Gå til innhold

Ja til bærekraftig mobilitet i Nord-Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

SINTEF

Har åpenbart ikke vært i Nordnorge på Vinterstid eller bodd der lenge av gangen.

Selvkjørende trailere er dødfødt på glatt kjøre oppe i Nord Norge.

Mens en trailersjåfør bare legger på kjettinger så stopper det selvkjørende kjøretøyet opp slik at bedriften taper 10000 vis av kroner.mens den står stille.

Og siden det er langt til folk=lange strekker med bortimot øde strekker der det ikke bor folk

så ville det også ta tid å sende ut folk for å sjekke saken.

En liten snøfonn/skavel kjører en person i en lastebil lett igjennom men en robot vil være dum og tro det er ett farlig hinder på veien og stoppe opp.

Eller om det er litt snødriv der sikten er litt dårlig vil en robot ganske sikkert stoppe opp på grunn av sensorer som er litt for avhengige av god sikt.

Endret av Lodium
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lab Roy skrev (10 timer siden):

Denne saken fra Nationen kan kanskje være av interesse for flere å lese:

https://www.nationen.no/motkultur/kronikk/et-dobbelt-spor-med-tidobbel-gevinst/

.

Faren med en alt for snever samfunnsøkonomisk vurdering, er at man kan komme fram til at Nord-Norge i stor grad bør avfolkes og aktivitet flyttes sørover for å redusere utgiftene.

Dette er vel litt whataboutism. Her blander man inn Ofotbanen. Det kan godt hende det er smart å gjøre noe med den isolert sett, men dette bør ikke blandes sammen med den Nord-Norge-banen man her snakker om. Å argumentere for Nord-Norge-banen fordi Ofotbanen fungerer bra, blir som å si at man bør legge dobbeltspor jernbane til Notodden fordi det fungerer så bra med dobbeltspor inn til Oslo sentrum.

Uansett hvordan man regner på det, og selv om befolkningen i Nord ville mangedoble seg, vil det være umulig å regne hjem en Nord-Norge-bane, og beløpene er så enorme at vi ikke snakker om "litt" dårlig samfunnsøkonomi. Alle alternative måter å bruke disse pengene på for å løse transportbehovene i Nord vil være ekstremt mye mer fornuftig (evt. mindre ufornuftig).
 
Og miljø er bare tull å snakke om, gitt de store utslippene til nybygging og også vedlikehold + drift. 

Jernbanen kan bare gå fra A til B, og helst med så få stopp som mulig underveis. Oppgraderte og gode veier som kan sikre en trygg og stabil transport hele året vil gagne alle som bor langs veien. 

Gjerne bruk mer penger i Nord-Norge, men dropp jernbane, og sats heller på gode trygge veier.
Det kan godt hende det ikke vil være mulig å regne hjem bedre veier heller, men det vil være mye nærmere samfunnsøkonomisk lønnsomt enn det jernbane noengang vil klare å være, samt at det vil komme mange flere personer til gode. 

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (11 timer siden):

Gjerne bruk mer penger i Nord-Norge, men dropp jernbane, og sats heller på gode trygge veier.

Helt enig. Dobbeltsporet Ofotbane og tilsvarende oppgraderinger nedover til Østersjøen løser veldig mye av næringstransporten i Nord-Norge. Men det er et feilskjær å tro at bane kan fungere som last mile-distribusjonsnettverk. E6 har allerede mottatt en del kjærkomne oppgraderinger, men det er mange parseller som gjenstår både der og ikke minst utover mot de store transportbedriftene som av helt nødvendige grunner befinner seg langt ute i havgapet langt fra E6.

Vi trenger bærekraftige veier for framtidens transportmidler de neste 100 årene. Vi trenger ikke å kaste bort samferdselsbudsjettet på transportløsninger som passet det århundret vi har lagt bak oss. Det ville vært direkte kontraproduktivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Jeg er lei alle som tror de forstår hvordan ting foregår i Nord-Norge! Ingen teknologi vil gjøre det sikkert å kjøre i 250 km/t på noen vei! Heller ikke gjøre det mulig å kjøre 50-100 containere i 160 km/t men én fører. Selvkjørende lastebiler er ubrukelige 70 % av året når det ikke lenger er mulig å se kantene av veien, og elektrisitet gjør ikke at man slutter å slite på gummidekk og veibane. Elektriske fly som kan fly mer enn 5 passasjerer er ikke klare før om 20 år. Og da har vi fremdeles ikke en alternativ måte å komme oss opp og ned landet dersom noe skulle hindre flytrafikken. Så ikke kom her å si at vi skal finne andre alternative løsninger! Bygg banen nå! Den koster under halvparten av det vi har sløst bort bare det siste året fordi vi ikke var klare når pandemien slo til! To bruer på Hordfast koster 39 milliarder! DET er sløsing det! Teknologien går faktisk fremover i byggesektoren også, det lages betong som bruker mindre CO2, anleggsmaskiner blir elektriske og vedlikehold gjøres mer og mer med grønn teknologi. Og når man nå har fått penger til å bygge ny E6 i samme løypa som banen kan man spare store summer ved samhandling som ved Arna-Stanghelle på Vossebanen og langs Mjøsa for E6 og Dovrebanen. Nord-Norge fortjener og behøver dette!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...