Gustav34 Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Hei! Jeg har en Sanyo TP 20 platespiller som fungerer veldig bra, bortsett fra at den gir fra seg en svak dur etter en stund i bruk. Når jeg starter opp er ikke lyden der, men den kommer etter en stund og da forsvinner den ikke. Det er ikke snakk om jording, for jordingskabel bruker jeg. Lyden er svak og høres bare mllom sangene. Er det noen som har et tips til hva dette kan være? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Hvis du måler signalet ser du fort om dette kan komme fra 50 Hz. Altså strømnettet. Lenke til kommentar
Gustav34 Skrevet 30. april 2021 Forfatter Del Skrevet 30. april 2021 Takk for tips, men fint om du kan forklare hvordan dette gjøres. Jeg er ingen elektriker. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. april 2021 Del Skrevet 30. april 2021 Hør med noen som kan elektronikk, eller få et verksted til å se over den. Hvis du ikke vet noe om dette kommer det til å ta mye tid å sette seg inn i det. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 På min platespiller er det en egen kontakt som kan brukes til å jorde platespilleren og ut fra beskrivelsen til TS kan det virke som det ikke er gjort i dette tilfelle. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 6. mai 2021 Del Skrevet 6. mai 2021 TP 220 har dette, så verdt å sjekke. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 7. mai 2021 Del Skrevet 7. mai 2021 50Hz kan høres som dyp dur https://www.youtube.com/watch?v=bslHKEh7oZk Enten jording eller at det er komponenter som ikke er isolert godt nok fra likeretter/trafo-støy. Bør generelt ikke være et hørbart problem, men kan typisk forekomme i rimelig konsument-elektronikk. Lenke til kommentar
Gustav34 Skrevet 5. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2021 (endret) Som jeg sa i innledningen...jordingen er i orden. Duren lokalisert og fikset. Se (midt i) bilde! Vet ikke hva det er, men vibrasjon skaper lyd og med stramming av skruene ble duren borte. Verre var det ikke! Endret 5. juni 2021 av Gustav34 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 Det er en transformator som konverterer veksel-spenningen den får inn. Smittet dette over i lyden på utgangen eller kom det bare som en irriterende lyd lokalisert fysisk i platespilleren ? Lenke til kommentar
Gustav34 Skrevet 5. juni 2021 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2021 Fysisk i platespilleren. Ikke noe ulyd gjennom høyttalerne. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 5. juni 2021 Del Skrevet 5. juni 2021 Da var det bare elektromekanisk støy. Skjer typisk på trafoer som er løse slik du nevner. Et annet vanlig fenomen er coil-whine som også er elektromekanisk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå