Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Henger meg opp ting som gjør livet vanskelig og kommer ikke "ut" av det.

Gjest 612e6...265

Anbefalte innlegg

Gjest 612e6...265

Sliter med at jeg henger meg opp i ting i tankene som gjør livet mitt vanskelig. I bunn og grunn handler det om at noe kan smitte over på noe annet og jeg tenker at det for all del ikke må skje. To eksempler:

Syntes at jeg svettet mye på føttene en periode, vet ikke om det var mer enn før eller det bare var at jeg ble oppmerksom på det. Så ble ting vanskelige fordi jeg tenkte at når jeg svetter på føttene så blir jo skoene mine svette og da skitne inni, og det er pes og vaske sko. Så tenker jeg at om jeg går på gulvet med svette sokker så kommer det jo svette på gulvet og da blir det skittent også. Så det er blitt et veldig strev, med å skifte sokker og passe på å ikke bli for svett på føttene slik at jeg synes at det smitter av på ting. Bruker f.eks. tøfler hjemme for at ikke gulvet skal bli skittent, og renser disse tøflene etter at jeg har brukt dem når jeg har gått i dem med svette sokker. Når jeg har på meg sko lenge om gangen så engster jeg meg for at jeg skal bli for svett på slik at skoene blir skitne osv.

Det andre eksempelet er litt mer ugreit å fortelle om da det handler om avføring: Kom til å tenke på at når jeg tørker meg i baken etter å ha vært på do så kan det jo være partikler av avføring igjen rundt endetarmsåpningen da jeg jo ikke bruker vann og såpe der. Så vil vel disse partiklene av avføring dette ned i underbuksa når jeg beveger meg og når jeg tar av meg underbuksa så vil de vel dette ned på gulvet og jeg tråkker dem utover osv. Så blir det pes å skifte undertøy da, fordi da tenker jeg at det blir skitten på gulvet og jeg må tørke eller vaske der jeg har stått når jeg tok av meg undertøyet. Så tenker jeg at da må jeg jo dusje hver dag før jeg legger meg fordi at disse partiklene ikke skal komme i sengen. Men hva om jeg må på toalettet etter at jeg har dusjet, da kan jeg jo ikke legge meg i sengen naken for da kan det jo komme partikler i sengen som jeg sikkert vil dra utover når jeg står opp igjen, så da må jeg sove med underbuksa på. Mye sånn strev.

Håper at det jeg skriver er forståelig, er litt vanskelig å formidle og at det ikke også påvirker dere i negativ retning. Det var bare to eksempler, det finnes flere.

Hva tenker dere om disse tingene er jeg inne på noe eller er jeg på villspor? For meg virker det helt logisk og fornuftig og derfor vet jeg ikke hvordan jeg skal komme ut av det. Det virker som at det blir verre jo mer jeg tenker på det. Livet mitt er blitt helt håpløst slitsomt.

Anonymous poster hash: 612e6...265

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er noe som kalles tankefeil. Det står litt om det her: https://utforsksinnet.no/hva-er-tankefeil-hvordan-bekjempe-dem/

og her: https://www.webpsykologen.no/artikler/tankefellene-som-forpester-livet/

Poenget er at det er ikke noe problem at du blir svett på beina. Og det er ikke noe problem at det kan være noen små partikkler avføring her og der. Det er hjernen som gjør en feilvurdering av dette og tolker det som at dette er et problem. Når en har tørket seg i baken og vasket hendene etterpå så er det en god nok løsning på dette problemet.

Her står det om tvangslidelse:  https://www.helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/angst/tvangslidelser/

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...