Gå til innhold

Hjelp til stabilt hjemmenettverk Unifi eller annet?


Anbefalte innlegg

3 etasje,  2 mannsbolig. Betong mellom 1 og 2 etasje. Tjukk tregulv mellom 2. og 3. etasje. Fiber fra HomeNet. 
Har i dag 3 Asus XT8 satt opp. PC koblet med kabel gir 970Mbit. Wifi gir 200-300Mbit. Uansett avstand fra router/node. 
nettet faller ut minst en gang hver uke, og må fysisk slå av og på ruteren. 
har 6 mill panelovner gen 2 som kun støtter 2,4ghz  b/g/n. Vet ikke om disse bremser ned nettet?

utenom 5iPhone, 4 iPad, nest ringeklokke og Google home er alt koblet med Ethernet: PS5, Xbox, 2 Tv, 2 Apple tv, 1 pc, verisure alarm, 4 sonos produkter.

ønsker noe som er mye mer stabilt enn asus. Har tittet litt på Unifi.. og vet ikke om dette er veien å gå? Med Unifi 6 lite som tydeligvis støtter AC og AX? Hva mer trenger jeg? Bør jeg bare fortsette å bruke HomeNet sin fibermodem? Den er i bridgemode mener jeg. 

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Megaoctane said:

3 etasje,  2 mannsbolig. Betong mellom 1 og 2 etasje. Tjukk tregulv mellom 2. og 3. etasje. Fiber fra HomeNet. 
Har i dag 3 Asus XT8 satt opp. PC koblet med kabel gir 970Mbit. Wifi gir 200-300Mbit. Uansett avstand fra router/node. 
nettet faller ut minst en gang hver uke, og må fysisk slå av og på ruteren. 
har 6 mill panelovner gen 2 som kun støtter 2,4ghz  b/g/n. Vet ikke om disse bremser ned nettet?

Husk at wifi-hastighet godt også kan være begrenset av klienter. Du nevner noen iPhones og iPads, men ikke hvilken generasjon disse er. 

Jeg tolker det slik at XT8-mesh-satellittene ikke er kablet. Det betyr vel at disse bruker et 4x4 WiFi 6-bånd til å kommunisere seg mellom. Litt avhengig av hvordan disse er satt opp i huset, kan du også risikere at trafikken for en satellitt må innom en annen satellitt, før det går videre til ruter. Hvis det du ellers har av PC-er og andre enheter er WiFi 5 (802.11ac), så er det vel 2x2-antenner som potensielt en del devicer skal kommunisere med. I praksis er det ikke sikkert du ender med så mye bedre ytelse med andre enheter, men det som kan hjelpe på ytelsen blir å kable satellittene. Om du så bare kan kable den ene, kan det være til god hjelp.

Hvis Asus XT8 "er laget riktig", kan det også være at man frigjør 4x4 5GHz-radioen til kommunikasjon med klienter hvis da begge satellittene her er kablet. Det gjør at man kan fordele klientene mer over de to 5GHz-radioene.

På papiret blir XT8 en relativt avansert løsning, med potensialet for meget god ytelse.

Klientene du bruker vil primært sett benytte 5 GHz. Mill-ovnene har nok også svært begrenset mengde med trafikk, og har nok lengre perioder hvor de ikke kommuniserer med nettet og dermed skulle jeg i utgangspunktet tro at dette har lite å si. Når du får 2-300 Mbps er det uten tvil på 5GHz. 2-300 Mbps ser jeg vel ellers på som "normalt akseptabelt" og "forventet", i hvert fall om det er med klienter som ikke støtter WiFi 6, eller at det er et stykke fra aksesspunktet. 

Quote

utenom 5iPhone, 4 iPad, nest ringeklokke og Google home er alt koblet med Ethernet: PS5, Xbox, 2 Tv, 2 Apple tv, 1 pc, verisure alarm, 4 sonos produkter.

ønsker noe som er mye mer stabilt enn asus. Har tittet litt på Unifi.. og vet ikke om dette er veien å gå? Med Unifi 6 lite som tydeligvis støtter AC og AX? Hva mer trenger jeg? Bør jeg bare fortsette å bruke HomeNet sin fibermodem? Den er i bridgemode mener jeg. 

