Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lederverv i sameie som 100% ufør (bedrift)?

Gjest bd492...065

Anbefalte innlegg

Gjest bd492...065

Dette er ulønnet, frivillig arbeid men sameiet er organisert som bedrift i Brønnøysund. 

Kan det være problematisk i forhold til uføretrygd? Og hvor kan man finne informasjon rundt dette? 

Jeg fungerer ikke i lønnet arbeid og er 100% ufør.

Jeg føler meg ikke sikker på at jeg vil fungere i vervet, men det har stor fleksibilitet og gjelder et lite sameie så jeg har lyst å prøve meg.

Men jeg trenger å være sikker på at jeg ikke tar på meg noe som kan få negative konsekvenser for meg.

Håper noen kan hjelpe meg eller fortelle meg hvor jeg finner info rundt dette. Jeg ble ikke klok på google søk.

Anonymous poster hash: bd492...065

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ulønnet arbeid tror jeg ikke påvirker uføretrygden på noe vis. Er det lønnet arbeid må du vel bare registrere inntekten hos NAV.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd

Sitat

1G er i dag 101.351kr, så du kan tjene ca 40.000kr uten at det påvirket uføretrygden

Sitat

Når skal du melde inn forventet inntekt?

For å sikre at du får riktig utbetaling av uføretrygd må du melde fra til NAV når

• du forventer å få en årsinntekt som er høyere enn inntektsgrensen din
  • årsinntekten din endrer seg fra det du tidligere har meldt inn

Fant ikke noe hos NAV om ulønnet arbeid. Jeg tror ikke ulønnet arbeid vil påvirke uføretrygden din men anbefaler at du hører med NAV direkte for å få klart svar.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bd492...065
PantZman skrev (12 minutter siden):

Ulønnet arbeid tror jeg ikke påvirker uføretrygden på noe vis. Er det lønnet arbeid må du vel bare registrere inntekten hos NAV.

https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/jobbe-ved-siden-av-uforetrygd

1G er i dag 101.351kr, så du kan tjene ca 40.000kr uten at det påvirket uføretrygden

Fant ikke noe hos NAV om ulønnet arbeid. Jeg tror ikke ulønnet arbeid vil påvirke uføretrygden din men anbefaler at du hører med NAV direkte for å få klart svar.

Tusen takk for svar.

Jeg tror ikke det er noe problem at jeg jobber frivillig i en organisasjon, men jeg lurer på om det også er ok når jeg her vil bli stående oppført som leder for en bedrift ettersom vi er registeret med organisasjonsnummer i Brønnøysund. 

Det er den delen jeg kom til å lure på om kan være problematisk. 

Lenke til kommentar
Gjest bd492...065 skrev (2 minutter siden):

Jeg tror ikke det er noe problem at jeg jobber frivillig i en organisasjon, men jeg lurer på om det også er ok når jeg her vil bli stående oppført som leder for en bedrift ettersom vi er registeret med organisasjonsnummer i Brønnøysund.

Anbefaler å bare høre med NAV.

Lenke til kommentar

Det skal ikkje ha betydning at du utfører frivillig arbeid som ufør, men det er sjølvsagt alltid ein fare for at det blir stilt spørsmål ved om 100% ufør er rett uføregrad. Det skal være rom for å gjennomføre frivillig arbeid som 100% ufør, men det kjem nok litt ann på omfanget. At sameiget er registrert i Brønnøysundregisteret speler ingen rolle. 

Husk også at eit verv i sameiget skill seg lite frå om du hadde våre sjølveigar og måtte styre med alt på eigen eigedom. Det hadde våre noke heilt anna om du jobba friviliig arbeid i tilsvarande full stilling ettersom du då også burde være i stand til å utføre tilsvarande arbeidsoppgåver i lønna arbeid. 

Lenke til kommentar
Gjest bd492...065
The Avatar skrev (51 minutter siden):

Det skal ikkje ha betydning at du utfører frivillig arbeid som ufør, men det er sjølvsagt alltid ein fare for at det blir stilt spørsmål ved om 100% ufør er rett uføregrad. Det skal være rom for å gjennomføre frivillig arbeid som 100% ufør, men det kjem nok litt ann på omfanget. At sameiget er registrert i Brønnøysundregisteret speler ingen rolle. 

Husk også at eit verv i sameiget skill seg lite frå om du hadde våre sjølveigar og måtte styre med alt på eigen eigedom. Det hadde våre noke heilt anna om du jobba friviliig arbeid i tilsvarande full stilling ettersom du då også burde være i stand til å utføre tilsvarande arbeidsoppgåver i lønna arbeid. 

Ok, så du mener jeg problematiserer noe som ikke er noe problem? Jeg har bare helt angst for den flisespikkingen til Nav så jeg vil være på den sikre siden. 

Lenke til kommentar

Det er vel ingen som kan gi garanti for hva vil NAV vil mene eller vurdere, men her finnes det i alle fall en artikkel om en ufør daglig leder uten lønn.

https://www.tv2.no/a/10901358/

Man skal vel være ufør for å være ufør og da kommer det vel an på om vedtaket skal vurderes på nytt eller om det er "endelig". Er ikke et slikt vedtak "endelig"?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...