Gå til innhold

Vi aner konturene av tidenes elbilår i Norge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har det ikke vært tidenes elbilår i Norge i et utall år på rad nå?

Ellers så er det ganske imponerende at salget av både bensin og diesel er synkende til tross for at bilparken øker. Det må jo elbilene få mye av æren for. Elbilandelen er ca 13,9% nå om jeg har funnet riktige tall. De aller fleste av de er solgt de siste 5 årene. Bensin og diesel-salget har sunket hhv 16 og 11% de siste 5 årene. Mens bilparken har økt 5,5% de siste 5 årene. Statistisk kjøres eldre biler kortere enn nye biler. Det betyr at den nedadgående trenden for drivstoffsalget sannsynligvis blir brattere i årene som kommer. Antall bensinstasjoner har sunket i en årrekke allerede og vil nok fortsette med det. I 1969 var det 4263 bensinstasjoner i landet. I 1999 var det 2232 bensinstasjoner igjen og i 2016 var det bare 1580 igjen.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

@Simen1 Tenker mer på lavt karosseri enn fjæring, synes mange av SUVene er for høye. Hytte har jeg ikke, så 4x4 og justerbar fjæring er jeg ikke villig til å betale for. Kunne tenkt meg en el-versjon av noe ala Skoda Superb eller Ford Mondeo, slik de framsto før. Bør koste godt under halv mill. Vil ikke ha iPad klistret på dashen, og trenger ikke masse duppedingser. Bluetooth, vanlig cruisekontroll og ryggekamera, så er jeg happy. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Vil ha stor stasjonsvogn, lav, ikke SUV...

Skoda Enyaq sportline? De kaller det SUV, men den ligner så mye på en stasjonsvogn at jeg våger å kalle det en stasjonsvogn. I tillegg er den forholdsvis lav til "SUV" å være. Den er vel omtrent som en Passat mtp bakkeklaring.

Lenke til kommentar

Enyaq Sportline er drøyt 20 cm kortere enn Superb, og 13.7 cm høyere, så det ender opp med å ha en helt annen fremtoning.

Selv savner jeg slike proporsjoner som på Jaguar XJ fra midt på 90-tallet, altså 4 cm lengre enn Tesla Model S og 12 cm lavere, men bilindustrien har tydeligvis standardisert på "heslig" som sitt nye designspråk, og lager bare høyhus på 140 cm eller mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...