket skal jo vandre når du kjører uansett. Så akkurat det klarer jeg ikke se på som et problem.

Millisekund? Neppe, om du klarer det på 1/3 sekund er du sannsynligvis toppidrettsutøver i en idrett hvor reaksjon er viktig..

bojangles skrev (2 timer siden):

At ørene dine er så fininnstilte at du via turtall og avgassene kan høre forskjellen på sonene fra 40 og opp til motorveihastighet finner jeg særdeles lite troverdig, det virker mer som et oppkonstruert problem samt et dårlig forslag til løsning.

Det handler ikke om at jeg bare ved å lytte kan si eksakt hvor fort jeg kjører, det handler om at en liten bevegelse i gasspedalfoten gir en nesten umiddelbar endring i turtall og det er *endringen* jeg hører. Den metoden er svært robust og kan brukes nesten uavhengig av støybildet ellers. Jeg bruker den av og til hjemme, når lyset på pannekakejernet slukker endrer turtallet på kjøkkenvifta seg akkurat nok til at jeg hører det. ;)

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...