Trestein Skrevet 2. mai 2021 Del Skrevet 2. mai 2021 (endret) bzzlink skrev (13 timer siden): Taycan er en fin bil. Men den ligger langt etter Tesla teknisk, og Porsche må virkelig sted up their game. De ligger etter på motorytelse, BMS, effekt levert av batteri. At de har dårligere aks. _og_ dårligere toppfart _med_ girkasse er bevis. Har sett endel kvartmil tester av model S vs Porsche. Hvordan du definerer langt etter aner jeg ikke. Som regel vinner Porsche. På biler solgt pr i dag er vel toppfart elektronisk begrenset på begge. Vil tro at Porsche har en fordel her også med to gear. At tyske fabrikanter ser ut til å begrense motorytelse til hva batteriet gir med lavere SOC slik at akselerasjon ikke er avhengig av fulladet batteri er også en faktor. Det gjør bilen mere forutsigbar i alle situasjoner. Det er faktisk trafikkfarlig om bilen har en helt annen akselerasjon når SOC er 20% Endret 2. mai 2021 av Trestein Video Lenke til kommentar
automotiveing. Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 (endret) Svaret er enkelt...Hyundai Ioniq 5 og Kia EV 6 100 km på 4-5 min.. altså over 300km på 15 min. 10- 80 % på 18 min. På Ionity lynladere. Ladeeffekt ca 235 kW Selvsagt under optimale forhold, som varmt batteri +++ Endret 3. juni 2021 av automotiveing. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 automotiveing. skrev (2 timer siden): Svaret er enkelt...Hyundai Ioniq 5 og Kia EV 6 10 km på 4-5 min.. altså over 30 km på 15 min. 10- 80 % på 18 min. På Ionity lynladere. Problemet er vell at ingen har hatt muligheten til å teste disse skikkelig i Norge. 1 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 automotiveing. skrev (5 timer siden): Svaret er enkelt...Hyundai Ioniq 5 og Kia EV 6 10 km på 4-5 min.. altså over 30 km på 15 min. 10- 80 % på 18 min. På Ionity lynladere. Håper du mener mil i stedet for km, for ellers er dette veldig lite imponerende tall. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 Trestein skrev (På 30.4.2021 den 21.21): Vell tror ikke du forstår helt. Wltp er nok korrekt. Det er bare at om du optimerer bilen for godt forbruk på 45km/h slik at det blir optimal punkt, fr du en vanvittig bra wltp rekkevidde. Optimerer du bilen for 60km/h får du høyere wltp forbruk slik at forskjellen mellom wltp og 90km/h blir mindre.Det er ikke uærlighet, bare at optimal hastighet for Max rekkevidde ligger høyere enn tesla. Som sagt dette er enkelt å leke med i et regneark. For eksempel vil optimal hastighet ofte være høyere om vinteren fordi konstant leddet(oppvarmingen) er høyere. Greia er at å 'optimere for 45km/h' gir deg en fordel i de høyere hastighetene også. Du ser veldig greit på denne testen at Taycan har et stort 'utenomforbruk'. Hva det skyldes har jeg ikke sett noen god forklaring på. Jeg har heller ikke sett at bilen skal ha en spesiell effektiv drivlinje om farten øker. Derimot så *lader* Taycan raskere enn TM3. 270 mot 250kW i maxeffekt og høyere snitteffekt på ladesesjonen. TM3 vil under optimale forhold nå 150kW i snitt når den lader 5-55%. Taycan ligger høyere enn dette, under optimale forhold faller den ikke under 200kW før ved 60%. Denne fordelen vil ikke Taycan utnytte før farten blir svært høy, altså på Autobahn, på strekninger med fri fart, når det ikke er kø eller veiarbeid.. Her er for øvrig en artig artikkel fra 2015 som blant annet kommer inn på å tilpasse fart etter tilgjengelig effekt på neste lader. Harm (44) kjørte elbil fra Nederland til Geiranger - Tu.no 2 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. mai 2021 Del Skrevet 3. mai 2021 Kahuna skrev (15 timer siden): Greia er at å 'optimere for 45km/h' gir deg en fordel i de høyere hastighetene også. Du ser veldig greit på denne testen at Taycan har et stort 'utenomforbruk'. Hva det skyldes har jeg ikke sett noen god forklaring på. Jeg har heller ikke sett at bilen skal ha en spesiell effektiv drivlinje om farten øker. Derimot så *lader* Taycan raskere enn TM3. 270 mot 250kW i maxeffekt og høyere snitteffekt på ladesesjonen. TM3 vil under optimale forhold nå 150kW i snitt når den lader 5-55%. Taycan ligger høyere enn dette, under optimale forhold faller den ikke under 200kW før ved 60%. Denne fordelen vil ikke Taycan utnytte før farten blir svært høy, altså på Autobahn, på strekninger med fri fart, når det ikke er kø eller veiarbeid.. Her er for øvrig en artig artikkel fra 2015 som blant annet kommer inn på å tilpasse fart etter tilgjengelig effekt på neste lader. Harm (44) kjørte elbil fra Nederland til Geiranger - Tu.no Om jeg klarer å lime rett inn så vil du se at en model S har en annen effekt kurve enn model 3. Om du regner i prosent ser du at forskjellen på vltp og 90km/h er større på model 3 enn på model S. Optimum på model S er ved høyere hastighet. Slik er det med mange tyske biler også. Jukser tesla med model S forbruk? Hvem tror du kommer nærmest vltp ved 90km/h. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå