Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Defa motorvarmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal kupevarmer startes samtidig som motorvarmer? Og det er kun hjemme du skal bruke dette?

Personlig har jeg kun motorvarmer. Denne styrer jeg via en "smartkontakt". Slike finnes fra en haug forskjellige leverandører og selges av de fleste forhandlere av datautstyr og elektriske artikler. Eksempel: https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/tp-link-smarte-hjem/tp-link-kasa-smart-wifi-slim-fjernstrombryter-p51637

Hvis stikkontakten du bruker er utendørs, blir man avhengig av å finne løsninger som er beregnet for utendørsbruk. For min del er ikke dette et problem ettersom stikkontakten er i garasjen.

Det finnes også smartkontakter som har integrert temperatursensor. Kan da eksempelvis sette opp dette til at den ikke trenger å starte hvis det er f.eks. høyere temperatur enn 4 plussgrader. Integrert med enkelte smarthusløsninger vil man vel i teorien også kunne sette opp regler der starttiden er litt dynamisk ut i fra været.

For en del av kupevarmerne er det vel også vanlig stikkontakt. Da kan du i teorien ha to slike smartplugger: Den første starter motorvarmeren, mens den andre styrer viften. Problemet slik de tradisjonelle løsningene til Defa er lagt opp, vil være at du vil være avhengig av at motorvarmeren slås på før det går strøm til kontakten til kupevarmeren, men det gir evt. muligheter til at motorvarmer startes før kupevifte. 

For mer avanserte løsninger er man vel i praksis mer avhengig av å investere i en oppgradering av Defa-installasjonen.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (3 minutter siden):

Skal kupevarmer startes samtidig som motorvarmer? Og det er kun hjemme du skal bruke dette?

Personlig har jeg kun motorvarmer. Denne styrer jeg via en "smartkontakt". Slike finnes fra en haug forskjellige leverandører og selges av de fleste forhandlere av datautstyr og elektriske artikler. Eksempel: https://www.kjell.com//no/produkter/smarte-hjem/smarte-hjem-losninger/tp-link-smarte-hjem/tp-link-kasa-smart-wifi-slim-fjernstrombryter-p51637

Hvis stikkontakten du bruker er utendørs, blir man avhengig av å finne løsninger som er beregnet for utendørsbruk. For min del er ikke dette et problem ettersom stikkontakten er i garasjen.

Det finnes også smartkontakter som har integrert temperatursensor. Kan da eksempelvis sette opp dette til at den ikke trenger å starte hvis det er f.eks. høyere temperatur enn 4 plussgrader. Integrert med enkelte smarthusløsninger vil man vel i teorien også kunne sette opp regler der starttiden er litt dynamisk ut i fra været.

For en del av kupevarmerne er det vel også vanlig stikkontakt. Da kan du i teorien ha to slike smartplugger: Den første starter motorvarmeren, mens den andre styrer viften. Problemet slik de tradisjonelle løsningene til Defa er lagt opp, vil være at du vil være avhengig av at motorvarmeren slås på før det går strøm til kontakten til kupevarmeren, men det gir evt. muligheter til at motorvarmer startes før kupevifte. 

For mer avanserte løsninger er man vel i praksis mer avhengig av å investere i en oppgradering av Defa-installasjonen.

I dag bruker jeg egen defa ledning som kobles på strømnettet når jeg skal ha motorvarmer på ved kalde vinterdager, men ønsker å få mulighet til å starte varme i bilen uten å trenge koble seg på noe eksternt.
Typ mobil app eller en knapp i bilen jeg trykker på for at bilen skal starte oppvarming, og ut ifra det du skriver må jeg oppgradere defa instalasjonen og det er helt greit!
Timer på veggen er en mulighet, men ikke ute etter for øyeblikket.

Vet du om det er mye som må gjøres for å få til noe sånt? 
Regner med det beste burde vært å forhørt seg med defa selv, men tenkte forhøre meg her først!

Lenke til kommentar

Hvis du vil vil fjernstyre varmen med app med Defa sitt system, så er det Defa Link det heter. Her får du også notifikasjoner om 12v batteriet får lav spenning, om noen prøver å flytte på bilen samt GPS sporing og en vedlikeholdslader som lader batteriet når defa ledningen sitter i.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
FiveInline skrev (6 minutter siden):

Hvis du vil vil fjernstyre varmen med app med Defa sitt system, så er det Defa Link det heter. Her får du også notifikasjoner om 12v batteriet får lav spenning, om noen prøver å flytte på bilen samt GPS sporing og en vedlikeholdslader som lader batteriet når defa ledningen sitter i.

Kan denne kobles rett opp på min defa motor og kupevarmer, eller trengs det mer?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Tommsern92 said:

I dag bruker jeg egen defa ledning som kobles på strømnettet når jeg skal ha motorvarmer på ved kalde vinterdager, men ønsker å få mulighet til å starte varme i bilen uten å trenge koble seg på noe eksternt.
Typ mobil app eller en knapp i bilen jeg trykker på for at bilen skal starte oppvarming, og ut ifra det du skriver må jeg oppgradere defa instalasjonen og det er helt greit!
Timer på veggen er en mulighet, men ikke ute etter for øyeblikket.

Vet du om det er mye som må gjøres for å få til noe sånt? 
Regner med det beste burde vært å forhørt seg med defa selv, men tenkte forhøre meg her først!

Nå er den typen enhet jeg linket til (uten at jeg kjenner detaljene for den spesifikt, var et eksempel) mer enn en "vanlig timer" riktignok. De kan styres via app, og evt. timer-innstillinger kan endres raskt via appen. I praksis kan en slik løsning til et par hundrelapper nok løse behovet for en del. Eksempelvis er det kun hjemme jeg har mulighet til å bruke motorvarmeren, så kun her jeg trenger funksjonaliteten - da er en slik adapter "grei nok", men så står riktignok ledningen tilkoblet i garasje i mitt tilfelle.

Når det gjelder å oppgradere Defa-løsningene, blir vel tipset å sende en prisforsrespørsel rundt til noen aktører hvis man ikke kan installere dette selv. Med at det allerede er installert en løsning hos deg, kan det evt. gjøre installasjonen av en ny løsning enklere og mulig det er komponenter som kan kobles til og samtidig gjenbruke eksempelvis varmeelementet du allerede har. 

Husker jeg så på dette for en stund tilbake, da jeg vurderte å få installert noe mer i min bil. Defa har vel to løsninger, der den ene er "mye mer", mens den andre rimeligere er basert på at du trenger å være innenfor Bluetooth-rekkevidde. 

Lenke til kommentar
Tommsern92 skrev (1 time siden):

Kan denne kobles rett opp på min defa motor og kupevarmer, eller trengs det mer?

Du får kjøpt kun Link kittet, men da får du ikke med lader. Da kobler du kupe+motorvarmer inn på relestyringa som følger med i kittet.

https://bilxtra.no/defa/defa-link/link-upgrade-kit-m-gps-antenne

Husk at om du skulle kjøpe dette, så må du betale ca 500kr i året for abbonement, da det er simkort i link boksen.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...