Klarer vel ikke helt å se de store fordelene med å bytte ut HomeNet sitt fibermodem hvis bridge mode for det fungerer greit. Om det eksempelvis skulle være noe problemer og man må kontakte Homenet, vil jeg anta at det er fordeler med at du bruker deres aksessterminering. I praksis kan det godt være at de ber deg bytte over til deres modem for at du skal få noe hjelp, hvis de ikke ser at det er noe problemer i nabolaget e.l. Nå er det kanskje litt forskjellige løsninger fra Homenet, men mener å huske at man ikke trengte å sette løsningen fra dem i bridge mode, bare man brukte "riktig port" på fibermodemet fra dem.

Lenke til kommentar

Takk for svar. 
Jeg kjører Ethernet backhaul mellom nodene og router. 
har iPhone 12 Pro Max og iPhone 11 pro. De får som regel 200. Noen få ganger 400. 
Helt i starten fikk de 750Mbit, men dette har jeg ikke klart å gjenskape. De skal ha Wi‑Fi 6 (802.11ax) med 2x2 MIMO

 

men det mest irriterende er dog at wifi kan forsvinne plutselig og da kreves det at jeg fysisk restarter routeren. Hjelper ikke med restart via Asus appen.  
 

alle testene med gode hastigheter er gjort på 5GHz-2 nettet der jeg er eneste påkoblede enhet. 
 

har prøvd QoS og separat SSID etc. alle gir samme resultat. 

1E97175C-9DD5-4EF9-94CD-8E708474DA7D.jpeg

Lenke til kommentar

Du har tre separate nett tilgjengelig på denne, så "Smart Connect" er ikke i bruk?

Når ruteren må omstartes - fungerer de enhetene som er koblet til med kabel? Står det noe info i loggen inne i administrasjonsgrensesnittet til ruteren?

De to 5GHz-nettene kan ha litt forskjellige egenskaper - og det samme nettet kan ha litt forskjellige egenskaper avhengig av hvilken kanal som i utgangspunktet brukes. I utgangspunktet vil jeg tro at ruteren favoriserer kanalene som gir mulighet for høyest sendestyrke, men kan være at pga. andre nettverk - eller hva de andre XT8-enhetene bruker - at det velges andre kanaler. Vet heller ikke her om deter er 5GHz-1 eller 5GHz-2 som får 2x2- eller 4x4-radioen. Ikke at man nødvendigvis har klienter som støtter 4x4, men men gir ruteren en viss fleksibilitet med å velge antennene som er "mest egnet" i forhold til hvor klienten befinner seg. 

I praksis er det så mange variabler som spiller inn med tanke på wifi-ytelse, at det blir mye "det kommer an på..." når det gjelder hva man kan forvente av ytelsen i praksis. Også mye her knyttet til hvis en klient har relativt god forbindelse til flere av aksesspunktene - kan være at en annen da i teorien kunne gitt noe bedre ytelse, men at man prøver å unngå å svitsje klienten mellom enhetene for ofte.

Spørsmål blir vel også - er det et praktisk problemet at man "bare" for 2-300 Mbps via wifi?

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ingen praktisk problem å bare få 2-300 i hastighet, men hvis man bør forvente høyere hastighet, når man har investert 7.500kr, så skal man ikke ta til takke med at så lenge nettet virker så er det greit...

Jeg mener jeg har smart Connect på, men 5GHz-2 som er satt av for backhaul har egen SSID...

Endret av Megaoctane
Lenke til kommentar
1 hour ago, Megaoctane said:

I utgangspunktet ingen praktisk problem å bare få 2-300 i hastighet, men hvis man bør forvente høyere hastighet, når man har investert 7.500kr, så skal man ikke ta til takke med at så lenge nettet virker så er det greit...

Jeg mener jeg har smart Connect på, men 5GHz-2 som er satt av for backhaul har egen SSID...

OK, trodde du kjørte kablet som backhaul? Kan ikke 5GHz-2 benyttes for klientforbindelser?

Til en viss grad kan det også være at Asus har valgt å kjøre med en konfigurasjon som i større grad kan sikre god ytelse og respons for flere klienter i bruk samtidig, i stedet for å legge opp til at det skal være veldig høy ytelse mot enkeltklienter. Eksempelvis gjennom å sette restriktiv kanalbredde. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...