Gå til innhold

Bånn gass for elvarebiler: Står for 18 posent av nybilsalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

El-varebiler på grønne skilt parkerer gratis i Oslo Dubious.

Har noen venner som har blitt "velsignet" av arbeidsgiver med Kina-varebil. Enten iskald eller glovarm AC, motorveikjøring støyer så mye at man skulle tro en hadde hode ute av kupeen. En er veldig fornøyd siden hans Maxus har vært på verksted i flere måneder, så han har en flunkende ny Transporter leiebil. Nissan eNV-200 er sikkert mer pålitlig, men er jo knøttliten. Utrolig hva en kollega stabler på taket siden han ikke har plass inni. Hadde vært utrolig stresset om jeg måtte belage meg på å ha byggplater på taket på et nesten daglig basis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"næringssegmentet allerede har fritak fra moms og engangsavgift som elbileiere får"

Er det ikke dette fritaket, og alle pengene staten taper på det, som enkelte gretne gubber er så provosert av når det gjelder vanlige elbiler? Overraskende nok virker det som om Frp-velgere er ekstra provosert over fritak for avgifter og moms, der går de MDG og SV en god gang i å ønske høyere avgifter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Dubious skrev (20 timer siden):

Hvor i landet selges det mest elvarebiler?
Er vel bare Oslo og Bergen som har truet med å forby fossilbiler i byene?

Hvor kan elbiler parkere gratis?

Hvor i Norge selges det flest varebiler? Det er jo naturlig at det selges flest der det bor og arbeider flest folk. Rundt Oslo og Bergen har en jo i nærheten av 70% av all omsetning. Det er også de byene som sliter mest med utslippene som dieselbiler fører med seg. Hvorfor skal ikke en få gjøre noe med det problemet? 

Lenke til kommentar
20 hours ago, Frobe said:

"næringssegmentet allerede har fritak fra moms og engangsavgift som elbileiere får"

Er det ikke dette fritaket, og alle pengene staten taper på det, som enkelte gretne gubber er så provosert av når det gjelder vanlige elbiler? Overraskende nok virker det som om Frp-velgere er ekstra provosert over fritak for avgifter og moms, der går de MDG og SV en god gang i å ønske høyere avgifter.

 

Men stemmer egentlig det? Er det ikke bare slik at næringskunder få igjen inngående moms på momsoppgjør? De er vel ikke fritatt for moms? Det er vel stadig slik at mva inn og ut motregnes også får de igjen differansen? Eller har covid'n gjort meg helt bløt i toppen?

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Har jeg skrevet noe annet?

Synes slike artikler er veldig tynne, kun for å få reklameinntekt. 

Du svarer jo ikke på det jeg spør om. Og er det virkelig slik at det er uforholdsmessig høyt salg av elvarebiler rundt Oslo og Bergen? Du insinuerer jo det ved å påstå det er ene og alene pga trusler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (45 minutter siden):

Du svarer jo ikke på det jeg spør om. Og er det virkelig slik at det er uforholdsmessig høyt salg av elvarebiler rundt Oslo og Bergen? Du insinuerer jo det ved å påstå det er ene og alene pga trusler.

Dette symbolet "?" er ett spørsmålstegn... altså noe en spørr om..

Lenke til kommentar
bojangles skrev (15 timer siden):

Men stemmer egentlig det? Er det ikke bare slik at næringskunder få igjen inngående moms på momsoppgjør? De er vel ikke fritatt for moms? Det er vel stadig slik at mva inn og ut motregnes også får de igjen differansen? Eller har covid'n gjort meg helt bløt i toppen?

Det stemmer, men næringsbiler er veldig ofte mer egnet for næringsvirksomhet enn for personbilisme. Så videresalg skjer stort sett fra en bedrift til en annen, som også får mva-fritkak. Dermed blir praktisk talt hele bilens levetid mva-fri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Simen1 said:

Det stemmer, men næringsbiler er veldig ofte mer egnet for næringsvirksomhet enn for personbilisme. Så videresalg skjer stort sett fra en bedrift til en annen, som også får mva-fritkak. Dermed blir praktisk talt hele bilens levetid mva-fri.

Nei moms fri blir den jo da ikke. Fordi det avhenger av mange ting. Et spell nytt foretak som trenger kjøretøy FØR omsetningen er igang vil jo måtte betale mva på kjøretøyet. Fordi de har ikke solgt varer/tjenester nok til å ha noe å motregne. Og det er jo veldig mange nye foretak som registreres hvert eneste år. Og veldig mange av disse må jo ha på plass en eller flere varebil(er) FØR de kan ta på seg oppdrag eller starte salget, for disse foretakene så må det dermed betales mva av kjøpet av varebilene. Og helt sikkert mange andre scenarioer vil det også slå ut slik at det i praksis blir betalt full eller delvis mva på kjøp av varebiler. Mva for bedriftskunder er dermed ikke et virkemiddel for økt overgang til elbil blant proffkunder. Mva er kun en konsekvens av regnskaps og mva plikten, og den slår ut på alt av slag og kjøp for hele næringslivet, enten det er printere, støvsugere, kabelruller, eller kjøretøy. 

Det er vel heller ikke gitt at et kjøretøy som har hatt mva refusjon forblir et kjøretøy for næringslivet i sin levetid? Feks var det jo en stund temmelig vanlig at brukte kjøretøy på grønne skilter havnet på private hender pga avgiftslette og de grønne skiltene. Det at kjøretøyet kanskje først hadde blitt registrert og brukt av foretak var ikke viktig for den neste privatkunden, verdifallet og lettelser i avgiftene ved førestegangsregistrering var det som fristet da det påvirket prisen også i bruktmarkedet. 

Og dermed blir det helt feil å skrive slik journalisten gjorde at biler til bedriftskunder er fritatt for mva. Det blir i beste fall en kraftig overforenkling, og i mange tilfeller direkte feil. Ordvalget burde definitivt blitt endret i artikkelen. 

Endret av bojangles
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...